Wij hebben een maand geleden ook een cruise in de Caribean gemaakt. Wij hebben ons wél laten vaccineren; het is niet verplicht, maar werd wel aanbevolen. Dus wij dachten: waarom risico lopen? Overigens heb ik de indruk dat het allemaal wel meevalt, maar je weet het nooit.
De meningen lopen overigens sterk uiteen onder de reizigers: de een heeft het wel gedaan, bij de ander werd verteld dat het niet nodig was etc.. Mijn bronnen zijn die geweest van de erkende instanties (GGD/www.lrc.nl). Zodra zij melden dat er een vaccinatie wordt aanbevolen voor de plek waar wij aan land gingen, heb ik dat serieus genomen. De kosten? Wel veel; maar als je een cruise kunt boeken, denk ik dat je dit, voor je eigen gezondheid, er ook wel bij kunt hebben. Bovendien: het schijnt dat je voor Turkije tegenwoordig ook al Hepatitis A nodig hebt, en als je je dan laat vaccineren (herhaling een jaar later) ben je 15 jaar beschermd.
Ik denk altijd maar zo: ik wil later niet kunnen zeggen: had ik het maar gedaan. Het argument dat je er maar een aantal uren bent, is volgens mij niet relevant. Er kan dan ook een infectie plaatsvinden.
Enne… goeie keus een cruise maken door de Caribean. 't Is zooooo leuk!!