Hal ; wat vinden jullie er van?

• Bernadette

Ha Cruisers . Wij hebben voor het eerst met de HAL gecruised. Rotterdam. Transatlantisch.

Soms viel het mee , soms viel het tegen.

Wij hoorden van de mensen ( en de HAL heeft er velen)die al tig keer met de HAL zijn wezen cruisen, dat sinds ze zijn overgenomen, het niveau een beetje aan het wegzakken is. Dat idee hadden wij dus ook.

De Rotterdam is wel een heerlijk schip. Veel te doen aan boord ( tot 23.00-24.00u)mooie zwembaden .fantastisch achterdek .Vertel: wat zijn jullie ervaringen?

• Henk

Hallo Bernadette,

fijn dat je het naar je zin hebt gehad op de “ROTTERDAM” heb je het een beetje

kunnen vinden met Master Jack v.Coeverden ???

Hoe was het in Rio, naar je zin gehad ???

Het schip is inderdaad de laatste jaren wat opgeknapt, wij hebben er zes keer op

gevaren maar een jaar of drie terug was het echt een puinhoop.

Vies aan dek, en wat wit moest zijn was daar gebroken wit enz.

Maar nu gaat het de goede kant op met het schip, en als beloning mag zij in 2009

de World Cruise gaan doen, inplaats van de “AMSTERDAM”

Ondanks alles hebben wij altijd heel plezierig gevaren op de “ROTTERDAM”, en voordeel qua onderhoud schip is dat er nu al jaren de zelfde crew (staff) opvaart.

Wij vinden het alleen op dit schip niet prettig dat je vanaf het Lido restaurant altijd die trap afmoet naar het zwembad, op alle andere schepen, na deze gebouwd ligt het zwembad gelijk aan het lido restaurant, nou welkom thuis en op naar de volgende cruise, groeten Henk

• Ine

Wij hebben o.a. op de Amsterdam (nooit op de Rotterdam) gevaren, die zoals Henk aangeeft die aanpassing van het zwembad wel heeft, maar persoonlijk vind ik dat een bijzaak.

HAL is altijd goed bevallen, maar de service kan per schip/bemanning/hotelmanager soms best schelen.

Ik denk niet dat het met de overname te maken heeft, dat is al weer een aantal jaren geleden en Carnival doet zijn best HAL een hollands teintje te (blijven) geven.

De ene keer waren er meer verse bloemen, handdoeken (en geen papier) in de openbare toiletten, werd er vaker tijdens een receptie met hapjes en drankjes rondgegaan e.d. maar de andere keer voelde je dat er op diverse details bezuinigd was. Ook de variatie in maaltijdkeuze kan schelen.

Nooit klachten gehad over schoonmaken.

Het prijsniveau is wisselend, soms vonden wij bij HAL een aansprekende prijs, maar zijn ook wel met bijv. Celebrity gaan cruisen, omdat die prijs aantrekkelijker was.

• Bernadette

Ook ik vind de ligging van het zwembad bijzaak. Eigenlijk vind ik het wel goed zoals het nu is. De service op de Rotterdam was o.k, maar er zitten veel kleine dingen niet goed.

Cabin dubbel geboekt, uitnodigingen verkeerd bezorgd ( wel leuk dat ze dit soort dingen zoals recepties doen) uitnodigingen voor repeaters verkeerd bezorgd en meer van dit soort dingen.De centrale computer vertoont kuren ,die ze er blijkbaar niet uit krijgen. Zit er een fout gegeven in, dan blijft dat de hele reis zo. Of het personeel kan niet goed lezen; wie zal het zeggen.

De cabin was wel schoon, maar rook niet lekker fris. Ik had de neiging er eens een lekker ruikend sopje door te slingeren. Vaak om 12.00 uur was er nog niets aan gedaan . Onze man die schoonmaakte deed in zijn eentje meer dan 15 cabins ; zou iemand bij moeten. De w.c deksel was op het punt dat iedereen hem vastpakt gewoon zwart.Ik heb het niet schoongemaakt , dus ik neem aan dat het over tig maanden nog zwarter is.

Boven in het Lido restaurant plakten de tafels regelmatig. Er werd met een papieren doekje overheen ‘geaaid’. Dat schiet natuurlijk niet op. Wat mij vreselijk ergerde was dat de dienbladen veel te lang leeg op de tafels stonden en dus niet werden opgehaald. De jongens ‘zien’ het gewoon niet. Verder, dat je je soms wezenloos moet zoeken naar bestek+ servet . Waarom het bestek niet uitgeven gelijk met het dienblad? De supervisor liep of druk heen en weer of zat lekker buiten op de rieten stoeltjes te genieten van de zon. De openbare toiletten waren altijd schoon, dat kun je niet van de meeste schepen zeggen. Het ( warme ) eten in het lido was vlak van smaak. Misschien aangepast aan de gemiddelde Amerikaanse smaak.Er stonden 3 koks achter de counter die het onmogelijk konden bijwerken tijdens de ‘spits’.( Zij bleven ondanks het niet bij te benen werktempo heel vriendelijk en behulpzaam) Er moet veel meer personeel bij! Daarintegen was het eten en de bediening in het restaurant erg goed.

