Weet iemand waar de cruiseschepen in de volgende steden aanmeren:
Stockholm, Oslo, Helsinki. Tallinn en Gdynia.
Kan je vanaf deze havens makkelijk in het centrum van de stad komen?
Alvast bedankt voor de informatie.
-Stockholm : vorig jaar lag de Costa Marina wel 20 minuten met de havenbus van het centrum.Maar misschien zijn er andere mogelijkheden in de haven.
-Helsinki Alles is daar maar klein. Het schip lag ongeveer 15 -20minuten lopen van het centrum . Ongeveer 10 min. lopen van de mooie Griekse kathedraal . Kan je even lekker uitrusten en genieten van alle pracht en praal.
-Tallinn Ook zoiets van 20 minuten van het centrum lopen. Bijna tegen het haventerrein aan staat een groot gebouw waar allemaal Polen! dingen verkopen. Een soort overdekte markt.Het is een klein binnenstadje en heel oud.
-Gdynia Het centrum ligt 15-20 minuten met de havenbus rijden van het centrum. Wij waren er op een zondag:alles dicht. Dan is het enige wat er is een soort boulevard met enig vertier. Matig. Op een doordeweekse dag kan je een trein nemen naar Gdansk. Klein ritje; heb je tijd genoeg:doen!. Gdynia is in de oorlog platgegooid, dus alles nieuw. Niet veel te beleven.
Oslo weet ik niet.
Vroeger waren de havenbussen gratis. Vorig jaar moesten we 5 euro betalen voor een retourtje in Scandinavie. Costa cruises.
Princess cruises rekende in november 10 usd per retourtje.
Hi, Esther,
In aansluiting op het bericht van Bernadette, hierbij wat info over Oslo. Ik ben daar vorig jaar geweest met de Costa Mediterranea. Je legt aan tegenover het Akerhus, een oude citadel. Vanaf de boeg van het schip kun je de twee massieve torens van het na-oorlogs gebouwde stadhuis zien. Het is zo’n 10 minuten lopen van je schip. Het is de moeite waard om even het stadhuis binnen te lopen – ingang aan stadszijde – om de burgerzaal te bekijken, en vanaf het balkon een foto van je schip te maken. Op weg van het schip naar het stadhuis loop je langs een beelden groep van een vluchtelinge met een baby op de ene arm en een jongetje aan de andere hand. Het jongetje kijkt om en tracht de vluchtende vrouw terug te trekken om zijn gevallen teddybeertje op te kunnen rapen; ik vond het toch wel een aandoenlijk geheel.
Uiteraard, als de hoofdstad van het land zijn er allerlei regerings gebouwen, een koningklijk paleis, musea, etc. etc. UNIEK in Oslo is het Vigeland Park met een kleine 200 levensgrote granieten en bronzen beelden en beeldengroepen, die een geheel vormen, en alle stadia van het menselijk leven voorstellen, van jeugd tot ouderdom. Misschien het bekendste beeld is het boze stampvoetende jongetje, ik meen op de brug naar de fontein. Je kunt hier alleraardigste fotos nemen. Ik neem aan, dat je er geen bezwaar tegen hebt, dat alle beelden naakt zijn. Aan de west zijde van het stadhuis is een bus/tram halte met openbaar vervoer direct naar het Vigeland Park (mogelijk was het lijn 20). Voor je op reis gaat, google eens naar “Vigeland”.
Een ander uniek iets vond ik het Viking boot museum, waar twee en een halve houten originele viking boten liggen, die de Noren uit de modder van de haven van Oslo hebben opgegraven. Van het Vigeland park te bereiken met openbaar vervoer maar wel met 1-maal overstappen. Van dit museum kun je terug gaan naar het stadhuis met een soort pont verbinding. De steiger voor de pont is 10 minuten lopen van het museum, heuvel-afwaarts, wel even vragen voor the ferry to the town hall or to the center of the town. Boottocht zo’n 20 minuten. Leuk tochtje, bij mooi weer!!
Als je daarna nog tijd en energie over hebt kun je voor het inschepen nog even het Akerhus (met een museumpje??) en het park er omheen bezoeken. Tegenover de afmeerplaats van je cruise schip. Heb ik zelf overigens niet meer gedaan.
Wat betreft Tallinn , ik ben daar ruim 10 jaar geleden geweest. Het interessante middeleeuwse gedeelte is klein – zo’n 1 km in lengte – maar wel erg aardig; in twee of drie uren heb je het wel bekeken. Het oude (@1340) middeleeuwse gotische stadhuisje heeft een toren, die je toen kon beklimmen. Was wel leuk.
Ik hoop, dat je hier iets aan hebt. Ik wens je een goede reis. Harm.
De shuttlebussen waren in 2008 toeringcarbussen.
Maar de excursies georganiseerd door de rederij ,daar kunnen altijd rolstoelers mee. De stoel gaat dan onder in de bus. Ik denk wel dat je zelf de bus moet zien in te komen.
Tallinn en Helsinki zijn heel goed te lopen;geen bus nodig! Kijk even bij de zoekfunctie want er is al over gepost .
Ik heb er nooit opgelet of steden rolstoeltoegangkelijk zijn. Waarom stuur je de ambassades en/of de steden zelf geen email (google ) en vraag je het? Mijn ervaring is dat je altijd antwoord krijgt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?