Panamakanaal

• Ine

Welkom terug Robin.

Ja, Panamakanaal is een bijzondere ervaring. Het is inderdaad flink heet (en vaak vochtig/klam), je ziet op sommige stukken nog echt “jungle”.

Volgende keer proberen het hele kanaal door te varen, duurt wel bijna de hele dag, maar is best afwisselend en wij vonden het heel bijzonder.

Vooral als je in het andere dock ook grote schepen ziet binnenvaren….

• Robin

Na het Gatun Lock hebben we nog 6 uur gevaren op het kanaal, kortom, houdt rekening met een transit tussen de 8 en 10 uur. Het was zo'n 45 graden en half bewolkt, zodra de zon doorkwam was het veel te heet. De vochtigheid viel tijdens onze transit redelijk mee.

• Arjen

Hallo,

Ik heb een vraag: Hoever ga je het Panama Canal op?

Mijn vader wordt dit jaar 70 en heeft zo'n 40 jaar gevaren. Hij is al overal geweest maar nog nooit door het Panama Canal. Wij willen begin volgend jaar cruisen met de familie op de Brilliance en dus vroeg ik me af hoever je het canal doorgaat?

Ik heb gelezen dat de Brilliance niet het gehele canal doorgaat maar dat je met een kleinere boot de doorvaart kunt maken en dan met de bus terug.

• Arjen

Ik heb inmiddels al gelezen dat de meesten de 1e lock (sluis) doorgaan en dan omdraaien. Je kan dan met een ferry verder om toch het kanaal door te varen en met de bus terug. Dit lijkt me een goede en leuke optie.

• Ada

Je kunt ook eens kijken bijv HAL, Celebrity, Princess ed. Vooral in het voor- en najaar worden er veel cruises door het hele Panamakanaal gemaakt.

In die tijd varen de schepen in het voorjaar van Florida naar Alaska en andersom in het najaar.

• Robin

De Brilliance of the Seas vaart iedere cruise door de Gatun Locks en daarna weer terug. Het hoogtepunt is uiteraard op de kleine ferry stappen en de locks vanuit een laag perspectief ervaren. Naar mijn idee veel indrukwekkender. Daarnaast heb je al 3 sluiten in het Gaton Lock vanuit het cruiseschip ervaren, dan is het overheelijke toetje met de ferry door de overige 3 sluiten (2 locks).

Royal Caribbean heeft ook vele cruises die door het gehele kanaal gaan. Voor ons was een volledige doorvaart met het cruiseschip geen optie, omdat we dan in het mexicaanse gebied teveel dubbelingen van havens zouden krijgen. Je kunt ook met Celebrity vanuit Florarida door het Panama Kanaal afzakken naar Chili.

• Arjen

Ja dat lijkt mij idd ook leuker met de ferry verder te gaan. De doorvaart naar de Pacific of naar de Atlantic is geen optie, omdat die reis te lang duurt zag ik. Het zoontje van mijn zus is pas 9 en kan nog niet lang van school vrij krijgen. Vandaar dat we in het begin (februari is er een schoolvakantie) willen gaan.

We hebben trouwens vorig jaar ook de Mexicaanse Riviera cruise gedaan met de Vision, was ook een mooie cruise, en zagen al dat een doorvaart van Oost naar West dubbele havens zou betekenen. We zijn gek van cruisen maar 2x dezelfde haven in een korte periode lijkt ons niks.

• Ine

Een 2e keer in een haven/route is geen probleem hoor, er zijn meestal genoeg andere excursies te boeken of zelf andere zaken regelen/bekijken.

Tijdens het varen lijken veel zeeen op elkaar….