Tips, gratitude, Service Charge

• scud

Wij hebben inmiddels 12 cruises gemaakt. Hartstikke leuk allemaal… maar helaas sinds de komst van automatic tips, gratitude, of Service Charge is het voorbij met de goede service…… Bijna geen leuke “Towel animals” meer voordat je naar bed gaat of een ijsbak in de kamer die niet altijd bijgevuld wordt. Geen aandacht meer in de diningroom, bij NCL wordt je als vee behandeld, Stateroom stuart die zich niet meer voorstelt etc. etc. daarnaast wordt er wel 10 dollar per persoon per dag automatisch op je Sail and Sign pasje gezet.

Het is voorbij met die leuke envellopjes waarmee je iemand echt kan waarderen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is en betalen jullie ook braaf die 10 dollar p.p.p.d?

Groetjes Scud

• nederlandse cruise site

Hallo Scud,

Helaas moet ik je voor een groot deel gelijk geven. Onze ervaring is ook, dat het automatisch innen van tipgeld, niet service bevorderend werkt. Ook het systeem van bedieningsgeld bij drankjes wekt een enorm “geleur” (glas nog niet eens leeg) van “an other drink sir”, erg in de hand. Laatste ervaring in Crown's Nest op de Noordam- HAL.

Verder zijn de vele extra charges voor zgn. specialiteiten restaurants, een lekker kopje koffie etc. niet bepaald cruise bevorderend. Op zich behoren cruises toch al niet tot de voordeligste vakanties, op zich is dat niet zo erg, maar dan moet men wel, zoals in het verleden, ervan op aan kunnen waar en service voor je geld te krijgen.

Ook in de USA, waar de prijzen overigens veel en veel lager liggen dan in Europa, gaan meer en meer stemmen op, dat men beter een “all-in landarrangement” kan nemen dan een cruise.

Het zou mij niet verbazen, als overige enige jaren blijkt, dat de cruisewereld de verkeerde weg heeft gekozen. Nu al kost het in bepaalde tijden erg veel moeite een goede bezetting op een cruiseschip te krijgen.

Mvrg.

H.Brink www.nedcruise.info

• Monique

Hallo scud

Wij varen al jaren met Celebrity Cruises en het bevalt ons nog steeds goed. We hebben verschillende schepen gehad. Ik kan deze maatschappy zeer aanbevelen. Al hoewel het is wel een beetje formeel is, is de sfeer is erg goed, het eten is heerlijk en alles is tot in de puntjes verzogt. Ik hoop dat het zo mag blijven, want ik zie ook wel de het cruisen zeer in trek is, en dat ze al een budget cruises beginnen te denken. Ik hoop niet dat we daar naartoe gaan.

We hebben wel gemerkt dat het de laatste jaren ook bij Celebrity Cruises met de service aan boord wat minder was geworden. Ik heb begrepen dat dat te maken had met het samen gaan van Royal Carribean, en dat het nu beter geworden was. We gaan het weer checken in december. Gelukkig heeft celebrity nog steeds een tip systeem. We hebben zelf een keer meegemaakt dat een ober aan onze tafel er niet veel van kon. Er werd keer op keer fouten gemaakt. Hij vergat dingen. Hij was er met het hoofd niet bij. Hij heeft daarom niet veel tipgeld gekregen van al zijn tafels. Hij is na de cruise opgestapt. Dat hoeft natuurlijk niet, maar ik betaal er wel veel geld voor, daarom moet het goed zijn. Ook Celebrity houd dat goed in de gaten. Je moet aan het einde van de cruise een lijst invullen hoe de reis was verlopen. Ik denk dat het systeem wel helpt om de service op de schepen van een goede kwalitiet te houden.

Mvgr.

Monique

• Trijntje

Het onderwerp tips, is een moeilijk en gevoelig item Ik zie “tips”echt als tips. Dat verdien je, door wat extra's voor je gasten te doen. Ik heb meer dan 25 jaar in de horeca gewerkt en als ik een tip kreeg, dan had ik daar een gevoel bij, van die gasten hebben mijn service gewaardeerd en jhebben een gezellige avond gehad met heerlijk eten of drinken.

