ik lees van alles over tips/fooien , maar wie weet welk systeem ze op de carnival hanteren, ik las in de folder iets over enevelopjes, maar nu ga ik twijfelen, wie weet t?
alvast bedank, groetjes Wilma
Hoi Wilma,
Om het “makkelijk” te maken hanteren de Nederlandse reisbureaus alle cruiseprijzen inclusief havengelden en fooien. Je bent dus 1 bedrag kwijt voor je cruise. Je betaalt deze dus vooraf aan het reisbureau en op je cruise voucher staat dan dat je pre paid heb geboekt en je van het reisburau een velletje “blauw” papier krijgt dat je zelf door 4 en moet knippen en in een envelop doen en aan de betreffende steward en waiters moet geven. Je kan dus zelf in iedergeval niet minder geven, maar als je tevreden bent over een persoon dan kan je der zeker zelf nog wat bijstoppen. De reisbureaus proberen het zo “makkelijk”te maken voor de klant. Maar je denkt toch niet dat Amerikanen dit ook doen !!! Amerikanen willen helemaal zelf bepalen wat zij aan fooien geven en aan wie zij dit doen. Boek je een cruise bij een Amerikaanse reisagent dan is dat altijd zonder de fooien. Als je dan aan boord komt ligt er een briefje klaar, dat de cruisemaatschappij het minimale bedrag op je on board credit (sail&sign) heeft bijgeschreven en dat je ten alle tijde dit bedrag kan verminderen of uiteraard er meer van kan maken en ook hier is het meestal zo dat de Amerikanen aan de gene waarvan zij vinden dat ze het verdient hebben een envelop klaarleggen of geven aan die persoon !!! Maar mocht een Amerikaan niet tevreden zijn dan trekt hij gerust het bedrag in. Iets wat wij Nederlanders niet kunnen doen. Wij hebben het allemaal maar te slikken en daarom is het mij opgevallen dat ze minder moeite doen voor Europeanen. Voor de Amerikanen moeten ze nog WERKEN voor hun geld.
Tot slot moet ik ook nog helaas steeds weer concluderen dat de Nederlandse reisbureaus veel te veel aan fooien vragen. Ik moet minstens 10% tot 20% extra betalen in Nederland dan dat ik dit ter plekke aan boord betaal. Als ik die vraag bij het reisbureau neerleg dan zeggen zij dat dit koersverschillen zijn, maar ik heb hier mijn twijfels over en ik denk dat zelf aan de fooien nog verdient wordt in NL. We hebben het helaas maar te slikken hier. En ik adviseer daarom ook om in Amerika te boeken, dan beseffen de reisbureaus wel wat ze doen en moeten de prijzen wel gaan zakken.
Oja haha veel plezier alvast aan boord van de Carnival Destiny. Het is een geweldig schip en de trip vanuit San Juan is echt geweldig. Neem de tijd om ook San Juan en Puerto Rico te bekijken o.a het regenwoud, echt schitterend.
Met vriendelijke groeten,
Vincent
Hallo Vincent en Wil,
Er worden in nederland 3 systemen gehanteerd. De systemen zijn erg afhankelijk van met welke rederij wordt gevaren.
1e mogelijkheid fooien zijn in de cruiseprijs verwerkt meest eenvoudige en je weet niet wat het een of het ander heeft gekost.
2e mogelijkheid fooien zijn niet in de cruiseprijs begrepen maar moeten van te voren worden betaald aan het reisburo. In dat geval dien je een bewijs te krijgen in de vorm van vouchers, die je zelf kunt verdelen. Sta erop, dat je die ook krijg, want je zult de eerste niet zijn die netjes fooien vooraf heeft betaald en aan boord tot de conclusie komt, dat ze daar van niets weten. Alle cruises van de grote Amerikaanse rederijen worden in $ berekend. Ook de fooien, maar het reisburo laat jou in € betalen gezien de koersverhouding, betaal je dus altijd teveel.Dat is ook een van de reden, dat je beter in de USA cruises kunt kopen.In Nederland zijn de cruises veelal duurder en ook ivm. andere Europese landen. Alleen oude, niet meer van deze tijd zijnde cruiseschepen, waarvoor je hooguit een handjevol Amerikanen kunt interesseren, zijn hier soms weleens goedkoper.
