dresscode

• Puk

Hallo cruisers,

Wij willen onze eerste cruise mee gaan maken. We zijn van plan om met de Celebirty Century naar noord europa te gaan. Mijn vraag aan jullie, ervaren cruisers, is: Hoe zit het met de kleding die men op zo'n cruise draagt? Zowel overdag als s'avonds. Is galakleding en smoking een must?? En als je dat niet hebt/of wilt heb je dan een probleem? Of is het beter dat je dat toch mee neemt?Graag zie ik jullie antwoorden tegemoet.

Prettig weekend, groetjes Puk

• Ine

Bij Celebrity wil men inderdaad graag zien dat men zich voor het diner kleedt.

Overdag kan bijna alles, behalve in zwemkleding in het Lido (buffet) komen. maar korte broek, t-shirt etc, wel ook in de eetzaal tijdens de lunch.

's Avonds heeft men “casual”avonden, nette vrijetijdskleding maar liever geen spijerbroek en t-shirt. Ook geen korte broeken.

Tijdens de 2-3 formele avonden gaan de dames inderdaad vaak in het lang (jurk, mooi broekpark of rok met bijv. wisselende tops) anders toch wel een geklede jurk. Heren zijn deels in smoking, deels in een kostuum met stropdas (liefst een donkergekleurd kostuum). Men vraagt dit de hele avond aan te houden.

Natuurlijk zal je een incidentele uitzondering zien van mensen die die avond in het Lido gaan eten. Maar die zijn echt uitzonderingen.

Overigens moet je in het Lido s'avonds reserveren en een toeslag van $ 2.-p.p. betalen.

Celebrity is net als HAL een “traditionele”cruise-lijn.

• marij

hoi puk

een must is een groot woord.

het wordt wel een beetje van je verwacht om je aan de dresscode te houden.

ik vind dat zelf wel een beetje de charme van het cruisen.

overdag kan je gewoon in je kortebroek of jeans lopen.

savonds is casual goed hoor. dus een nette broek met een overhemd of een mooie polo bij sommige rederijen kan een mooie donkere jeans ook maar dat scheelt wel per rederij. natuurlijk heb je altijd en overal mensen die zich van de dresscode niets aantrekken wat ik persoonlijk jammer vind.

voor dames is het ook een mooie broek met blouse of shirt een rok idem dito of een jurkje.

met de formele avonden wordt er wel van je verwacht dat je komt eten in een net pak of smoking. mijn ervaring is dat echt niet iedereen die smoking aan heeft. mijn man draagt dan een donkerpak met een mooi overhemd met stropdas.

onze dochter heeft een paar leuke coctailjurken en 2 galajurken.

ik zelf heb 2 mooie lange rokken en heel veel leuke topjes en blousen om te combineren. zodat je met niet te veel kleding toch 3 keer iets anders aan hebt. ligt er ook aan hoeveel formele avonden je hebt.

nogmaals wil je dit niet dan kan je gewoon in het restaurant gaan eten waar die dresscode niet telt.

maar op die formele avonden worden er ook overal op het schip mooie fotos gemaakt als je dat wil.

een soort statie portretten echt amerikaans maar wel erg leuk vind ik :-)

misschien dat andere precies weten hoe het geld voor het schip waar je jullie mee varen dit is een beetje algemeen.

nog even een tip voor je.

wij zijn gisteren de stad in geweest en je kunt nu echt heeeeeeeeeeeel mooie dingen kopen in de uitverkoop van de kerst. we hebben onze slag gister geslaan ;-)

gr marij

• Ine

Nog iets, dat niet met kleding te maken heeft. Celebrity heeft een streng niet roken beleid. Zelfs in de hutten en op het balkon van de hut mag niet meer gerookt worden.Alleen op een beperkt aantal aangegeven plaatsen.

Als je rookt, kan je hiermee vast rekening houden.

• Puk

Hallo Ine en Marij,

Bedankt voor jullie info. en tips. Ik heb er echt wat aan. En ja, Ine ik rook, dus is wat minder dan. Maar de plaatsen waar je mag roken zijn toch wel aanwezig he? Anders gaat het niets worden. We hebben nog niet geboekt, maar het gaat er wel van komen denk ik. En als jullie nog tips e.d. hebben hoor ik deze graag.

Tot horens en groetjes, Puk

• Ine

Ja de rookplaatsen zijn er wel, maar erg weinig. Zover ik mij herinner (ben zelf niet roker, maar ken de instructies - en discussies hierover- wat betreft niet roken in hut, balkon e.d.), mag je alleen roken aan een kant van het buitendek-achterop en ergens op het schip is binnen ook zo'n plek. Dus wel even zoeken en vragen.

Als je t.z.t. de havens nog eens doorgeeft, heb ik misschien nog wat tips.