norwegian sun

• f.leclaire

Hallo cruisers,

Wij hebben een aantal cruises gemaakt msc de italiaanse rederij nu gaan we voor het eerst een cruise maken met de ncl.

We gaan met het schip norwegian sun.graag zou ik willen weten wie er wel eens met dit schip gevaren heeft en hoe het freestyle cruisen gaat ook zouden wij wel eens willen weten wat de drankjes op dit schip kosten en of je hier ook een z.g. dranken packet kunt kopen. als er niemand met dit schip is geweest maar wel met een ander schip van ncl zou ik dit ook wel willen weten misschien zijn de prijzen op alle schepen van ncl het zelfde.

indien er iemand info wil hebben van onze cruise ervaringen ben ik uiteraard bereid je deze mede te delen wij hebben gevaren op de volgende schepen 2x sinfonia 1x de melody en 1x met de lirica9 transatlantisch) en 1x met de azur maar volgens mij is dit schip uit de vaart.

nu is onze volgende cruise in april 2008 de route is panamakanaal.

dus cruisers alle info is welkom .

vriendelijke zee groeten

• bel

Hoi F.Leclaire

Ik ben afgelopen week teruggekomen van een weekje caribbean op de ncl-sun.

Ik heb ervaring met de rccl schepen maar niet met de rederijen die jij noemt.

Om te beginnen valt een cruise mij nooit tegen.Ik vind echter wel dat er cruises en CRUISES bestaan,uiteraard hangt hier ook een financieel plaatje aan.

De sun valt zeker niet tegen maar is in mijn beleving

“ just a cruise”. Zie dit svp niet als negatief want dat is het zeker niet.

Het beleven van het freestyle cruisen is iets persoonlijks

Zelf vind ik het een aardig concept maar ik denk wel dat de NCL haar eigen concept aan het vermoorden is.Er zijn diverse restaurants aanwezig helaas vraagt men voor bijna elk restaurant een toeslag (10 tot 20 dollar per persoon)Strikt genomen blijven er twee identieke restaurants over waar je gratis kunt eten.Deze voeren helaas ook dezelfde kaart.Er is nog een light cooking restaurant en een tappas restaurant (pre bite dinner) waar je zonder bij te betalen kan gaan eten en natuurlijk de bekende “vreetschuur” waar het oveigens goed toeven is hoor !!!

Aan eten dus geen gebrek dat gaat hier 24 uur per dag door.Zelf had ik graag wat meer intiemer gedineerd maar dat kost knaken.

Okee de prijzen:

Bier 5 dollar maar 6 usa biertjes geserveerd in een gele noorse helm kosten 19,50 6 export biertjes 23,50

de goedkoopste fles wijn (californische syrah) 23 dollar

een blikje cola 3,50 een dagelijks wisselende cocktail 8 dollar

een soda package (onbeperkt frisdrank uit de limonadetap geen sinas) 8 dollar per dag.

Evian water 4,50 voor een liter maar men serveert ook desgevraagd gratis tapwater bij het eten.

Mijn conclusie ==> leuk schip voor een leuke prijs goedkoper dan de rccl maar daardoor ook iets minder stijlvol.

misschien heb je hier iets aan

bel !

• frans leclaire

Hallo Bel,

tuurlijk hebben wij hier wat aan dit is leuke informatie .

msc cruisen zijn leuke cruisen natuurlijk geen royal caribean wwar u het over heeft maar zijn zeker niet slecht absoluut niet en natuurlijk cruiseb is altijd leuk.

en zoals u al zei is het jammer dat er voor elk restaurant weer extra geld gevraagt word mischien als het niet te veel moeite is het systeem van freestyle cruisen hoe werkt dit precies?

het lijkt me dat je niet zomaar kan gaan eten en gelijk bediend word?

gaat dit op een soort afroepbasis?

