hawaï

• Lorre

Wij hebben een leuke cruise gezien die in september van Vancouver via Hawaï naar San Diego gaat. Dit allemaal met de Zaandam van HAL.

Wij hebben eerder met RCCL en Celebrity gecruised en dit zal de 1e keer met de Hal zijn.

Kan iemand ons aangeven of de verschillen tussen deze rederijen groot zijn?

Zijn er nog tips(excursies etc.) voor Vancouver(we willen een paar dagen eerder gaan, om rond te kijken, evt. een hotel daar) en hawaï?

Hoe zijn de prijzen van de drankjes aan boord van de HAL en is het mogelijk wijnen aan boord mee te nemen, voor evt. op de kamer?

Wat is er te doen in Ensenada, Mexico(er is nl. 1 stop in dat land)?

Alvast dank voor de info.

• Ine

Je kunt HAL met Celebrity vergelijken, ongeveer hetzelfde publiek, misschien bij HAL een tikkeltje ouder. De Zaandam is het niveau als de Mercury en Century voor de renovering. Verwacht niet te veel flitsend/spannend amusement, het is een prima wat bezadigd publiek.

Weinig hutten met ballkon, maar wel een groot promenadedeck, dat je helemaal rondom kunt lopen. Verder een groot zwembad in het midden dat overdekt kan worden en achterop nog een onoverdekt buitenzwembad dat kleiner is.

Bij HAL mag je nog steeds wijn mee aan boord nemen, bij Celebrity is dat nu tot 2 stuks toegestaan.

Prijzen voor drankjes zijn hetzelfde niveau als HAL, met ook een dagelijkse special - cocktail.

De badkamers zijn in binnenhutten bij beide net zo klein, bij buitenhutten zijn de badkamers bij HAL een stuk groter en hebben vaak een bad.

In Hawaii kan je makkelijk per huurauto rondrijden, het verkeer is net als de USA. Wel reserveren, want auto's zijn beperkt. Excursies zijn vrij duur, maar dat is bij alle rederijen zo.

In Vancouver kan je een bezoek brengen een Gastown, het Stanley Park, eventueel een dagtocht naar Whistler of naar Vancouver Island.

De stop in Ensenada is soms maar een paar uur, daar is eigenlijk weinig te doen.

Het is vooral ivm de wetgeving in de USA dat die stop gemaakt moet worden.

• Ine

Overigens is San Diego ook een leuke stad en zeker een verblijf van 1 tot 2 dagen waard.

• Lorre

Ine,

Kan het publiek echt nog veel ouder zijn dan bij Celebrity??

Mijn man is 55 en ik ben iets jonger, maar hij vond de medepassagiers van de Celebrity al oud. Die waren toch zo rond de 70.

Wij hebben vorig jaar met de Infinity gereisd, de Century en Mercury zijn ons niet als zodanig bekend, maar ik ga er vanuit dat het allemaal wel een beetje hetzelfde zal zijn. Het was een stijlvol en net schip.

Is er los van Hawaii op de overige eilanden nog zelf iets te ondernemen en heb je de auto vanuit Nederland gereserveerd of via HAL?

In Vancouver willen we 2 dagen verblijven(2 volle dagen) kan je ons een hotel aanraden?

Voor San Diego had ik ook gekeken of het de moeite zou zijn om langer te blijven, aangezien we daar ook nog nooit zijn geweest, maar ik las ergens dat het er kil zou zijn en vaak zou regenen.

Met jou advies zullen we dit toch nader bekijken.

Dank voor je reactie. Hier kunnen we wel wat mee.

• Lorre

Ine,

Naar aanleiding van mijn vraag inzake de huurauto of wat er te zien is, bijgaand de havens die het schip aandoet:

- Kona, Hawaii

- Nawiliwili, Kauai

- Honolulu, Oahu

- Hilo, Hawaii

• Ine

Ja, het kan nog ouder… Zeker op deze langere cruises gaat de leeftijd omhoog, je zult een redelijk aantal rollators, rolstoelen en scooters tegenkomen.

Ondanks dat kunnen er leuke contacten ontstaan.

De Infinity/Summit e.d. zijn groter dan de Century en Mercury en ook dan de Zaandam. Op de site van HAL kan je veel informatie vinden over de Zaandam:

http://www.hollandamerica.nl/

Toevallig zijn amerikaanse kennissen momenteel aan het cruisen op de Zaandam naar Hawaii (van en naar San Diego).

Wij hadden de autos vanuit NL gerserveerd.

Ik had het via de KLM site gedaan omdat dit ongeveer de enige was die het voor 1 dag deed. Maar ook via de amerikaanse sites van bijv. Hertz/Thrifty e.d. kan je reserveren. Maar let op de luchthaven is soms een eind weg van de haven.

Ik zal in het 2e bericht hier op reageren, per haven

Behalve in Honolulu zijn er in de andere plaatsen een beperkt aantal autos. Zeker als er meerdere cruiseboten (en passagiers die per vliegtuig aankomen) gaat het snel.