Het buitenzwembad was de eerste 2 dagen gewoon vies. Je kon je benen niet eens zien. Daarna is het leeggemaakt, schoongeschrobt en vers water erin.

Wat ik ook gek vond was, dat de klokken niet werkten .Ik vind dat lastig ;ook in verband met de tijd ,die enkele keren verandert. Na er een opmerking overgemaakt te hebben ,dat werd afgedaan met een kul antwoord , deden ze het na 1 week weer. Maar….liepen 20 minuten achter. Slordig toch?

Fijn was , dat je niet continu belaagt wordt door de fotograaf, de achtergrond muziek aangenaam was en er geen schreeuwend animatie team aan wezig was.

Wij hebben een heerlijke cruise gehad , maar ik had eerlijk gezegd meer van de HAL verwacht. Alles gaat op z'n ‘Jan boeren fluitjes’. En dat ze de Nederlandse invloed willen bewaren; ik betwijfel dat.

Er is geen enkele ruchtbaarheid gegeven aan de geboorte van prinses Ariane . Er is helemaal niets, echt niets aan gedaan ! Wij Nederlanders verwachtten een klein beschuitje ( rond toastje) met muisjes o.i.d.Toch ook leuk voor de Amerikanen zo'n Hollandsche traditie? Er stond alleen een klein stukje in het krantje . Een gemiste kans volgens mij. De kapitein liet zich nauwelijks zien. Mij kan dat niet schelen , maar er waren mensen die dat vervelend vonden. De repeaters dus.Ik begrijp , dat die man daar geen zin in heeft, maar that's his job!

Wat wel weer leuk was ;we kregen een tour door Rio aangeboden. Ons vliegtuig landde om 6 uur in de morgen en we konden pas tegen 12 uur inchecken.

Mijn ‘grieven’ heb ik gedeeltelijk opgeschreven in het enquete formulier. Hopelijk doen ze er wat mee.

• Ine

Ik kan alleen maar zeggen dat ik in jouw verhaal “mijn” HAL zeker niet terugvindt. Ik vind het vrij schokkend wat je allemaal beschrijft en ik zou zeker een brief hierover naar de HAL in Rotterdam schrijven. Ze hebben daar sinds kort weer een europees koofdkantoor, vooral gericht op de eurppesche markt.. Belangrijk genoeg dit te laten weten.

Nee, zo heb ik het nog nooit meegemaakt.

Wij cruisden in 2001 op de Amsterdam - panamakanaal - en op 5 december werd er op de deur geklopt en stond een ober voor de deur. Mij eerste reactie was..wij hebben niets van roomservice besteld..bleek het een stuk gevuld speculaas en een banketstaaf kompleet met gedicht voor 5 december voor de nederlandse gasten te zijn! Ook hierna o.a. Statendam en Oosterdam alleen maar positieve ervaringen. Afgezien van wat kleine bezuinigingen zoals eerder aangegeven, geen echte klachten. Volgens mij hangt het heel erg van de hotelmanager af of die de “boel” onder controle heeft.

Vrienden uit de USA hebben wij onlangs in Mexico ontmoet. Wij waren op vakantie, zij kwamen met de “'Oosterdam” langs. Zij waren ook weer heel enthousiast en hadden het prima naar hun zin. Zij cruisen 3 - 4 keer per jaar en zouden het zeker gemeld hebben als het tegenviel.

Een paar dagen daarna kwamen vrienden met de Rijndam langs (goed uitgekiend van ons dus) en zij hadden een redelijk goede cruise. Tot ca. halverwege de cruise was alles o.k. maar zij kregen halverwege te maken met het “noro”virus, waardoor veel mensen ziek werden. De jaccuzzis gingen dicht, geen peper-en zoutstellen meer op tafel, geen zelfbediening bij het buffer, advies geen handen schudden, overal kleine containers om je handen te ontsmetten e.d.

Iets wat op de cruise daarvoor een zo groot probleem was, dat het schip 3 dagen in San Diego was blijven ligeen om helemaal schoongemaakt te worden…Die passagiers hebben die 3 dagen in het Marriott in Anaheim doorgebracht en daarna de verkorte cruise gemaakt.