indien u info wenst over msc of over boekingen (wij hebben een aantal malen in duitsland geboekt perfect geregeld en zeer aantrekkelijk geprijsd)

ben ik daartoe uiteraard bereid,

wet vriendelijke groet,

FRans

• bel

Nou het cruisen zit er voorlopig weer even op misschien volgend jaar weer ? Ik zal je een kleine beschrijving geven Wij vlogen op detroit en daarna door naar Miami.Hadden voor een nacht het red roof inn hotel geboekt omdat dit hotel je bij de airport ophaalt en ook naar de haven brengt.We konden makkelijk inchekken om dat we alles al per internet geregeld hadden.gelijk naar de hut gegaan (5201) en dan kan je gelijk gaan eten of zwemmen.Eerst even de soda package gekocht en dan naar dek 11 (wij noemde dat de kantine)Iedereen leek wel op dat zelfde idee te zijn gekomen.Ik vindt het verschrikkelijk om voor mijn eten in de rij te staan maar het viel wel mee.Het lopende buffet begint dan met Indiaas eten(vegetarisch) dan het fruit dan de pasta's, de zgn "carve of the day (vlees), salades, soep,wokken,div vlees en vis gerechten,toetjes en uiteindelijk het brood.Om 1500 uur gaat het achterdek open (ook lopend buffet) met hamburgers hotdogs en nog veel meer Klink al goed he ???.In het atrium staat een dame waar je kunt reserveren voor de diverse restaurants.De four season en de seven seas zijn twee restaurants waar je bedient wordt en niet hoeft te bespreken.Je loopt gewoon naar de balie en wordt begeleid naar een tafel je krijgt een menukaart en je kan 4 gangen bestellen.Als je bv tussen 2 hoodgerechten geen keuze kan maken dan krijg je ze gewoon allebei !!! Wij kozen er vaak voor om eerst aan de tapas te gaan (1700 uur open) en dan om 20.00 uur naar een restaurant te gaan om de hoofdmaaltijd te nuttigen.Dat komt dan mooi uit want om 21.30 begint er weer een show (2x per avond aanvang 1900 en 2130 uur)

's ochtends dek 5 achterkant is bediend ontbijten en op 11 weer lopend buffet.Als je hiervoor kiest zal je wat meer moeten lopen want overal kan je ergens anders wat vandaan halen op 12 maken ze bijv je eieren en verderop weer verse wafels.Mijn tip : Ga lekker op 5 ontbijten bestel lekker vers fruit met cottage cheese en eggs benedict Dat loopt qua tijd lekker in elkaar over Uiteraard is het ook goed toeven op het achterdek op 11 lekker in de zon ontbijten. De restaurants waar je extra voor moet betalen zijn ook wel de moeite waard maar geloof me je zit echt de hele dag vol !!! Wij zijn met z'n tweeen geweest en hebben ook altijd een tafel voor twee gehad.

De ontschepingen in de havens verlopen ook soepel al is het verstandig als je moet tenderen voor het ontbijt de tickets af te halen.men begint van 1 tot 100 en dan van 1 tot 200 enz. dus niet echt in blokken.

De cabin is niet heel ruim maar goed te doen (220 volt en shampoo en zeep dispenser aanwezig)Wij hebben deze alleen gebruikt voor te douchen en te slapen.Als je een zeedag hebt is het misschien leuk om eens naar de sauna te gaan (d + h gescheiden) al stelt deze niet heel veel voor.Het grote voordeel voor mij als freestyle cruiser was dat ik mijn pak thuis kon laten er bestaat geen officiele formal night alhoewel de amerikanen zich wel vreselijk opdoffen voor de bekende fotosessies.In de seven seas is het wel verboden te dineren in jeans.Nou als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel !!

O ja nog een laatste tip Hou je vrouw weg bij de diamanten shop

kostte mij nog eens een cruise ( het is allemaal zo lekker goedkoop he met die dollar koers) Neem wat losse dollars mee aan boord staat een atm (geld) automaat waar men ong 5 dollar transactie fee voor vraagt !

Bel

die trouwens je is ipv u

groetjes

• Cambridge

Hi wij hebben met de NCL “sun”dezelfde cruise gemaakt als die jij in april 2008 gaat maken > door het Panama kanaal. Wat een belevenis! Wij hebben deze cruise in 2004 en is ons erg goed bevallen. Het is inderdaad mogelijk een dranken pakket te kopen (in 2004 weet dus niet of dit nog mogelijk is). Wij hebben geen een keer in de restaurants gegeten waar je voor bij moest betalen ( lekker Nederlands he..) We hebben een heerlijke vakantie gehad en denken er nog vaak aan terug.

Doei.

