Wat we wel en niet moeten doen?

• Frans

Hoi allemaal,

We gaan op 1 oktober met de Carnival Freedom een cruise maken naar de volgende plaatsen.

We vertrekken uit Rome( Civitavecchia ), Napels, Dubrovnik, Messina, Barcelona, Monaco, Livorno en we eindigen weer in Rome.

We willen graag wat tips bijv , Is het mogelijk om zelf een excursie te boeken in de havens wat goedkoper is dan aan boord of wordt het op eigen gelegenheid waar ik al iets van heb gelezen op dit prikbord. Met name Bernadette geef veel informatie. Kortom we zijn op zoek naar meer informatie wat we wel en niet moeten doen.

• Bernadette

Dank je Frans!

Om te beginnen: doe alles op eigen gelegenheid.

In de eerste plaats ben je ‘eigen baas’ en dat is heel wat waard! In de tweede plaats scheelt het je per persoon tussen de€ 50-110 per dag. In de havens zelf is niet vaak gelegenheid om een excursie te boeken. Soms staat er een stand van de V.V.V.en staan er buiten het terrein taxi's .

Google alle plaatsen en je komt te weten wat de highlights zijn.

Dan ga je naar de diverse prikborden of forums op internet en stelt je vraag. b.v :Welke bus moet ik nemen naar X en hoe laat gaat hij? Ik garandeer je binnen 24 uur heb je alle antwoorden . Je hoeft echt zelf het wiel niet uit te vinden.

Het enige waar je goed op moet letten is de TIJD. Zorg dat je altijd ruim de tijd hebt om terug te komen . Neem op een verborgen plaats geld mee voor een taxi zodat je altijd op tijd bij het schip kan aankomen. Het zal je waarschijnlijk niet gebeuren, maar je moet er wel rekening mee houden! ( niet bang worden hoor!)

-Napels ; Ga naar Pompei. Tik even de zoekfunctie in. Ik heb het al eens uitgelegd.

-Dubrovnic . Eerst oude stad bekijken en neem dan een bootje naar een mooi plaatsje of eilandje . Kost bijna niks en je hebt een geweldige dag!

- Messina. Daar was het alleen maar heel erg warm! Neem neem paraplu mee en gebruik hem als parasol! Mensen zullen jaloers op je zijn.

-Barcelona. De havenbus neemt je om de 10 minuten voor € 1,50 mee naar het begin van de Metro . Koop een kaartje en ga naar de S. Familia van Gaudi. Eigenlijk alleen de buitenkant is interessant. Binnen is niks te zien en dat kost geloof ik € 10. Maar dat kan je ook googlen. Of neem de hop on -hop off bussen . Ze maken samen een 8 .Rode en blauwe route. Google dat even. Wacht op de cabrio uitvoering en ga lekker in de wind zitten !

-Monaco. Neem de lokale bus en ga lekker zitten kijken hoe mooi het daar is. Laat je gewoon een uurtje of wat rondrijden langs de zee;heen en terug!;pak een terrasje ; bekijk de mooie boten en je dag is weer goed.

-Livorno. Koop een buskaartje in een kiosk bij het haventerrein. ( Moet altijd in Middellandse zee landen) Neem de bus naar het station en ga met de trein naar Pisa. Heel makkelijk te doen. Je moet in Pisa ongeveer 30 minuten lopen voordat je bij de toren van Pisa bent.Florance is te ver ;niet doen.

Vaak zijn bus en treinkaartjes in Italie de hele dag geldig zowel in bus, metro als in de trein. Altijd eerst je kaartje even laten zien voordat je een nieuw kaartje koopt. En: het openbaar vervoer is goed kost een habbekrats vergeleken bij ons land!

O ja; vaak staan er net buiten het haventerrein taxi's te wachten. Ze mogen het terrein niet op . Wil je geen gebruik maken van het openbaar vervoer is dat ook een optie.

Maar….ze vragen vaak de hoofdprijs. Je moet gewoon wachten totdat de grote meute van het schip af is en dan een paar taxi's aflopen.De prijzen zijn dan al flink gezakt.( Bedenk dat Amerikanen gewoon betalen wat er gevraagd wordt). De eerst 2 gewoon weigeren . Te duur. Nummer 3 denkt dan: ik moet niet onredelijk rekenen anders loop ook ik die klant mis.

Wil je precies weten hoe en wat; stel je vraag op het Frankrijk of Italie forum. Ga naar 'Frankrijk" ( of Italie) en dan zie je, dat je het Frankrijk of Italie forum aan kunt klikken.

Frans ;ook jij een fijne cruise!

En denk erom;laat je niet als een citroen uitknijpen ( excursies)! Nergens voor nodig!

• Bernadette

Nog wat vergeten!

Wanneer je ruim de tijd hebt en het schip ligt in Messina ga na Taormina. ( google even).

