belasting betalen???

• Daniel

Hoi,

Ik werk al een jaar of 2 op verschillende cruise schepen.

Veel van mijn collega's hebben zich uitgeschreven in Nederland om op die manier niet onder het Nederlandse belastingrecht te vallen. Om eerlijk te zijn bevalt deze gang van zaken me niet. Mischien is er iemand die mij een goeie tip kan geven.

• guido

wat is het probleem dan? wat jouw collega's doen hoef jij toch niet te doen. als ze zich uit laten schrijven in nederland moeten ze ergens anders een woonadres hebben. dit kunnen ze ook een beetje simuleren met een postadres in een vaag land. je kunt dan alleen geen huis in nederland kopen, of een auto rijden of wat dan ook want alles staat geregistreerd. verder heb je natuurlijk geen recht op pensioen, ziekenfonds, wao en al die andere sociale voorzieningen, wat mogelijkerwijs nog de laatste reden zou kunnen zijn om in nederland te willen blijven wonen.

ik zelf zit in de bagger en ik betaal geen loonbelasting. hierdoor is mijn nettosalaris ongeveer het dubbele als in de gewone koopvaardij. in de bagger is dit de normaalste zaak van de wereld. je kunt niet voor iets anders kiezen, tenzij je onder europa/binnenland contract werkt.

aangezien ik geen loonbelasting betaal heb ik ook geen recht op hypotheekrente teruggave wat weer erg nadelig is.

het kan dus heel interesant zijn om te “emigreren”, zorg dat je heel goed verzekerd bent en spaar wat voor later.

je kunt jezelf ook afvragen, hoeveel dagen per jaar zit ik nou nog in nederland en waarom zou ik er dan nog zoveel belasting voor gaan inleveren.

mocht je op je 65ste overlijden heb je dus mooi je hele leven voor jan @!#$ pensioenfonds zitten betalen.

en hoeveel zeevarende zijn er nog om voor jouw pensioen te zorgen?? op dit moment zijn er 42.000 oud zeevarenden die pensioen trekken en maar 7.000 zeevarenen die penisoen storten. en elk jaar wordt dit aantal minder. het houdt een keer op he. eens is de pot leeg. waarschijnlijk net als jij aan de beurt bent. hoewel dat wel meevalt, eerder binnen 10 jaar ofzo. op dit moment is 60 tot 70% van de bemanningen op de nederlandse schepen buitenlander. en dan bedoel ik geen buitenlander die gewoon in nederland woont en sociale voorzieningen betaalt maar russen, kroaten, polen enz enz. ze krijgen bijna net zoveel betaald als de nederlanders maar nemen alles mee terug naar hun eigenland.

dus in dit licht gezien zijn die collega's van jou best wel pienter.

ik zie mij zelf ook nog wel naar het buitenland vertrekken.

• Annemieke

Hoi Daniel,

Ik heb gehoord dat je ook van het schip waar je op werkt je woonadres kunt maken, wat in feite natuurlijk ook zo is. Want eigenlijk zijn de paar weken die je per jaar in Nederland bent, je vakantie. Je moet dan wel belasting betalen aan het land waarvan het schip de vlag draagt als ik het goed begrepen heb.

Ben benieuwd wat voor informatie jij nog meer vindt over dit onderwerp want ik zelf ook aan het denken over werken op een cruiseschip mede om zo ook redelijk snel te kunnen sparen. Maar ja als ik in Nederland belasting moet gaan betalen, blijft er toch wel een stuk minder te sparen over …

groetjes,

Annemieke