Flam Noorwegen

• Retse

Beste lezers,

Volgens cruisetimetables liggen er 3 schepen in Flam op 2/7, te weten pullmantur empress, msc musica en msc opera.

Wij zijn voornemens in Flam zelfstandig het treintje te nemen. Weet iemand bij hoeveel schepen het aantal te verkrijgen treinkaartjes in het gedrang komt? Heeft iemand tips om voor de ‘meute’ uit, aan treinkaartjes te komen? En hebben jullie nog andere tips om de treintrip zelfstandig te ondernemen?

Bij voorbaat dank!!

• Jeroen

Je kunt via een Roll-Call van jouw cruise, op het (engelstalige) cruisecritic forum proberen om een groep van minimaal 10 personen bij elkaar te krijgen. Je hebt dan gereserveerde kaartjes en 10% korting. Je moet alleen als groep betalen en de kaartjes afhalen! Is ons voor onze aanstaande cruise naar noorwegen ook gelukt.

http://www.visitflam.com/flam-railway/booking/

Succes

• Retse

Dank voor je reactie! Tot vorige week was er helaas geen roll-call voor MSC Opera. Jij gaat waarschijnlijk met HAL?

• Jeroen

Inderdaad ja.

• Santje04

Wij hebben het vorig jaar zelf gedaan, maar moet zeggen dat er volgens mij toen alleen de De Rotterdam er lag, en misschien nog 1 schip. We zijn gelijk vroeg kaartjes gaan halen, ik dacht dat we er rond acht uur waren. Toen was het nog prima mogelijk om kaartjes voor meerdere treinen te halen.

• PeterW

Ik heb de tickets bij Noorse spoorwegen besteld en had ze binnen een week in huis.

• Retse

Peter,

Heb je ook een naam van de Noorse spoorwegen? Dan ga ik googlen.

Alvast bedankt.

• PeterW

www.acprail.com, keuze scandinavia, en dan: popular train routes, Flam to Myrdal, heen en terugweg aangeven voor retour (round trip)

of

www.scandinavianrail.com

Prijs voor retour : € 54 p.p.

• Retse

Dank je wel!!!

Ik heb de sites bekeken. Wat ik niet helemaal begrijp (ik heb ze al gemaild) is of je een treinticket koopt en dan met zekerheid een plek hebt in de trein op een bepaald tijdstip. Of dat je een treinticket koopt en ter plekke maar moet afwachten of er een plekje in de trein is. Kan jij hier een antwoord op geven?

Is het de moeite om even in Myrdal te blijven en niet dezelfde trein terug te nemen? Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat je beter direct dezelfde trein weer terug kunt nemen omdat er in Myrdal niets te beleven is. Is dit ook jou ervaring?

En heb je nog goede tips voor Oslo (hop on hop off?), Stavanger (wandelen door stadje?) en evt. Southampton (of misschien ook nog wel meer Flam tips)?

Alvast bedankt weer!

• PeterW

Ik heb 2 retourtickets thuis gestuurd gekregen die de hele dag geldig zijn. Het zijn geen gereserveerde plaatsen. Van andere bezoekers begreep ik dat er eigenlijk altijd wel plaats is als je al een kaartje hebt. Daarvoor zijn speciale rijtuigen, apart van de ruituigen die gereserveerd zijn voor groepen.

Wat betreft de stations onderweg; er is een halte vlak bij watervallen (Kjosfossen) en de een na laatste halte Vatnahalsen heeft een korte wandeling naar een mooi gelegen gelijknamige hotel voor bijvoorbeeld koffie of lunch.

Het eindstation Myrdal schijnt niet veel meer te zijn dan een overstap station naar bijvoorbeeld Oslo.