eigen gelegenheid

• Eer

Ik hou ervan om op eigen gelegenheid iets te ondernemen.

Heeft iemand tips voor de volgende havens:

Vigo (Santiago de Compostela), Spain 8:00 AM 4:00 PM

Lisbon, Portugal 7:00 AM 2:00 PM

Barcelona, Spain 10:00 AM 5:30 PM

Cannes, France 8:00 AM 6:00 PM

Rome (Civitavecchia), Italy 7:00 AM 7:00 PM

Naples/Capri, Italy 7:00 AM 6:00 PM

Corsica (Ajaccio), France 10:00 AM 6:00 PM

Gibraltar 9:00 AM 5:00 PM

Mijn ervaring zal ik dan ook weer hier plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie reactie

• Bernadette

Lissabon

Tram 28 kost bijna niks ( 1 euro)en tramt bijna dezelfde route als de toeristentram! Tja ; er ligt een beperkt aantal km rails en daar moet je het mee doen.

Wandel door de oude stad verbaas je over de vele knopenwinkeltjes en heiligenbeelden winkels ; loop eens een kerk binnen. Wij zagen verschillende keren beroepsbidders en rouwers. Oude vrouwtjes die worden ingehuurd om de honeurs waar te nemen….

Dan met de lift naar de nieuwe bovenstad, Mooie winkels en verder alles te koop wat ook in ned .te koop is.

Barcelona

Ga met de havenbus naar de Ramblas stap uit bij het standbeeld van Columbus. Steek over en ga na enkele honderden meters met de lift de metro in. Stap uit bij de Sagra Familia. Of neem de hop-on hop-of bus . Er zijn 2 routes de rode en de blauwe. Vormen samen een 8. Wanneer het weer mooi is wacht op de cabrio uitvoering!

Napels

Loop 20 minuten naar het station (even vragen ;ik bedoel niet het hoofdstation maar een bijstation ;ergens rechtsaf slaan. ) neem de trein naar Pompei. Zeer de moeite waard. Duurt een klein uurtje en je stapt op 10 m van de ingang uit! entree 10 euro.

Of ga naar de ferries en neem de ferry naar Sorrento ; vertrekt om 9.00 u kost 9 euro of Capri 14 euro .Koop bij aankomst in het haventje van Sorrento een busticket ( 1 euro) in het winkeltje om omhoog te gaan naar het stadje. Ga naar het station ( of wandel eerst door Sorento) en neem daar de bus (retourticket)en rij de adembenemende Amalfi-route ( 3 euro) .Stap weer uit bij het station en neem de trein( 3,20 euro) naar Napels( schip) ongeveer 1uur. Dan neem je in Napels weer de bus naar de Marina waar het schip ligt. Kan op hetzelfde treinkaartje. Je moet in Italie altijd even vragen of je een nieuw ticket moet kopen of dat je op je ‘ouwe’ticket kan reizen.

Gibraltar

Ongeveer 40 minuten lopen naar de beroemde winkelstraat. Verder geen idee.Ja naar de aapjes , maar zou dat leuk zijn?

• Eer

Bernadette Bedankt. Ik heb alles uitgeprint. Ik heb er al weer helemaal zin in.

We hebben nu best wel ervaring (dit wordt 6e cruise) maar we doen elke keer een ander gebied en een andere cruisemaatschappij, dus het blijft spannend.

Door jouw verhaal heb ik me al weer een beetje kunnen voorbereiden op onze eigen gelegenheid tripjes. Je legt het heel duidelijk uit. Bedankt hiervoor en als ik je kan helpen dan lees ik het wel. groet Eer.

• Bernadette

Geen dank ;graag gedaan en wie weet klop ik de volgende keer bij jou aan voor informatie .

Het zelf organiseren is gewoon leuk. Je hebt de voorpret en bent ‘eigen baas’. Daarbij vragen ze zulke hoge bedragen voor de excursies dat het niet ‘leuk’ meer is.

Wel altijd geld achter de hand houden ( verstoppen) zodat je altijd met een taxi naar het schip gebracht kan worden , want ze wachten wel even maar niet lang!.

• Nienke100

Wij zijn een paar jaar geleden een middagje in Gibraltar geweest. En we zijn wel naar de aapjes geweest, een erg leuke ervaring.

We hadden een taxibusje genomen en die heeft ons de hele middag rondgereden. Naast de apen is er ook nog een grot.

Het is ook erg leuk om te zien hoe de landingsbaan van het vliegveld werkt en als het mooi en helder weer is, kan je Marokko zien liggen.

Veel plezier op de cruise.

Groet Nienke

• frans leclaire

Hallo,

Wat bernadette zegt betreffende barcelona klopt precies wat heel leuk is de hip op bus ik dacht dit kost ca.18 euro p.p. en je kan kiezen uit verschillende route's dit kun je ook doen in Napels gaat perfect de bus neemt alle belangrijke hoogte punten van de stad je krijgt een koptelefoontje en kan mee luisteren in verschillende talen.

wat Rome betrefd ook hier gaat weer zo'n bus touristiek maar er is een andere bijkomstigheid de haven van Civitavechia ligt ca.100km van Rome.

Wij hebben de trein genomen voor ca.9 euri's p.p. deze rit duurd ca.1 uur en vervolgens in rome die bus.

Maar let op ik weet niet op wat voor een dag jullie in rome zijn en met het vertek van het schip .

Kijk goed hoe laat een trein vertrekt naar Civitavechia want er staat b.v. im het italiaans deze trein gaat niet op zondag(als voorbeeld ) want er waren mensen bij ons op het schip die dit is gebeurd en konden vervolgens een taxi nemen indien je de italiaanse taal machtig bent is het natuurlijk makkelijk lezen anders is het toch een klein probleem .

mijn advies vraag duidelijk hoe laat er een trein gaat van rome naar civitavechia.

groeten Frans

P.s. veel cruise plezier

• eer

Hoi,

Bedankt allemaal voor het reageren en de tips!

Frans wij zijn er op zaterdag. Dus weekenddienst denk ik. Ik zal het duidelijk vragen en ruim op tijd vertrekken vanuit Rome.

Mocht iemand weten welke trein (naam) je vanuit Civitavecchia moet hebben, dan hoor ik dit graag. Ik zag dat er meerdere treinmaatchappijen zijn!

Eer.