Hoi Colin,
Ik heb inderdaad wat meer informatie in de loop van de tijd verzameld. Wat ik je gelijk kan vertellen is dat je het zeker niet moet zien als er even tussenuit gaan.
- Het is namelijk werken op zijn amerikaans, veel uren en bijna geen vast salaris. Je inkomen kan varieren van $ 50,- tot $ 2700,- per maand. Bij de salaris van $ 50,- mag je je tipgeld oplopend van $ 500,- tot $ 1500,- per week houden, en bij de salaris van $ 2700,- per maand ben je beperkt in het aannemen van tipgeld, bij sommige rederijen is het zelfs verboden om tipgeld te accepteren. Dus aan jou de keus.
- Je hebt niet echt een diploma in een bepaald vakgebied nodig om aangenomen te worden. Zolang je maar in het begin laag genoeg mikt. Binnen een vrij korte tijd is het mogelijk om snel hogerop te komen. Dit omdat je per contract (varierend van 2 tot 9 maanden per rederij) werkzaam bent. Je kan dus de ladder via andere rederijen beklimmen. Je wordt aangenomen op het feit dat je europees bent.
- Het leven op een cruiseschip is wel in de europese/nederlandse vorm ontzettend beperkt. Wij als nederlander zijn op ons werkplek veel vrijer dan daar op een cruiseschip.
Al met al op een cruiseschip werken is eigenlijk alleen iets voor iemand die vrijgezel is en iemand die eventueel tussen contracten een vrij adres heeft om eventueel te verblijven.
Maar toch ga ik de sprong in het diepe nemen.
Met vriendelijke groet,
Marieke.
ps. de meeste informatie die ik verzameld heb is via info-cruise, het bedrijf waar je f 150,- voor een middagje moet betalen. In informatie verstekking zijn zij perfect, je krijgt alle informatie die je maar nodig hebt. Maar die f 150,- is wel een beetje te duur. Heb je nog meer informatie nodig laat het me even weten, en veel succes. Misschien kom ik je nog wel tegen op een van de zovelen rederijen.