"Reizen door het oostelijk Middellandse Zeegebied met de ,,Westerdam"

• Bert en Monique Vos

Verzamelwebsite met verhalen en gedachten over kunst en cultuur, over fotograferen, natuur, reizen, magisch-realisme, SF en fantasy, lezen, schilderen, verzamelen, videograferen en alles wat verder nog boeit….

Met onder meer als reisverhaal:

“Reizen door het oostelijk Middellandse Zeegebied met de ,,Westerdam”

Het Spinnenweb: http://home.planet.nl/~vos09790/home.html

• Hendrikus

Beste Bert en Monique,

leuk verhaal over de cruise met de Westerdam.

Toch valt een (behoorlijk) negatieve ondertoon niet te missen, maar ja, ieder z'n meug. Wellicht wat te onvoorbereid in het diepe gedoken?

Op 10-tallen internet-cruise-sites, staan 1000-den verhalen, waar alles toch uit te halen is. Vooreerst de hoeveelheid Amerikanen: in 2003 waren er 10.000.000 cruisers, 8,2 milj uit VS, 1 milj. uit U.K., 500.000 Canadezen en de resterende 300.000 uit de rest van de wereld (en daar binnen verhoudingsgewijs enkele 10.000-den (als dat al gehaald wordt) Nederlanders). Ja,ja, de cruisewereld wordt gedomineerd door Amerikanen. Zo ook Hollland America Line, alleen in de naam en de officieren zijn nog wat herkenbaar, maar verder reeds een 10-tal jaren Amerikaans bedrijf (als onderdeel van Carnival).

En voor de kampeerders….er is hoop, vanaf volgend jaar gaat Easycruise het zeegat uit!!!

Ook voor hen die het niet zo hebben op de Amerikanen: cruise via een Engelse, Griekse, Spaanse of Italiaanse Rederij in de Middellandse Zee. Een redelijk hoog Hi-Di-Hi-gehalte, veel Montesorri/Jenaplan-achtig vermaak en gezelligheid. En…hel wienig Amerikanen. N.b. diegene die wel komen, blijven komen, want dat maken ze thuis niet mee, zo al die nationaliteiten tezamen!!! Aan de borrel, bingo, dansen, etc. En vooral, alle aankondigingen in 5/6 talen.

Zo zie je, elk gebied, rederij, bemanning ( allemaal Russen, Oekrainers, Roemenen en Bulgaren met een paar verdwaalde Indiers/Peruanen is ook niet alles ) is anders, maar daarom wellicht wel zo leuk !!

Hendrikus.

• marij

ook ik heb jullie verhaal met belangstelling gelezen.

en natuurlijk iedereen heeft wel een kritische noot op iets als je op vakantie gaat. maar een ieder beleeft het ook anders.

ik vind het namelijk schitterend om samen met die amerikanen te cruisen. maar ik ben ook een liefhebber van amerika . wij gaan graag naar florida op vakantie . of eilanden in het caribische gebied de ned antillen. waarvan aruba ons uitstekend bevalt dat we ook al een keer of 8 hebben bezocht.

maar ook daar heerst de amerikaanse invloed.

en ik kan eigenlijk al wel snappen dat als ik een cruise boek ook al heet die de hl dat dan nog de hoofdmoot zoniet alles in het engels zal zijn. je zit immers op een schip met internationale gasten waarvan de hoofdmoot toch amerikaan is.

wat consumpties( frisdrank) betreft zijn die vaak betaalbaar doormiddel van een kaart aan het begin te kopen zodat je onbeperkt fris kan drinken op de boot. bij carnival zijn die kaarten vaak maar een 35 dollar. en inderdaad zou wat mij betreft daar ook meer reclame voor gemaakt mogen worden.

al met al maak ik eruit op dat jullie toch een hele fijne vakantie hebben gehad.

en ik vind het fijn om dit soort ervaringen te lezen op een prikbord zoals dit. daar leert men immers van. ook de negatieve ervaringen natuurlijk.

jammer dat dit prikbord zo weinig prikkers heeft.ik kijk ook vaak op amerikaanse forums(cruise) en daar is dat wel anders wat al aangeeft dat het daar veel meer leeft als hier.

al met al bedankt dat ik even heb mee mogen genieten van jullie vakantie.

gr marij

• nederlandse cruise site

Jullie verslag met plezier gelezen en komt overeen met mijn eigen bevindingen in zo'n 14 cruises opgedaan.

De laatste in juni met de Noordam zie voor kort verslag de pag. Uw ervaringen van mijn site.

Dat er geen kritische geluiden over cruises zijn op internet ben ik niet met jullie eens. Kijk hiervoor eveneens maar op mijn eigen site.

Vele reizigers denken bij de HAL aan een Nederlandse rederij. Helaas is dat al lang niet meer zo. Weliswaar varen de schepen (op 1 na ) onder Nederlandse vlag en staan in Rotterdam geregistreerd. Verder treft u met een beetje geluk ook nog een handvol Nederlandse officieren aan, maar ook dat wordt steeds minder. Aan boord is tamelijk veel Nederlandse kunst en een Nederlandse avond aan, maar dat is alleen maar, omdat Amerikanen dit prachtig vinden. Voor het overige is het een en al Amerikaans wat de klok slaat, logisch, aangezien dit hun grote doelgroep is.Trouwens praktisch de gehele cruisewereld is in handen van het Amerikaanse Carnival Corp. ook rederijen als het Duitse Aida - Engelse P&O en Italiaanse Costa, om er enkele te noemen behoren tot Carnival Corp.

Als het enigszins mogelijk is adviseer ik u nooit een excursie vanaf het schip maken, doch hetzelf te ondernemen, veelal leuker-goedkoper en geeft u meer voldoening dit staat overigens ook duidelijk op mijn site.

Tipgeld is inderdaad ook weer zo'n typisch Amerikaans fenomeen. Het vroeger door de HAL gehanteerde “tipping not required” gaf voor Amerikanen zeer veel vragen. Overigens is tipgeld een uitvloeisel van de zeer slechte betaling door de rederijen aan hun lager personeel.

Overigens ben ik het met u eens dat cruisen een leuke vakantie kan zijn, doch beslist niet goedkoop, ook niet i.v.m. een “all inclusief” landvakantie.

Mvrg.

Harm Brink - www.nedcruise.info