vision of the seas - Alaska

• Monica

Hallo,

Wij willen van de zomer een cruise gaan maken naar Alaska met het schip Vision of the seas van Royal Caribbean. Vertrek vanuit Vancouver aankomst in Seward.

Dit is onze eerste cruise, dus we zijn nog ‘onervaren’. Vandaar een paar vraagjes.

1 Wie weet waar deze cruise precies vertrekt? Downtown Vancouver of Tsawassen? Ik kan het nog in de reisgidsen nog op internet vinden.

2 Alle maaltijden aan boord zijn inbegrepen. Nuttig je ook alle maaltijden aan boord, of zijn er momenten dat je op de wal eet?

3 Bij sommige cruises lees ik dat de fooi automatisch op de scheepsrekening wordt bijgeschreven. Is dat hier ook? en aan welk bedrag moet ik dan denken?

Alvast bedankt voor de informatie.

Groetjes Monica

• Monica

en vraagje 4

hoeveel tijd voor vertrek moet je aanwezig zijn?

• Ruud

Beste Monica,

Deze cruise moet je beslist maken. Wij zijn afgelopen jaar met de Vision of the Seas wezen varen in Alaska. Ik moet zeggen een fantstische tocht.

Wij hebben alles door AMCA laten regelen. Dus ook het hotel waar we de eerste nacht sliepen. 's Morgens werden we opgehaald met een bus en naar de boot gebracht. Het hotel was in downtown Vancouver. De boot vertrok niet van de cruiseterminal. Waar het wel was weet ik niet. (we werden tenslotte met de bus gebracht.

Als we aan wal lagen gingen we meestal tussen de middag in een restaurant eten. Het had nuiet altijd veel zin om terug te gaan.

Je hebt de mogelijkheid de fooien vooraf te betalen in Nederland. Dit zijn dan fooien voor de assistent ober, ober en hoofd ober. Ook zit er de fooi bij voor jej kamer bediende. Je bent niet verplicht deze fooien vooruit te betalen, je kan ook nog aan het eind van de cruise zelf bepalen hoeveel je geeft. Je krijgt dan op één van de laatste dagen een envelop in de stateroom. Wel worden er fooien direct bij de drankjes gerekend, wat mij bijstaat is dat 15%.

In je papier die krijgt staat hoe laat je aan boord kan, meestal is dit om een uur of elf. Het kan zijn dat de stateroom nog niet klaar is. Geen nood in het windjammerCafe kun je direct een lunch gebruiken.

Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie hebt. Zoniet aarzel dan niet en stuur een email met je vragen.

Ruud

http://www.cruiselife.nl

• Monica

Hoi Ruud,

Dank je wel voor je informatie. We gaan waarschijnlijk deze week boeken. We boeken echter alleen de cruise, want vooraf willen we nog vrienden gaan bezoeken die op Vancouver Island wonen. Verder willen we na afloop van de cruise nog een auto huren om nog een beetje in Alaska zelf rond te trekken.

Weet jij toevallig hoe het vervoer van Seward naar Anchoridge is geregeld? Want ik kan nergens terug vinden dat ik dat bij kan boeken…

De ‘grote’ autoverhuurbedrijven zitten namelijk niet in Seward…. dus moeten we wel eerst naar Anchoridge om een auto op te halen.

• Ruud

Hoi Monica,

Hierin moet ik je helaas teleurstellen. Ik kan je hiermee niet helpen. Wij zijn direct doorgegaan met een cruisetour. Dit was geregeld door Royal Celebrity Tours. Het lijkt me wel dat er bussen gaan en/of taxi's. Misschien gaat erzelfs een trein naar Achorage.

Tip: als je in de mogelijkheid bent is het een idee om een vliegtuigje te boeken naar Mount Mckinley vanuit Talkeetna. Het is niet goedkoop maar een beleving opzich. Let er wel op dat Mount Mckinley dan uit de wolken is.

Groet

Ruud

• Harm

Dag Monica,

Ik heb zelf een Alaska cruise geboekt met de Statendam van onze goede oude Holland America Line, op 20 Mei vertrekkend vanuit Vancouver. Ik heb dus al het een en ander bestudeerd, en misschien kun je daar je voordeel mee doen.

Wat betreft fooien moet je rekenen op $10 per persoon per dag. Dat is dus voor al het bedienend personeel in de dining room en voor de cabin verzorgers/sters. Aan boord geven ze wel een lijst met wie wat krijgt/verwacht. Maak je daar vooral geen zorgen over!!! Als de fooi automatisch op je rekening komt moet je ook rekenen op ongeveer $10 per persoon per dag.

De verstrekking van lunches on-shore hangt van de excursies af. Op een eerdere cruise met Celebrity hadden we eenmaal een soort buffet lunch inbegrepen in de excursie, bij een andere excursie werd een soort box lunch (een sandwich+banaan

+een blikje Cola of Sprite) door het schip meegegeven. Wij hebben toen nooit een eigen lunch hoeven aan te schaffen.

Wat betreft vervoer van Seward naar Anchorage, volgens de Lonely Planet gids voor Alaska (Mei 2003) rijden er in de zomermaanden twee bussen per dag ($35) en een (1) trein ($55).

Ik neem overigens toch wel aan dat er in Seward auto’s te huur zijn. De Lonely Planet gids noemt Affordable New Car Rental: www.ancr.com, tel. (1-800) 248 3765, die wat goedkoper zou zijn dan Hertz of Avis.

Er zijn package tours, die aansluiten op de cruises, uitgevoerd door de Gray Line of Alaska (inderdaad Gray, niet grey!!), dat nu een dochter van de Holland America Line geworden is. Je kunt een aardige gratis brochure bestellen via www.graylineofalaska.com, of per telefoon (1-800) 628 2449. Zij hebben ook speciale pre/post-cruise tours. Die tours zijn overig wel vrij prijzig, maar je hebt verder geen rompslomp, met hotels etc. Ik heb begrepen dat een bezoek aan het Denali Park in de zomermaanden enigszins chaotisch kan zijn, ook al aangezien zij maar een beperkt aantal toeristen per dag zouden toelaten. Met een georganiseerde tour ben je dus min of meer zeker van je bezoek. Ik heb ook begrepen dat je het Denali Park niet met eigen auto in mag maar alleen met een toeristen bus met een park ranger, uiteraard tegen betaling. Aangezien ik met de HAL cruise was het voor mij mogelijk wat makkelijker (mogelijk ook goedkoper) zo’n land tour samen met de cruise te boeken. Je zou de Royal Caribean kunnen vragen of zij iets van post-cruise tours hebben, zodat je een package zou kunnen boeken.

Ik hoop, dat je wat aan deze info hebt. Ik wens jullie een hele goede reis toe. Harm.