vaccinaties

• Rene

Hallo,

Ik vraag me af of het nodig is om vacinaties te halen als je een cruise gaat maken in b.v. de Caribean. Ik lees er weinig over, maar je gaat wel op plekken aan land waar je normaal gesproken inentingen voor nodig hebt. Of is het allemaal wat minder erg omdat je er maar een aantal uren bent? Kan iemand hier iets over vertellen?

Rene

• Astrid

Wij hebben een maand geleden ook een cruise in de Caribean gemaakt. Wij hebben ons wél laten vaccineren; het is niet verplicht, maar werd wel aanbevolen. Dus wij dachten: waarom risico lopen? Overigens heb ik de indruk dat het allemaal wel meevalt, maar je weet het nooit.

De meningen lopen overigens sterk uiteen onder de reizigers: de een heeft het wel gedaan, bij de ander werd verteld dat het niet nodig was etc.. Mijn bronnen zijn die geweest van de erkende instanties (GGD/www.lrc.nl). Zodra zij melden dat er een vaccinatie wordt aanbevolen voor de plek waar wij aan land gingen, heb ik dat serieus genomen. De kosten? Wel veel; maar als je een cruise kunt boeken, denk ik dat je dit, voor je eigen gezondheid, er ook wel bij kunt hebben. Bovendien: het schijnt dat je voor Turkije tegenwoordig ook al Hepatitis A nodig hebt, en als je je dan laat vaccineren (herhaling een jaar later) ben je 15 jaar beschermd.

Ik denk altijd maar zo: ik wil later niet kunnen zeggen: had ik het maar gedaan. Het argument dat je er maar een aantal uren bent, is volgens mij niet relevant. Er kan dan ook een infectie plaatsvinden.

Enne… goeie keus een cruise maken door de Caribean. 't Is zooooo leuk!!

• John

Wij hebben een cruise gemaakt begin september, oostelijke caribbean. Geen vaccinaties gehaald, dit was volgens div. instanties ook niet nodig. Het hangt voornamelijk af van de plaatsen die je aandoet en wat je daar gaat doen. Ga je zwemmen,snorkelen of winkelen is het niet zo nodig. Ga je een eilandtcht maken en de bush in, kan ik me er wel iets bij voorstellen. De cruise zelf was overigens fantastisch, wat ons betreft echt de vakantie van je leven.

• Annemie

Wij hebben vorig jaar ook een cruise gemaakt door het caribisch gebied, en hebben ons toen wel laten vaccineren. Eigenlijk om dezelfde reden als Astrid. Zodat je inderdaad nooit achteraf hoeft te zeggen:“Had ik maar…”

En het is wel even prijzig, maar dat hadden wij er graag voor over. Maar we hebben dan ook de herhalingsspuit laten zetten, en zijn er nu ook voor de komende jaren vanaf. Ook als je eens ergens anders op vakantie gaat.

Fijne reis, en hopelijk bevalt het jullie net zo goed als ons.

• Elly

Mijn man en ik hebben al een keer of zes een cruise gemaakt, en er staat er weer één in de planning voor april volgend jaar. De meeste keren in de Caribean, maar ook een keer afgezakt van San Fransisco door het Panamakanaal naar de Caribean. Alle keren géén vaccinaties gehaald. En ik denk dat we ook dit keer zonder op reis gaan.

• Helma

Hoi,

De vaccinaties zijn wel prijzig, maar dat wordt toch vergoed door het ziekenfonds?

Groeten,

Helma