Yvo,
Ik denk dat het voor jongeren (25-55) in Nederland alleen lukt als men in Nederland de prijzen voor cruises drastisch omlaag brengt. Als je een klein vergelijkingsonderzoek doet tussen bijv. Duitsland, Oostenrijk, Australie, U.K., V.S en Italie, dan zie je dat van deze zeven(incl.Nederland) in Nederland de prijzen veruit het hoogst zijn. N.b. Harm Brinks meldt dat eveneens op zijn site: http://www.nedcruise.info/eerste.htm
Daar wil ik nog wel even aan toevoegen dat de havengelden in Nederland belachelijk duur gemaakt worden (door de reis-agenten/cruise-maatschappij-agenten???), terwijl die elders vaak inclusief zijn. Ook de volgende zaken zie ik hier nooit bij aanbiedingen en elders (m.n. in de VS) wel:
- gratis land-excursies,
- gratis transfers luchthaven-haven v.v.
- aan boord credits tot $250
- kortings- en waardebonnen voor spa-behandelingen/fitness-progr's/etc.
- extra kadootjes in de hut, zoals bloemen, fles wijn, champagne.
- gratis tafelwijn tijdens het diner
- gratis wijnpakket in de stateroom/cabin.
- uitnodigingen voor allerlei extra parties, etc.
Het is ook te hopen dat de transatlantische vluchten snel/veel in prijs zullen zakken, want je betaald soms voor een vlucht net zo veel als een hele week “all-inclusive”cruisen. Dan is zo'n vlucht toch duur betaald, want wat heb je daar nou voor?? Kleffe broodjes, 10 uur zeer krap zitten, niks comfortabels, etc.
Hendrikus.