Panamakanaal

• Lorre

Wij hebben voor het najaar een cruise geboekt naar het Panamakanaal met Celebrity(Infinity). Dit is onze 2e cruise. Eind vorig jaar hebben wij voor het eerst een cruise gemaakt en wel met Royal Caribbean. Dit is ons zo goed bevallen, dat wij momenteel niet anders willen.

Wij kijken dan ook uit naar de cruise van dit jaar.

Wij gaan vanaf San Francisco naar Cabo San Lucas, Acapulco, Huatulco(Mexico) en dan naar Puntarenas(Costa Rica) en via het panamakanaal naar Columbia en van daaruit naar Fort Lauderdale.

Heeft er iemand deze cruise reeds gemaakt en welke tips hebben jullie voor ons?

• Henk

Hallo Lorre,

een geweldige keus die je hebt gedaan, zorg i.d.m. een paar dagen voor de cruise in San Francisco te zijn, prachtige stad om te bezoeken.

Het schip ken ik niet, wel in 1999 gevaren op de “ZENITH” van de zelfde rederij,de service is TOP.

Mooie aanloop havens, en het Panama Kanaal zorg dat je om 6.00 aan dek bent,

het binnen varen in Bilbao (Panama) is prachtig, meestal gaan de cruise schepen

ongeveer 8.00 - 8.30 door de eerste sluis (dan is iedereen wakker), echt een belevenis.

De tweede sluis zit er kort achter ½ uurtje en daarna is het varen door het kanaal tot 15.00 de laatste sluis.

Let goed op je spullen in Columbia en Costa Rica, ik bedoel wees voorzichtig net als bij ons in de steden.

Acapulco heel erg leuk, Cabo San Lucas en Huatulco iets minder maar eigelijk heel

Mexico is de moeite waard.

Doe zoveel mogelijk op je zelf, is prima te doen in jullie aanloop havens, maak een

deal met een taxi en gaan, je weet aan boord zijn de trips erg duur.

Neem veel klein geld mee briefjes van 1 of 5 $

Groeten Henk

• Lorre

Henk,

Dank je wel voor je tips, hier hebben wij zeker iets aan.

Wij gaan inderdaad een paar dagen eerder voor de cruise naar San Francisco. Lijkt ons inderdaad leuk.

Wij hopen alleen niet in slecht weer terecht te komen, aangezien wij in oktober deze cruise maken en het dan nog “orkaanseizoen” is.

Gr. Lorre

• Henk

Hallo Lorre,

slecht weer aan de Pacific zijde zal mee vallen, wij hebben het gedaan in Mei en

October no problem.

Wat evt. mogelijk is slecht weer van Columbia naar Fort Lauderdale, maar de cruise

schepen varen om de orkanen heen (voor zover mogelijk) maak je geen zorgen.

Als je zeeziek wordt ??? begin dan thuis al pillen te slikken, als je die gaat slikken

twee uur voor slecht weer, geen resultaat.

Net als een malaria pil, thuis beginnen anders helpt het echt niet.

Ga vooral in Puntarenas iets leuks doen, Costa Rica is groots, taxi staan aan het einde van de pier, probleem is dat ze weinig Engels spreken (Spaans)

Ik laat mijn email open wil je nog iets weten lees ik het wel, in ieder geval wens ik jullie een hele mooie cruise toe, met mooi weer, groeten Henk.

• kees

henk heb ook toevallig iets te vertellen over de celebrity quest?

ga 0202008 cruisen van acapulco naar miami via panama.

• Henk

Hoi Kees,

over het schip weet ik niets, alleen dat het de voormalige “R 7” is en daarna

“Delphin Renaissance” en nu in de vaart als “Blue Moon” kijk eens op www.nedcruise.info onder vlootlijst, klik op letter P en ga naar “Pullmantur” de “Blue Moon” daar is wel iets te lezen van het schip.

Het schip gaat in October 2007 over naar Celebrity, ik weet wel dat alle

voormalige “R” prachtige schepen zijn, niet te groot, wij lagen vorig jaar met de “ROTTERDAM” naast de “BLUE MOON” in Kopenhagen, zag er geweldig uit.

Over het “Panama Kanaal” heb je alles kunnen lezen bij Lorre, heb je vragen mijn email is open, groeten Henk.

P.S. ga beslist i.d.m. een paar dagen voor de cruise naar Acapulco “GROOTS”

• Ine

Ik verschil helaas van mening met Henk in een paar zaken….

Acapulco is een grote stad aan een baai en viel ons heel erg tegen. De meeste hotels zijn al wat ouder en dat is bijv. aan onderhoud te zien. Het komt allemaal rommelig over…Veel verkopers op straat, taxi-chauffeurs die zich opdringen etc.