Eerst met de bus naar het station. Dan met de trein is het ruim 1 uur en dan nog met de bus 10 minuten ;de bus brengt je ‘boven’. Het stationnetje van Taomina is er een uit een museum of filmdecor met brandschone toiletten!

De treinreis gaat helemaal langs de zee. Heel mooi!

Het lijkt een heel gedoe, maar het is a piece of cake!

Wij waren er half oktober en het was 36graden!

Omdat het laat in het jaar was is het vroeg donker hou daar ook rekening mee. Wanneer je geluk hebt zie je dan de gloeiende lava stromen van de Etna of Stromboli.

Ligt er aan hoe het schip vaart.

• eer

Beste Frans,

Bernadette heb je al goed op weg geholpen. ik ben gratis lid van take-atrip

http://www.take-a-trip.eu/nl/

Daar staan veel steden Dubrovnik. Barcalona en kan je veel informatie weghalen. af en toe krijg je een nieuwsmailtje maar echt niet iedere week.

Dubrovink is vaak tenderen en dan lekker gezellig oude stad in lopen. Wij kregen plattegrond van cruisemaatschappij. Probeer 's morgens vroeg eerst stadje in te gaan. Na ongeveer 10 minuten lopen kan je naar boven (heel veel trappen) moet je echt doen. heel mooi uitzicht.

Veel plezier

groet eer

p.s bedankt voor het reageren op mijn mail m.b.t. msc raphsody. Wij gaan nu met MSC Armonia.

• Frans

Hoi Bernadette en Eer,

Bedankt voor alle informatie, ik ga het zeker gebruiken.

Bernadette wat fijn dat je zoveel informatie heb over de plaatsen.

We gaan ook naar Venetie maar stond niet in het rijtje misschien weet je daarvan ook nog weetjes en datjes.Ik ben al aan het Googlen voor de highlights.

Ik heb deze cruise in Amerika geboekt, ook door informatie van het prikbord.

Ik heb verder geen problemen gehad, alles is keurig geregelt.Wat moeten we tegenwoordig zonder internet he ?

Zo word iedereen toch wijzer en nogmaals bedankt voor alle info.

• Bernadette

Op verzoek:

-Venetie

Het schip ligt ongeveer 35 -40 minuten lopen van de ‘kassa’ van Venetie. Er gaat ook een bus (gratis) die aan het eind van de haven stopt en je brengt op een parkeer terrein vlak bij de kassa's.

De rederijen bieden aan een bootdienst voor €25 p.p die je vanaf het schip naar de ‘kassa’s "brengt en ophaalt en bij het schip afzet.

Omdat er geen wegen zijn maar alleen water zijn er i.p.v bussen waterbussen. Je koopt een dagkaart voor €12 of een 36 uur kaart voor € 20 . Nu kan je naar ‘binnen’ en onbeperkt in die busbootjes stappen. Bij de kassa krijg je een route kaartje. (vraag erom! )Staan alle waterbuslijnen op.

Ga in de morgen naar het begrafenis eilandje :Cimiterio op:Isola di San Michele. Zo tegen 10.00 uur zijn er begrafenissen. Heel apart. Bootnummer 41 heeft de langste route dan kan je ruim 1 uur meevaren. Vanuit het Cimiterio ga je dan naar het glasblazers eiland Murano. Inderdaad ;het beroemde glas. 41 doet beiden aan.

Jullie zullen ervan genieten! Het water is azuurgroen en wanneer je mazzel hebt kan je de waterambulance zien, begrafenisstoeten en nog veel meer. Ook het aankomen varen en binnenvaren door Canal Grande is spectaculair, Evenals het wegvaren in de avond. Dan is het heiig en je ziet van die vage lichtjes . Net een sprookje!

Voor mij ( heb veel gezien van de wereld) is Venetie een van de allermooiste steden die ik heb gezien.

Een gondeltochtje van ongeveer 45 minuten kost €100 p.p………….Meerdere personen krijg je korting.

• Vincent

Hoi Frans,

Ik heb deze reis 2 jaar geleden gemaakt ook met Carnival, maar dan de Liberty! Vorig jaar ben ik met de Freedom geweest, maar dan Transatlantisch van Civitavecchia naar Miami.

Mocht je nog wat te vragen hebben dan hoor ik het wel.

Vincent

• Ans

Bij welke organisatie heb jij geboekt? AnsFrans schreef:

>

> Hoi Bernadette en Eer,

>

> Bedankt voor alle informatie, ik ga het zeker gebruiken.

> Bernadette wat fijn dat je zoveel informatie heb over de

> plaatsen.

> We gaan ook naar Venetie maar stond niet in het rijtje

> misschien weet je daarvan ook nog weetjes en datjes.Ik ben al

> aan het Googlen voor de highlights.

> Ik heb deze cruise in Amerika geboekt, ook door informatie

> van het prikbord.

> Ik heb verder geen problemen gehad, alles is keurig

> geregelt.Wat moeten we tegenwoordig zonder internet he ?

> Zo word iedereen toch wijzer en nogmaals bedankt voor alle

> info.