Nou weet ik ook wel, dat de mensen aan boord van de cruise schepen niet veel verdienen. Maar dat weten ze echt wel als ze hun contract tekenen bij de rederij.

Ook weet ik wel dat de rederij ze verteld, dat ze slechts een basis salaris krijgen en de rest moeten verdienen met fooien. Maar dan nog, is het basis salaris van een rederij nog enkele malen hoger dan de lonen in het land waar ze oorsponkelijk wonen. De tips die ze moeten verdienen, moeten ze in mijn ogen dan ook verdienen. En ik ben niet van plan om tips vooruit te betalen. Ik heb geen flauw idee, of het personeel aan boord, die hoeveel tips wel verdienen, want die mensen hebben nog niks gedaan. En dan nog, reken maar eens na, wat die tips aan het eind van zo'n cruise oplevert. Nou ik kan jullie wel vertellen, dat het kan oplopen tot een vorstelijk inkomen. En ook weet ik wel, dat ze lange dagen maken, maar ook deze mensen wisten dat, toen ze in dienst traden. Als iemand een tip verdient dan ben ik zeker bereid om dat te geven, maar dan wel in mijn ogen een redelijk bedrag. En zeker niet een zgn. verplicht bedrag.

Want een fooi kan nooit verplicht worden.

Trouwens als je een rederij hebt, die de fooien meteen van je creditcard of sailingcard afhoudt, ga dan de eerste dag meteen naar de pursers desk en vraag of ze automatic tipping meteen stop zetten. Dat doen wij altijd en dan stopt het inderdaad meteen en heb je het zelf in de hand.

Ik wens iedereen desondanks nog vele fijne cruises toe, want het is en blijft een geweldige manier van vakantie vieren.

Trijntje

• Vincent

Hoi, Scud

Om het “makkelijk” te maken hanteren de Nederlandse reisbureaus alle cruiseprijzen inclusief havengelden en fooien. Je bent dus 1 bedrag kwijt voor je cruise. Je betaalt deze dus vooraf aan het reisbureau en op je cruise voucher staat dan dat je pre paid heb geboekt en je van het reisburau een velletje “blauw” papier krijgt dat je zelf door 4 en moet knippen en in een envelop doen en aan de betreffende steward en waiters moet geven. Je kan dus zelf in iedergeval niet minder geven, maar als je tevreden bent over een persoon dan kan je der zeker zelf nog wat bijstoppen. De reisbureaus proberen het zo “makkelijk”te maken voor de klant. Maar je denkt toch niet dat Amerikanen dit ook doen !!! Amerikanen willen helemaal zelf bepalen wat zij aan fooien geven en aan wie zij dit doen. Boek je een cruise bij een Amerikaanse reisagent dan is dat altijd zonder de fooien. Als je dan aan boord komt ligt er een briefje klaar, dat de cruisemaatschappij het minimale bedrag op je on board credit (sail&sign) heeft bijgeschreven en dat je ten alle tijde dit bedrag kan verminderen of uiteraard er meer van kan maken en ook hier is het meestal zo dat de Amerikanen aan de gene waarvan zij vinden dat ze het verdient hebben een envelop klaarleggen of geven aan die persoon !!! Maar mocht een Amerikaan niet tevreden zijn dan trekt hij gerust het bedrag in. Iets wat wij Nederlanders niet kunnen doen. Wij hebben het allemaal maar te slikken en daarom is het mij opgevallen dat ze minder moeite doen voor Europeanen. Voor de Amerikanen moeten ze nog WERKEN voor hun geld.

Tot slot moet ik ook nog helaas steeds weer concluderen dat de Nederlandse reisbureaus veel te veel aan fooien vragen. Ik moet minstens 10% tot 20% extra betalen in Nederland dan dat ik dit ter plekke aan boord betaal. Als ik die vraag bij het reisbureau neerleg dan zeggen zij dat dit koersverschillen zijn, maar ik heb hier mijn twijfels over en ik denk dat zelf aan de fooien nog verdient wordt in NL. We hebben het helaas maar te slikken hier. En ik adviseer daarom ook om in Amerika te boeken, dan beseffen de reisbureaus wel wat ze doen en moeten de prijzen wel gaan zakken.

Groeten,

Vincent