tips gevraagd cruise holland america line

• marij

hoi bernadette ik was al met de zoekfunctie in de weer geweest en had al weer tips van je gevonden die worden uitgeprint :-)

natuurlijk breng ik verslag uit maar het duurt nog wel even.11 augustus.

de vorige keer had ik een link naar mijn fotos en al geplaatst.

dus dat komt echt goed.

ik kijk er echt naar uit ben al bij cruisecritic aan het rondneuzen heb al een rollcall gestart.

het is een gebied waar ik never nooit op vakantie zou gaan als ik zou moeten kiezen …maar op deze manier (cruisen) lijkt het me fantastisch want cruisen vind ik echt geweldig. en zo vang je overal een glimp van op.

mijn man heeft een beetje bedenkingen over de HAL. misschien te oud publiek (hij is zelf pas 61 hahahahaha ) misschien te stijf. maar ikzelf denk dat dus niet. we gaan er gewoon voor en gaan zelf eens ervaren wat we er van vinden.

bedankt weer bernadette

groetjes marij

• Bernadette *

Marij; wat is oud? De een is met 55 al oud de ander met 85 nog piep. Het zal echt meevallen op de Rotterdam . Wij vonden het erg relaxed.. juist helemaal niet stijf.

Je kunt het treffen ,dat er mensen zijn die zich ver verheven voelen boven een ander, maar dat kan je op ieder schip gebeuren. Dan glimlach je vriendelijk en denk je bij jezelf : doe normaal en ga je lekker je eigen ‘ding’ doen.

Zo kwamen wij eens in contact met een zeer chic Brits stel op leeftijd. Zo chic ; dat ze bijna omvielen. Ik begon een gesprekje over hoe hun cabin beviel ;ging ervan uit dat ze een suite of zo hadden. Niets daarvan ;gewoon een binnenhut. En ‘ she was related to the queen’…..Na even doorvragen had ze Elisabeth ooit in de functie van directrice een handje gegeven….Dan rol je toch om van het lachen?

Op de Grand Princess waren pas echt heel veel oudjes.Dat viel gewoon op.Ze hebben er ook de voorzienigen voor o.a badliften in de zwembaden. En met oudjes bedoel ik ook echt oudjes. Bijna 100 + zal ik maar zeggen;ha ha

Ook wij zouden niet zo gauw aan dat gebied een vakantie wagen ,dit is een ideale manier omdat eens allemaal te zien. Laat je geen geld voor een buskaartje uit je zak kloppen wanneer het niet nodig is. Wij moesten op de Grand Princess al 10 dollar betalen p.p om de haven uit/in te kunnen komen. Soms was de bus echt nodig ;vaak dus niet. 20-30 minuten lopen is wanneer je goed ter been bent juist wel fijn! Marij ;we lezen het van de zomer wel!

• Ine

Even reageren op de reactie van Henk.

Wij hebben in November j.l. gecruisd op de Ryndam, Mexico en de Sea of Cortez. Uitstekend bevallen. Zowel de grootte van het schip, de passagiers en ook de crew.

Ja inderdaad geen vuurwerk(sterretjes) bij de baked Alaska, dat lag ik niet direkt wakker van.. De nederlandse avond schijnt al een flinke tijd afgeschaft te zijn. De gemiddelde amerikaan had er weinig lol in, velen boekten die avond dan de Pinnacle grill om er aan te ontkomen. Het hollandse menu had blijkbaar niet zo'n aantrekkingskracht, met uitzondering van de tong (Dover Sole…)

Show worden inderdaad vaak voor het diner gegeven, niet alleen bij HAL, dat was bij Celebrity 2 jaar geleden ook al het geval. De misrekening (volgens mij) is dat men hoopt dat mensen na het diner nog naar een bar gaan. De realiteit wijst uit dat mensen na de 2e zitting veelal naar de hut gaan.

Op de Ryndam werden dus nu ook ter afwisseling soms weer na het diner een show gegeven.

De officieren (en zeker de kapitein) waren regelmatig aanwezig en zeer aanspreekbaar. Van een kroegentocht niets gezien (of heb ik het gemist in het programma?).Aan onze 8-persoonstafel (gedeeld met amerikanen en canadezen) waren van de 3 heren er 2 in smoking. 1 had een donkerkostuum aan. Alle dames waren in het lang. Ook tijdens de casualdiners was iedereen goed gekleed, geen spijkerbroek of t-shirt e.d.

Wij hebben ook de korte prelude-cruise op de Eurodam in Juli gemaakt en daar ging nog aardig wat mis, in bediening, kontakt met officieren, e.d. Deze Ryndam cruise had weer een goed HAL-niveau.

