belasting betalen???

• Daniel

Hoi,

Ik werk al een jaar of 2 op verschillende cruise schepen.

Veel van mijn collega's hebben zich uitgeschreven in Nederland om op die manier niet onder het Nederlandse belastingrecht te vallen. Om eerlijk te zijn bevalt deze gang van zaken me niet. Mischien is er iemand die mij een goeie tip kan geven.

• guido

wat is het probleem dan? wat jouw collega's doen hoef jij toch niet te doen. als ze zich uit laten schrijven in nederland moeten ze ergens anders een woonadres hebben. dit kunnen ze ook een beetje simuleren met een postadres in een vaag land. je kunt dan alleen geen huis in nederland kopen, of een auto rijden of wat dan ook want alles staat geregistreerd. verder heb je natuurlijk geen recht op pensioen, ziekenfonds, wao en al die andere sociale voorzieningen, wat mogelijkerwijs nog de laatste reden zou kunnen zijn om in nederland te willen blijven wonen.

ik zelf zit in de bagger en ik betaal geen loonbelasting. hierdoor is mijn nettosalaris ongeveer het dubbele als in de gewone koopvaardij. in de bagger is dit de normaalste zaak van de wereld. je kunt niet voor iets anders kiezen, tenzij je onder europa/binnenland contract werkt.

aangezien ik geen loonbelasting betaal heb ik ook geen recht op hypotheekrente teruggave wat weer erg nadelig is.

het kan dus heel interesant zijn om te “emigreren”, zorg dat je heel goed verzekerd bent en spaar wat voor later.

je kunt jezelf ook afvragen, hoeveel dagen per jaar zit ik nou nog in nederland en waarom zou ik er dan nog zoveel belasting voor gaan inleveren.

mocht je op je 65ste overlijden heb je dus mooi je hele leven voor jan @!#$ pensioenfonds zitten betalen.