Storm op zee?????

• Ivo Boekee

Ik vroeg mij af hoe andere mensen het ervaren hebben als zij op een schip op zee in een storm terecht zijn gekomen.

Ik zelf heb het meegemaakt in mei 2004 met de Grand-princess toen wij oslo verlieten.

Het was toen ongeveer windkracht 8 a 9 op open zee en de zwembaden schudden toen letterlijk leeg.

Op mijn balkon kon ik niet komen i.v.m. het vele water wat omhoog kwam door de wind.

De shows zijn die avond ook allemaal afgelast en gingen op een veel later tijdstip door toen de storm was gaan liggen.

Een dag eerder hadden wij ook met dichte mist te maken en dat is toch wel een rare ervaring want ik kon op mijn balkon in het midden van het schip niet de voor en achterkant zien, de gehele dag ging ook om de zoveel tijd de scheephoorn af.

Ik ben ook een keer in een storm terechtgekomen met de admiral of scandinavia windkracht 9 en ik moet zeggen dit was wel een heel andere ervaring want toen ben ik echt goed ziek geweest.

Dit schip was natuurlijk veel ouder en kleiner dan de Grand Princess.

• Ruud

Hoi Ivo,

Je vroeg of er mensen waren die ervaring hadden met storm op zee. Wij hebben inderdaad de tweede dag van onze tweede cruise windkracht 9 gehad. Dit was opweg naar Stavanger Noorwegen. Het schip waar wij mee vaarde was de Switserland (tegenwoordig de Ocean Monarch). Wij hebben die nacht alle hoeken van de hut gezien en het het was 's morgens heerlijk rustig tijdens het ontbijt.

groet Ruud

• apeldoorn-noord

Ook ik heb regelmatig (zware) stormen meegemaakt tijdens mijn verschillende reizen. In de Golf van Mexico aan boord van de Celebration (Carnival Cruise Lines) tijdens het orkaanseizoen regelmatig windkracht 8-10 meegemaakt met golven van wel 10-15 meter hoog. Geen pretje, soms zelfs zo erg dat de route aangepast werd. Ook op de Atlantische Oceaan tijdens overtochten met de Maasdam en later met de Zaandam (Holland America Line) vaak erg ruw weer gehad. En onlangs tijdens mijn contract op de Statendam (Holland America Line) zeer vaak storm met zeer hoge golven van San Diego naar Hawaii. Dit is ook zo'n gebied waar het vaak stormt. Gelukkig hebben cruiseschepen wel stabilatoren en dat scheelt toch enorm al zijn er toch wel regelmatig passagiers en ook bemanning zeeziek.

Bert

www.cruiseweb.nl

info@cruiseweb.nl

• nederlandse cruise site

Is cruisen eigenlijk wel leuk?

Veel geld betalen en nog zeeziek worden ook!

H.Brink - www.nedcruise.info

• jackie

Na een aantal keren wezen cruisen ben ik steeds op zoek naar nieuwe vaargebieden.

Daarom vindt ik dit onderwerp zeer belangrijk om zo te weten te komen hoe de weeromstandigheden in verschillende vaargebieden kunnen zijn.

Ik hoop dar er nog meer cruiseliefhebbers hun ervaringen hier willen geven .

Groeten van Jackie