• Ine

Marij, ik kan je alleen met de havens Kopenhagen en Oslo helpen.

In Kopenhagen zal de Rotterdam waarschijnlijk in Freehavn docken, dat ligt ten noorden van de stad. De andere plaats wordt meestal voor kleinere schepen gereserveerd, dat is bijna meteen naast het beeldje van de zeemeermin.

Vanaf Freehavn loop je in ca. 10 minuten naar het station, waar je een trein naar het centrum kan nemen. Een ritje van ca. 15 minuten.

Of je loopt in ca. 20 minuten naar dat beeldje en stapt daarop een van de hopon-hopfoff boten.

In de stad kan je op diverse plaatsen tickets kopen voor de hopon/hopoff boten die de stad doorvaren. Er zijn 3 verschillende routes, met wat googlen vind je die site wel. Als je het een beetje uitkient zie je op die manier de hele stad.

De boten zijn wel open, dus het moet wel goed weer zijn.

Vooral Nyhavn in de stad is leuk. Gezellige eethuisjes met terras aan het water, vaak live-muziek. Wij vonden Kopenhagen een leuke stad met veel grachten e.d.

Alleen eten en drinken is vrij duur. (Zeker alcohol).

Vanaf Nyhavn vertrekken ook “gewone” rondvaartboten overigens.

In Tivoli zijn we niet geweest, maar het ligt niet zover vanaf het grote station.

In Oslo - afhankelijk ook van hoeveel schepen er zijn - ligt het schip waarschijnlijk ook weer vlakbij het centrum bij Akershus. Een soort kasteel met kanonnen in de tuin. Op loopafstand vertrekken stadsbussen (en ook een soort metro/trein) alle kanten uit. Je kan losse tickets kopen, maar ook dagkaarten. Omdat wij er maar een paar uur lagen hadden wij een scheepstour met bezoek aan de skischans Holmenkolmen - mooi uitzicht op de stad - en ook aan het bekende park Vigelund met tientallen beelden. Beide zijn met die metro te bereiken.

Verderop in de haven liggen op een shciereiland een aantal musea, waarvoor wij geen tijd hadden. Er bestaat ook een Oslopass, interessant als je die musea gaat bezoeken, ook geldig voor openbaar vervoer.

Overal werden Euros geaccepteerd, maar voor sommige stadsbussen moest je kronen hebben.

• Bernadette*

O ja ;er zijn wasmachines,drogers en strijkijzers. Heerlijk ;zeker wanneer je langer dan 1 week gaat cruisen,

• marij

hoi bernadette

ik weet al wie jij daar tegen gekomen bent de beschrijving klopt helemaal :-)

Mrs. Bucket van Schone Schijn ( Keeping Up Appearances)

hahahahahahaha

ik denk echt dat we het wel naar de zin zullen hebben…. ik heb net de reisbelevenissen van henk zitten lezen en natuurlijk ook de foto`s bekeken :-) van zijn 7 reizen op de rotterdam.en je gaat niet voor niets 7 keer op reis met hetzelfde schip denk ik dan maar. en dat het allemaal minder is geworden tjaa de prijs ook dus dat is dan ook logisch.

en over alles valt wel wat negatiefs te zeggen je moet het toch zelf ondervinden. en ik klets met iedereen hoor of ze 80 zijn of 20 ik heb altijd klets :-)

dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen.

gr marij

• Ine

Marij, ik weet niet of je deze site kent:

http://www.shipparade.com/indx.htm

Er staan geen foto's van de Rotterdam op, maar wel van de Amsterdam dat een zusterschip is. Misschien heb je er wat aan.

• Ine

Ik zie dat er wel foto's van de Rotterdam staan onder het “shipalphabet”.

• marij

bedankt ine

erg mooie fotos heb er een paar gebruikt voor mijn blogje op hyves :-)

voor de gene die hyves hebben. maar volgens mij kan je het ook gewoon zien.

http://marij1961.hyves.nl/blog/19375725/we_gaan_weer_cruisen_in_de_zomervakantie_jippppieeeee/wDUS/?pageid=5MXEC75PGD4W80GGK

ik heb al zoveel opgezocht en ik weet nu echt zeker dat het echt wel iets voor ons is.

het is nog wel even wachten maar dan heb je ook wat ……

bedankt allemaal.

groetjes marij

• nedcruise

Ine schreef:

>

> Ik zie dat er wel foto's van de Rotterdam staan onder het

> “shipalphabet”.

Hier ook http://www.nedcruise.info/rotterdam.htm