In Vanvouver sliepen wij destijds bij de airport (al weer een paar jaar geleden), maar kijk eens bij tripadvisor (engelstalig), of Zoover voor hotelbeoordelingen.

Vancouver is een leuke stad overigens.Het regent er weinig.

San Diego is vaak wat killer (net als San Francisco) vanwege de ligging aan zee, maar wel overwegend zonnig.

• Henk

Hallo Lorre,

wij gaan komende kerst en nieuwjaar ook met de “ZAANDAM” mee naar Hawaii.

De master of de “ZAANDAM” heeft ons het volgende hotel aanbevolen,

“HOLIDAY INN ON THE BAY” ligt recht tegenover de cruise terminal, je kan dus

lopen naar het hotel, en midden in het centrum van San Diego.

Prijs is rond de komende feestdagen $159,00 per kamer ex tax, op basis van twee personen.

Als je buiten het centrum gaat, ben je goedkoper uit, groeten Henk

• Ine

Kona is een tenderhaven. Je komt direkt in het centrum van het stadje aan. Als je een auto huurt, moet je dat bij Dollar of Thrifty doen, beide op de lokatie King Kamehameha Hotel, dat is meteen t.o. het tenderdock.

De luchthaven van Kona ligt een eind noordelijker en daar moet je per shuttle heen, wat tijdverlies is.

Wij reden zuidelijk van de stad naar http://www.nps.gov/puho/

Een historische site, meteen aan zee, schitterend. Hiervlakbij ligt painted church en kan je onderweg gratis Kona koffie proberen,

Naiwiliwli, er zijn shuttles naar de dichtbij gelegen airport voor div. maatschappijen. Wij hadden Avis. Het mooiste is de rit naar de Waimea Canyon, ligt ten westen van de stad. Een rit door de bergen met schitterend uitzicht op en door de canyon. Moet je wel de tijd voornemen, dus hopenlijk ligt je er een flinke tijd.

http://www.hawaiiweb.com/Kauai/html/sites/waimea_canyon.html

Of je maakt een tocht langs de kust naar het noorden.

Honolulu is een grote stad. Als je dat niet prettig vind om hier te rijden, kan je natuurlijk excursies boeken. Hertz heeft een klein kantoor neit zover van de pier, maar gaat soms in de middag al dicht. Thrifty schijnt een shuttle van/naar de airport te hebben.

Pearl Harbor ligt ten westen van de stad.http://www.nps.gov/usar/

Het Memorial ligt in de baai, tickets gaan op basis van wie het eerste komt. Soms hierdoor lange wachttijden, dus hier moet je zo vroeg mogelijk aankomen.

Verder kan je per auto een rondrit over het eiland maken.

Waikiki ligt ten oosten van de stad en is per stadbus te bereiken. Druk, klein strand, zeker niet het mooiste stukje.

Hilo, moet je absoluut weer een auto huren. Hertz en Thrifty hebben een shuttle naar de airport. Avis(waar wij gehuurd hadden) niet, dus moesten we een taxi nemen…..

Rij hier naar Volcano Nat. Park, ca. 45 minuten rijden, heel makkelijk te doen. Hier kan je de Crater of Rims rijden langs de vulkanen (heel soms een deel gesloten als er uitbarstingen zijn). Heel boeiend. Vlakbij Hilo ligggen nog de Rainbow Falls watervallen en verderweg (is krap) de Aakaka Falls.

Kijk eens bij de locale Bieb of je daar reisgidsen ziet. Anders op deze site:

http://www.gohawaii.com/

kan je op de site veel vinden, of een gratis gids opvragen. (Duurt ca. 6 weken).

Als je mij mailt naar:

inesqanda at gmail punt com (dit dus officieel aan elkaar zetten), zal ik je prive nog het e.e.a. opgeven.

• Ine

Dat over het regenen was dus bestemd voor San Diego…

Zoals Henk schrijft ligt de Holiday Inn (er zijn er meer, dus wel de juist kiezen) t.o. de cruise-terminal. Verder is er ook een Best Western dichtbij.

Uiteraard in de stad een ruime keuze.

• Lorre

Ine,

Dank voor je info, ga deze week e.e.a. verder uitzoeken en op de diverse sites bekijken.

Mochten wij tegen meer zaken aanlopen, dan mail ik je zeker.

Dank voor je hulp.

Henk,

Dat is zeker een mooie periode om naar Hawaii te gaan. Heb jij het wel gedurfd om via een buitenlandse site te boeken?

Ik heb een medewerker van Vacationstogo gesproken en dat klonk wel heel erg makkelijk allemaal. Toevallig was haar naam ook Holland(en dat vertelde ze dan op de enthousiaste Amerikaanse manier), dat klinkt verontrustend als je net hebt moeten aangeven dat je uit Holland belt.

Het zal allemaal wel goed zijn, als ik de reacties van anderen hier op de site lees. Het is volgens mij een kwestie van uitproberen(kan heel duur uitvallen).