Het onderwerp tips, is een moeilijk en gevoelig item Ik zie “tips”echt als tips. Dat verdien je, door wat extra's voor je gasten te doen. Ik heb meer dan 25 jaar in de horeca gewerkt en als ik een tip kreeg, dan had ik daar een gevoel bij, van die gasten hebben mijn service gewaardeerd en jhebben een gezellige avond gehad met heerlijk eten of drinken.
Nou weet ik ook wel, dat de mensen aan boord van de cruise schepen niet veel verdienen. Maar dat weten ze echt wel als ze hun contract tekenen bij de rederij.
Ook weet ik wel dat de rederij ze verteld, dat ze slechts een basis salaris krijgen en de rest moeten verdienen met fooien. Maar dan nog, is het basis salaris van een rederij nog enkele malen hoger dan de lonen in het land waar ze oorsponkelijk wonen. De tips die ze moeten verdienen, moeten ze in mijn ogen dan ook verdienen. En ik ben niet van plan om tips vooruit te betalen. Ik heb geen flauw idee, of het personeel aan boord, die hoeveel tips wel verdienen, want die mensen hebben nog niks gedaan. En dan nog, reken maar eens na, wat die tips aan het eind van zo'n cruise oplevert. Nou ik kan jullie wel vertellen, dat het kan oplopen tot een vorstelijk inkomen. En ook weet ik wel, dat ze lange dagen maken, maar ook deze mensen wisten dat, toen ze in dienst traden. Als iemand een tip verdient dan ben ik zeker bereid om dat te geven, maar dan wel in mijn ogen een redelijk bedrag. En zeker niet een zgn. verplicht bedrag.
Want een fooi kan nooit verplicht worden.
Trouwens als je een rederij hebt, die de fooien meteen van je creditcard of sailingcard afhoudt, ga dan de eerste dag meteen naar de pursers desk en vraag of ze automatic tipping meteen stop zetten. Dat doen wij altijd en dan stopt het inderdaad meteen en heb je het zelf in de hand.
Ik wens iedereen desondanks nog vele fijne cruises toe, want het is en blijft een geweldige manier van vakantie vieren.
Trijntje