Onze laatste 2 cruises zijn bij toeval met Celebrity geweest, omdat het qua tijd en schema ons beter uitkwam. Ook net als bij HAL tot nu toe alleen positieve ervaringen. Service zelfs iets beter bij HAL. Dienbladen bij het buffet die meteen gedragen worden voor je, goede menukeuze, uitstekend eten.. Alleen vonden wij dat juist bij HAL het onderhoud zoals schilderen, het dek behandelen enz. wat beter was….Hier zagen we af en toe wat roestplekken e.d. en we misten het Promenadedeck waar je helemaal rondom kunt lopen.

Verder zijn (of waren?) de officieren bij HAL juist heel makkelijk aan te spreken e.d., iets dat bij Celebrity niet het geval was.

Binnenkort gaan we met de Century een korte cruise naar Noorwegen maken, zal je laten weten hoe dat was.

I

• Bernadette

Ha Ine

Leuk dat je reageert. Ik wil echt voorop stellen dat we een hele fijne vakantie hebben gehad op een prettig schip. Mijn kritiek vind ik niet niet echt schokkend, hoor . Het zijn meer irritaties. Misschien een beetje teleurgesteld.

Wat betreft het NORO virus; de containers met ontsmettingsvloeistof waren heel vaak leeg.Alle 16 dagen. Dan denk ik: wat heeft het voor zin om ze dan neer te zetten ? En; zijn ze leeg vervang ze dan gelijk! Maar nee; niemand nam initiatief om dat te doen . Mijn echtgenoot en ik waren daar verbaasd over . Wel werd in alle uitnodigingen m.b.t. de ‘staf’ herhaaldelijk gewezen op het feit , dat er geen handen zouden worden geschut door hen .' Om u en ons gezond te houden. '

Het promenade dek is heerlijk ;heb je helemaal gelijk in. We hebben nauwelijks mensen aan het onderhoud zien werken . In ieder geval niet zo als op andere schepen. Maar misschien is het ons ontgaan.

De officieren zijn inderdaad heel makkelijk te benaderen. In enkele van die contacten heb ik een klein balletje opgegooid over onze ervaringen , maar er werd niet op gereageerd.

Ik ga geen brief schrijven aan het hoofdkantoor. Wanneer ze een klein beetje interesse hebben ,zullen ze deze pagina ook weten te vinden en lezen hoe ik het ervaren heb. Overigens sta ik niet alleen in mijn kritiek. We hebben veel repeaters gesproken van allerlei nationaliteiten en bijna iedereen had van deze kleine klachten . De meeste opmerkingen gingen over het LIDO restaurant en het tekort aan personeel over het hele schip. Men vond het niveau duidelijk minder dan men gewend was .Omdat het voor ons de eerste keer HAL was kunnen wij niet vergelijken . Maar om eerlijk te zijn , waren er ook mensen ( vooral Amerikanen) die zelfs boos werden wanneer je maar iets negatiefs over ‘hun’ HAL zei. Dus dat kan ook!

Wij hebben met alle rederijen behalve Carnaval gecruised.

• Ine

Toch zou ik een korte brief aan de HAL in Rotterdam schrijven. Geen idee of ze dit lezen, het kantoor is ca. 2/3 maanden open.Je verliest er niets mee, het kan alleen hun “aanzien” helpen verbeteren.

Uiteraard hoeft het geen klaagzang te worden, ook de positieve kanten zijn altijd prettig te horen kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Ik kan aleen maar hopen dat je eventuele volgende HAL cruise een leukere ervaring wordt.

Wij hebben er goede herinneringen aan en voor een eventuele volgende cruise zal ik ook daar zeker weer kijken.

• Peter Selie

Ik ben 4 keer met de HAL op reis geweest ( 2x het ms Rotterdam, ms Westerdam en ms Statendam )

Daarnaast 2 keer met Hapag Lloyd ( ms Hanseatic antarctica cruise en met het ms Europa )

Ik moet zeggen dat Hapag Lloyd toch net even iets beter is als het gaat om eten en service.

Qua prijs / kwaliteit verhouding scoort de HAL toch beter.

Het is een afweging die voor iedereen anders zal zijn.

De extra luxe wat je bij Hapag Lloyd kan krijgen en daar ook bijna dubbel voor moeten betalen in vergelijking met een HAL cruise is voor mij iedere keer weer een moeilijke afweging.

Hapag Lloyd is een duitse reder en daar mis je dus het “sfeertje” met de nederlandse officieren dat bij de HAL wel aanwezig is.

Op de Hapag Lloyd schepen zal je geen ( of bijna geen ) ongemanierde Amerikanen tegenkomen ( wat op de HAL schepen zal blijven voorkomen )

Het blijft altijd moeilijk voor me en het is keer op keer weer denken; kies ik voor de HAL en zorg ik er daardoor voor dat ik 10 … 12 maanden later weer een cruise kan maken? Of kies ik weer voor het beste in alle luxe en rust…. ondanks dat ik daar flink voor moet lappen en dat niet ieder jaar kan doen.