Van Rome (FIumicino) naar Civitavecchia

• Robin

Heey,

In augustus vertrek ik met de Celebrity Galaxy vanuit Civitavecchia voor een mid. cruise. Is het aan te raden om vanaf de internationale luchthaven in Rome (Leonardo da Vinci Fiumicino) de trein te nemen naar Civitavecchia? Is het onveilig en is het ver van het station naar de haven om te lopen met de koffers over straat?

Dank voor een reactie!!

• Kees

Heeeeeeeeey,

Ik heb ervaring met het gevraagde.

De trein is de beste oplossing, alleen moet je ergens overstappen, bv station Roma-Termini.

Het station van Civitavecchia is maar een paar honderd meter van de Cruise-Terminal.

En niet onveilig.

Ik wens je een fijne cruise ! !

• Jozef

Zie voor Civitavecchia Port Shuttle:

http://www.travelserver.net/travelpage/ubb-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=6&t=001443

Bon Voyage, Jozef.

• Vincent

Hoi Robin,

Ik vaar momenteel over de middelandse zee aan boord van de Carnival Liberty. Wij zijn ook in Civitavecchia begonnen. Maar ik en de rederij waar wij mee cruisen raad het ten zeerste af om met de trein te komen. Wij hebben een auto voor 1 dag gehuurd. kosten 80 euro voor 3 personen. Ik ben a.s. vrijdag weer thuis en dan zal ik uitgebreid over mijn ervaringen vertellen, Ik internet via de sataliet aan boord en anders ben ik falliet! hahaha

Vincent

• Robin

Ik bedank jullie alvast voor de moeite, met name een sateliet is niet goedkoop :)

Ik ben benieuwd waarom de trein wordt afgeraden, een taxi kost namelijk 200 euro.

Is er geen rechtstreekse trein vanuit de airport naar de cruisehaven? Het lijkt me vreemd om vanuit de airport weer terug te rijden naar Termini in het centrum. Oh oh…ik vind het maar moeilijk om een goede beslissing te nemen :)

• Bernadette

Wij hebben het in juni 2002 gedaan en het is heel makkelijk te doen.

Absoluut niet gevaarlijk. Je moet natuurlijk wel tijd genoeg hebben . Een overstap in Rome Trasteverre is noodzakelijk. Vanuit de aankomsthal van het vliegveld neem je de lift . Ik dacht 1 etage omhoog. Dan kom je gelijk op het station. Aan de rechterkant zijn de loketten voor de kaartjes . Je koopt een kaartje naar Rome . Leg even uit in je beste Italiaans dat de bedoeling is naar Civitavecchia te gaan.Dit treinritje duurt dacht ik ongeveer 15 minuten en is in verhouding duur.Ik heb het kaartje nog ,maar er staat geen bedrag op . Daar aangekomen koop je een kaartje via een automaat naar Civitavecchia . Ik heb het kaartje hier voor mij liggen en toen kostte het 7.40 euro voor 2 personen.Het ritje duurt ongeveer 45 minuten en is 73 km lang en heel mooi.

Vanaf het station naar de haven is 10-15 min lopen . Daar aangekomen staat vaak een gratis shuttle bus. Je kunt ook een taxi nemen voor het laatste stukje . Dat kostte ons toen 10 euro.

Als je tijd genoeg hebt :doen!

• Bernadette

Met het laatste stukje bedoel ik van het station naar het schip. Soms liggen de schepen best ver de haven in.En als het heel warm is en je bent al de hele dag onderweg is het heerlijk om een taxi te nemen.

• Vincent

Hoi Robin,

Ik ben weer thuis, dat internet een stuk makkelijker

Ik ben het met Bernadette eens. Als je tijd zat hebt is het geen probleem om met de trein te komen. De rederij waar ik mee gecruised heb heeft slechte ervaringen met de trein. Het schijnt dat er regelmatig stroomstoringen zijn en dat ze ook geregeld staken.Meerder mensen hebben al hun boot gemist. En omdat de taxi inderdaad 140 euro rekent, zou ik als je tijd genoeg hebt lekker de trein nemen. Maar als je weinig tijd hebt zou ik je toch adviseren om of een huurauto te nemen of bij het reisburo waar je geboekt hebt vragen naar een transfer. Elke cruiserederij biedt een bustransfer aan vanaf de luchthaven naar de boot. (tegen betaling uiteraard)

Vanaf het treinstation loop je in ongeveer 10 minuten naar het begin van de haven, waar je met de gratis shuttle kan en die brengt je naar je boot. Maar denk wel dat het er behoorlijk heet kan zijn en als je dan met je bagage moet slepen zou ik je toch adviseren om vanaf het station met een taxi te gaan. Voor ongeveer 10 euro brengt de taxi je naar de boot toe.

Veel plezier.

Vincent

• Robin

Ik dank jullie hartelijk voor de zeer nuttige informatie! Echt fijn dat jullie deze moeite hebben genomen. Bedankjewel ;)

• Bernadette

Nog een reaktie .

De Italiaanse spoorwegen bestaan uit verschillende maatschappijen . Is er een staking, wanhoop niet. Ze staken nooit allemaal tegelijk . Vaak komt er toch een trein van een ander ‘clubje’ . Mocht je het benauwd krijgen, omdat je bang bent het niet meer te halen ; buiten de stations staan een soort praatpalen waar je een taxi bestellen kunt. Ik weet niet precies hoe het werkt , maar er staat mij iets bij van een speciaal kaartje waarmee je verbinding maken kunt met de taxicentrale . Dat kaartje heb je natuurlijk niet , dus moet je aan een Italiaan vragen of hij even voor je wil bellen .Doen ze graag. Misschien kost dat een klein bedragje . Maar voor de avonturiers onder ons :dit soort informatie is vast te halen op de prikbord pagina's van Italie ( Rome?). Daar krijg je binnen 24 uur antwoord op al je vragen van“ervaringsdeskundigen” en hoef je niet voor de tweede keer het wiel uit te vinden!

Civitavecchia is trouwens het eindpunt van dit boemeltreintje . Je kunt ook vanuit C. naar Rome . Tussen 9.00 uur en 10.30 gaat de trein 2x. Er zijn groene en rode kaartjes . Prijsverschil . Geen idee wat het voordeel is. (prikbordpagina?) Wanneer je op het centraal station van Rome aankomt zijn er 3 uitgangen . Neem de middelste en je ziet links voor je een groen huisje . Ga daar een kaartje kopen voor de sightseeing bus . Een grote zilveren bus. Tussen de middag rijden ze niet. Koop een kaartje voor de bus van 14.00 uur of de laatste in de morgen. Dan weet je zeker dat je erin zit. Wacht dus niet tot het laatste moment.Erg druk. De sightseeing is vrij compleet. Je mag er een aantal keren uit om foto's te maken .

Informeer heel goed ( op de heenweg )hoe laat de trein gaat ,die je nodig hebt om terug naar het schip te gaan en welk perron je dan zijn moet. Neem ruim de tijd. De omroeper op het station is niet te volgen ;alles is chaos in onze Hollandse ogen en oren.

Laat eens weten ,als je de trein genomen hebt, hoe het is gegaan