Werken op cruiseschip!!

• shanti

Hallo, is er iemand die me wat info kan geven over het werken op een cruiseschip? Mijn voorkeur gaat uit naar cruiseschepen met de bestemming nederland-america, maar alles van andere landen is ook welkom! Ik zelf begin echt helemaal onder de ladder, wil namelijk ook weten of het mogelijk is om zonder diploma te beginnen!?!

Ik hoop snel iets te horen, zodat ik snel aan de slag kan gaan :)

~Shanti

• Cruise Media

Advies aan alle jonge Nederlanders die aan boord van een schip willen werken:

1.

Lees het boek: Schone schijn op Zee - Ontboezemingen van een Cruise Director.

Nederlands enige Cruise Director Arno Raymakers verteld je uitgebreid over het reilen en zeilen aan boord van topklasse cruise schepen. Je krijgt een aardig idee

over wat zich afspeelt aan boord van een cruiseschip, achter de schermen wel te verstaan.

2.

Probeer te solliciteren voor een baan in de cruise staff: Nederlanders (vanwege hun verdraagzame houding en bovenal talenkennis) zijn erg gewild voor die posities.

De uren die je draait zijn vaak de helft van de uren van een restaurant kelner, hut steward, barman, etc.

Als cruise staf member organiseer je met het team de diverse activiteiten aan boord, en krijg je toegang tot alle lounges, salons, discos, e.d. vooral ook na je werktijd. Dit in tegenstelling tot kelners, bar personeel, e.d. die na het werk alleen in de crew areas mogen komen.

Als cruise staf krijg je ook de mogelijkheid om tussendoor excursies te begeleiden, shows mee te draaien, etc. een erg afwisselende baan dus.

3.

Probeer NIET op bijv. een Carnival Cruiseschip (heeft weinig meer met het echte cruisen te maken) of een schip wat het hele jaar door als een ‘bus’ door de carribean vaart aan te monsteren. Je hele contract (6-8 maanden) dezelfde 3 of 4 eilanden zien gaat op je zenuwen werken.

Rederijen als Holland America, Silver Seas, Radisson, Cunard, Seabourn, etc.(inderdaad rederijen met klasse en klasse passagiers) varen met hun schepen continu andere vaarschemas. Zou kun je in één jaar de Caribbean, Zuid Amerika, Noord Europa en het Middelandse Zeegebied verkennen.

Meer informatie over het boek vindt je deze week in de Margriet online:

www.margriet.nl/entertainment/boeken

Wil je meer persoonlijke informatie over werken aan boord? Auteur en Cruise Director Arno Raymakers beantwoord je vragen persoonlijk: mediapresentations@hotmail.com

Groet

Cruise Media

Florida

• nederlandse cruise site

Nederlands enige Cruise Director Arno Raymakers.

Helaas moet ik dit corrigeren. Bij de HAL vaart zo wie zo nog een Nederlandse Cruise Director de Hr. Peter Daems. Wellicht zijn er nog meerdere.

Mvrg.

H.Brink - www.nedcruise.info

• Cruise Media

U heeft gelijk. We hebben het net even op gezocht. Veel meer zijn er echter niet. Het is nog steeds een baan waarvan er maar 250 zijn in de gehele wereld. Mocht u er meerdere kennen dan houden we ons graag aanbevolen.

C.M.I.