3e mogelijkheid je betaalt helemaal geen fooi aan het reisburo, doch aan boord.Systeem, wat praktisch altijd in de USA wordt gehanteerd. Wel is het dan veelal zo, dat men dagelijks een bedrag van je aanboord credit afschrijft.
Wil je meer weten over prijzen/fooien etc.bezoek mijn website.
www.nedcruise.info
Mvrg.
Harm Brink
Beste Wilma,
all-inclusive aan boord is (m.u.v. enkele erg dure maatschappijen) exclusief (alcoholische) dranken. En er komt op nagenoeg alle barprijzen altijd nog 15% toeslag op. In restaurants is de toeslag alleen voor de “specialiteiten” restaurants. Die toeslag varieert van $10 tot $25. Is trouwens zeer de moeite waard als je eens iets speciaals te vieren hebt ! Kun je zien/meemaken hoe het vroeger echt op een cruise ging, i.p.v. in de huidige “cantines”(!?).
Voor bar- en andere prijzen, resp. menu-,bar-,cocktail-,caviaar-,wijn-kaarten van vele maatschappijen, zie eens op de site van Bull en Diana Chambers, www.cruiseclues.com.
Gr. Jozef.
Ook hier blijkt weer, dat het bij de rederijen om salarisbetaling gaat, i.p.v. een vrijwillige fooi.
In Nederland betaal je bij Carnival de “'fooien”' vooraf bij het reisbureau, maar dat is -zoals ik al in een ander bericht heb vermeld- volledig tegen mijn principes in.
Ik weiger om “'fooien”' vooaraf te betalen.
Als je een fooi krijgt, moet je die verdient hebben. En -nogmaals- op deze manier voelt het aan, alsof ik salarissen aan het uitbetalen ben!
Trijntje
Hoi,
Zoals jullie wel weten zijn fooien in Amerika heel gewoon. Waarom zijn de amerikanen in het algemeen zo aardig en behulpzaam ? Amerikanen in de dienstverlening (of dit nu de taxichauffeur is of het kamermeisje) zijn in tegenstelling tot Nederland afhankelijk van fooien. Zij krijgen een basis salaris en zijn voor de rest heel afhankelijk van het fooien systeem. Het klopt dus wel dat WIJ de salarissen van deze mensen betalen. Hetzelfde geld natuurlijk voor de cruisemaatschappijen. Ook zij geven hun personeel maar heel weinig salaris en dus is het personeel afhankelijk van goede fooien en dus doen ze extra hun best om het de mensen naar hun zin te maken. Wij moeten het deze mensen daarom niet te makkkelijk maken,(met de vooruitbetaalde fooien! Maar moeten wel juist als we tevreden zijn dit laten zien.
Er wordt vaak gezegd ook in Amerika dat de Nederlanders erg zuinig zijn. Een kelner leerde me de uitdrukking….. If you are dutch it ant mutch!!!!!.
Groeten Vincent
Ook wij cruisen regelmatig en automatische tips op je sail en sign card… die boeken wij rustig de laatste avond weer af. Dit kun je bij de credit desk of receptie doen, ff formuliertje invullen thats it…. Cola e.d. die nemen wij uit Miami, Puerto Rico of Aruba mee. Goedkoper dan een z.g. fountaincard, onbeperkt cola, 7up of sinas a -/+ $25,- per week verkrijgbaar bij de “main” bar, de eerste dag. Voor 25 dollar kan je ruim 100 blikjes kopen aan land. Er is genoeg ijs bij de pool dek om het koel te houden. Je mag onbeperk aantal kilo's meenemen aan board dus dat is het probleem niet.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?