Cabo San Lucas en het naastgelegen San Juan del Cabo vonden wij juist een stuk aantrekkelijker. Minder groot, het zag er allemaal aantrekkelijker uit.

Mooie strandjes die vaak per bus of watertaxi te bereiken zijn.

Over het algemeen zijn de Mexicanen bijzonder vriendelijk, vooral als je probeert wat spaans met ze te praten.

Probeer eventueel Mexicaanse Pesos mee te nemen of te pinnen, je kunt wel met US$ betalen, maar tegen een slechte koers. Prijzen in winkels etc. zijn meestal in Pesos, maar heel verwarrend zie je dan een $ teken…staat er echter $$ of US$ dan zijn eht Dollars, anders Pesos.

Huatulco ken ik niet.

De cruise door het kanaal is een belevenis op zich. Je zult bijna de hele dag op dek doorbrengen om weinig te missen.

Op deze site kan je 3 webcams van het kanaal bekijken. Als je rekening houdt met het tijdsverschil, kan de familie thuis jullie schip hier zien varen.

http://www.kroooz-cams.com/mexicoindex.html

Zelf hebben wij oa. op de Summit gevaren, een zusterschip van de Infinity. Het zal je zeker bevallen, prima service, uitstekend eten, attente crew e.d.

In Colombia kan je beter excursies via het schip boeken en inderdaad heel goed op je spullen passen. Alles wat je niet absoluut nodig hebt (en ook sieraden e.d.) beter niet mee aan wal nemen.

Heel veel plezier

• Bernadette

Wij hebben bijna dezelfde cruise gemaakt 2 jaar geleden vanuit Los Angeles. Regal Princess.

Zorg inderdaad dat je vroeg een plekje aan de reling hebt anders zie je maar de helft bij het varen in de sluizen en dat is zonde! Aan de andere kant (Colon)mochten wij er even af . In de haven was een overdekte kunstnijverheidmarkt om te bezoeken. Er liepen spiernaakte Indianen rond. De Amerikanen vergaapten zich hier schaamteloos aan!

-In Acapulco ligt het schip midden in de stad. Om naar de ‘Divers’te gaan : weg oversteken naar links en dan omhoog lopen ;ook links . Ik denk ongeveer 20 minuten . Dan kom je op een groot parkeerterrein. Rechts is een restaurant en vanaf dat punt kun je goed zien hoe ze duiken( tegen betaling $10p.p). Je kunt ook naar links lopen . Ook daar is alles goed te zien! Pas op voor zgn gidsen die zich opdringen en je de weg willen wijzen. Ze duiken maar 2-3 x per dag.

-Cabo san Lucas.Tenderen. Aardig (voor Mexicaanse begrippen ) havenplaatsje met heel veel winkeltjes o.a veel zilver, pelicanen en jachten . Je hebt het in een uurtje gezien. Ga lekker iets drinken op een van de vele terrasjes.

-Hualtulco .Schip meert aan aan pier. Links is een mooi strand met hele vriendelijke mensen. Echt een dorpje . Er is een piepklein winkelcentrum aan de boulevard. Verkoopsters op het strand met o.a snoeren donkere parels; heb ze verder nergens meer gezien.

- Costa Rica Puncta Arenas Je komt aan in een beetje ‘leeg ’gebied. Strand met marktje. Wij konden naar een resort voor $ 50 p.p inclusief lunch( via het schip). Na het marktje bezocht te hebben ontmoetten wij een Duitser ,die in de bergen woonde en hij regelde voor ons een taxi voor $5 naar dat resort.Daar aangekomen viel het resort ons erg tegen en zijn we gelijk naar het schip teruggegaan. Dus laat je geen geld uit je zak kloppen!

• Henk

Kan je nagaan hoe crimineel Colon is, als zelfs de Indianen al van hun kleding worden beroofd.

Hoe zal het dan, een niet oplettende cruise passagier vergaan ?????????????

• Robin

Hoi,

Ik ben gisteren teruggekomen van een Panama Canal Cruise met de Brilliance of the Seas. Het schip is qua grootte vergelijkbaar met de prachtige Infinity.

Een tip over het kanaal. Zorg dat je rond 5-5.15 uur op het helipad of een ander deck gaat staan, want het is ontzettend druk met medepassagiers. Rond 5.45 uur gingen we door het eerste lock. Kortom, wees er vroeg bij. De tijden varieren ontzettend, de kapitein weet pas laat in de nacht hoelaat hij met het schip door het eerste lock mag gaan. De avond ervoor vind je in het cruisecompas al een geschatte tijd, maar die week bij ons met 1.5 uur af van de echte tijd.

Prachtig schema en het kanaal was een zeer mooie (maar hete) ervaring.

De Celebrity Infinity is een zeer luxe schip met een kwalitatief uitstekende bemanning.