• frans leclaire

Hartelijk bedankt voor de leuke reactie wij hopen dan ook dat deze cruise gaat bevallen het hoogte punt lijkt ons de doorvaart panamakanaal.

hoelang duurt deze doorvaart eigenlijk en gebeurd dit in de ochtend of avond?

hartelijk dank voor de leuke info,

groeten Frans

• frans leclaire

Hallo Cambridge,

Ik lees net dat u ook met de lirica heeft gevaren met dit schip hebben wij ook gevaren in 2006 en u heeft ook gevaren die cruise die wij gaan doen in april 2008 door het panama kanaal.

heeft u deze cruise toevallig gedaan met de norwegian sun?

indien ja dan zou u ons een vergelijk kunnen maken met de lirica.

welk schip vond u mooier ?

wij hebben gehoord dat de sun nog al duur is qua drank is deze ook duurder dan de lirica.

en het eten ?

kijk u heeft misschien op beide schepen gevaren dan is het leuk om te vergelijken.

met vriendelijke groet,

Frans

• Cambridge

Hi Frans het klopt wij zijn gisteren (05.12.207) terug gekomen van een cruise met de Lirica > de transatlantische overtocht. Het Panamakanaal hebben we met de Norwegian Sun gemaakt in 2004. Om de schepen te vergelijken > de NCL maatshappij is free style, dat is een keuze die je maakt bij het boeken, je hebt dan wel formele avonden maar dat is geen “must”. Als je bij NCL in je korte broek ‘s avonds bij het buffet wilt eten > geen probleem. Dat is is niet mogelijk bij de Lirica, omdat het ’s avonds a la carte eten is in een restaurant. Dit is echt “uit eten gaan”. V.w.b. de drankjes: wij drinken geen alcohol maar wat ik gezien heb op de kaart is dat het bij de Lirica flink aan de prijs was: een gemiddelde cocktail kost ongeveer Dollar 7,50 tijdens happy hour zijn de prijzen aangepast naar Dollar 5,50. De soft drinks zijn Dollar 2,50. v.w.b. de rest van de schepen > ze gaan gelijk op, waarbij ik wel wil opmerken dat je kan merken dat de MSC Lirica van een Italiaanse eigenaar is > veel Italiaanse accenten wij vonden dat geen probleem. Ach waar hebben we het over …. een cruise vakantie is toch een super vakantie met heel veel luxe en extra's. Groeten en alvast een fijne vakantie. Als je nog vragen hebt > stel ze gerust.

Doei

• frans leclaire

Hallo Cambridge ,

wij gaan in april a.s. cruisen met de sun door het panamakanaal maar wat moeten wij ons voorstellen van het freestyle cruisen?

kun je gewoon het restaurant inlopen of moet je reserveren?

wat vonden jullie leuker het freestyle of het gewone cruise?

kun je overal gewoon binnenlopen ook voor ontbijt en lunch?

op de lirica kon je drankpakketten kopen is dit ook op de sun?

en hoe gaat het met de fooien kun je deze wijzigen? b.v. als je niet tevreden bent.

groeten frans,

wij hebben tot nu toe alleen gevaren met de schepen van msc en nu voor het eerst geboekt in de v.s wel al vaker in duitsland ook dit is intressant qua prijs

• Bernadette

Je kunt de hele dag-avond binnenlopen wanneer je maar wilt in de kleding die ( mits beschaafd) je maar wilt.

Er zijn avonden dat je op een bepaalde tijd en bepaald plaats op ‘chic’ kunt wanneer je dat zou willen. Dus hou daar met kleding inpakken rekening mee.Bij het freestylen ben je gauw ‘overdressed’.Neem niet teveel chic mee.

Onze mening is, dat freestylen het fijnst is, wanneer je een heel druk vaarschema hebt ;dus veel havens aan doet.Je bent de hele dag op pad en je komt moe terug op het schip. Dan lekker makkelijk gaan eten zonder ‘gedoe’.. Bij een transatlantische cruise vind ik het wat minder, omdat je dan op de zeedagen niet zo veel te doen hebt en het daarom leuk is om formal te gaan.

Je kunt drankpaketten kopen.Soda's ( fris) en wijn.

Fooien

Je kunt naar de bali gaan en vragen het automatisch fooiensysteem op je account stop te zetten ,b.v omdat je zelf de fooien wilt geven( je moet een reden geven waarom ). Daar moet je een formulier voor invullen.

Wat je ook kunt doen is , wanneer je met z'n tweeen bent, 1 fooien account regeling stop zetten. Dan betaal je cash fooi aan degenen die je persoonlijk wilt bedenken. Dat deden op onze laatste cruise verschillende mensen.