Waar goedkoopst boeken: rechtstreeks bij NCL of via reisorganisatie?

  • Frie

    Mijn man heeft begin van het jaar een binnenhut geboekt bij NCL op de Norwegian Gem; reisperiode 3de week van mei. 809€ p.p. Toen ik zaterdag in de Telegraaf een advertentie las: Norwegian Gem vanaf 599€, ben ik onmiddellijk op internet gaan kijken en via de nclholland.nl site kom je op de reisorganisatie travel products. Ook daar spectaculaire prijsverlagingen: i.p.v. hun oorspronkelijk prijs 769( dus al goedkoper dan rechtstreeks met NCL) nu voor 599,( 210€ minder dan onze prijs!) een buitenhut was gezakt naar 729 en voor een balkonhut was de prijs ook een stuk lager. Tja, dan wou ik ook wel een mooiere hut! Ik heb een mailtje naar NCL(reservations, Wiesbaden) gestuurd dat we vreselijk ontchoocheld waren dat we door vroeg te boeken een veel hogere prijs betaald hadden en of ze niet iets voor ons konden doen, mogelijk opwaardering van de kamer( mits eventueel kleine bijbetaling) of on board credits. Er kwam een mailtje terug waarin men schreef dat men onze teleurstelling kon begrijpen,( verschil van 420€)maar “all prices are subject to change”de prijs zou zelfs stijgen gedurende onze periode, volgens de hr. Jahn .Daarom dus niks geen compensatie. Vandaag heb ik contact opgenomen met Travel Products en daar waren alle aanbiedingen voor de binnenhutten, en balkonhutten al weg, men had nog 1 buitenhut aan de gereduceerde prijs. Nu mijn vragen: wacht men dus beter om te boeken tot ongeveer een maand voor vertrek, en ben je nu goedkoper af bij een reisorganisatie zoals bovenvermeld, want wij hebben rechtstreeks geboekt en hebben meer betaald dan bij Travel Products, en hebben wij dus gewoon pech dat men geen compensatie aanbied? Heeft iemand ook iets dergelijks meegemaakt en heeft wel een toegeving van NCL gehad?

  • Bernadette*

    Frie; waarom denk je dat er van die spectaculaire prijsverlagingen zijn…????????

    Juist;de doelgroep , vooral Amerikanen, laat het afweten vanwegen de financiele crisis. En natuurlijk ook de rest van de wereld staat er financieel belabbert voor.

    Je hebt gewoon pech…Niemand ook NCL heeft kunnen voorzien dat ze de hutten moeilijk vol kunnen krijgen. Het zou mij ook helemaal niets verbazen dat er vandaag of morgen een cruisline omvalt……

    En Frie ,wat denk je van de vliegtickets????Zijn soms ook spectaculair in prijs in verhouding met enkele maanden geleden. De brandstof prijzen zijn gezakt en men vliegt gewoon minder ;de toestellen moeten wel vol!

    Je kan er dus niks van zeggen. Vaak is heel laat boeken het beste , maar dat is voor mensen die binnen enkele weken weg kunnen.En je hebt dan alleen de left overs.Maar dan zijn de vliegtickets weer een probleem;vaak duur.

    Soms worden hutten gewoon op het laatste moment gedumpt bij een grote reisorganisatie , maar niemand weet dit van te voren. Het is een rare tijd ook in de vlieg en cruisewereld!

    En wat NCL betreft;tja zaken zijn zaken .Zij kunnen niet beginnen aan je te ‘pleasen ’. Stel ;je krijgt iets extra's , dan wil iedereen dat! Dat nieuwtje verspreidt zich in no time. Dan krijgen ze achteraf allemaal claims. Beginnen ze gewoon niet aan. Zij hebben op het ogenblik iedere euro/dollar hard nodig.

    Jullie hebben zelf de gok genomen;is verkeerd uitgepakt ;gewoon pech!. Ach Fri , dat overkomt ons allemaal wel eens.Iedereen heeft wel eens voor een cruise teveel betaald .(achteraf gezien dan he)

    Ik reken altijd zo . Wat kost een ‘normale cruise’minimaal per dag insite cabin. ongeveer 100 euro. Alles wat eronder zit is goedkoop. Wanneer je goed zoekt kan je weg voor 35-50 euro per dag. Cruise only.

  • Frie

    Hoi Bernadette, ik begrijp ook wel dat de financiële crisis er voor iets in zit, maar soms lees je op fora, dat iemand een upgrading van de room heeft gekregen, ik heb dus die mail naar NCL gestuurd met het idee: baadt het niet dan schaadt het niet, en jammer dat er niets uit de bus is gekomen. Cruisen vind ik sowieso niet goedkoop te noemen,Je hebt alleen de cruise, maar je vervoer naar de luchthavens,de parking, het vliegtuig,de verplichte fooien, de dranken, de excursies zitten niet inbegrepen in de prijs. Als je enkel de cruise doet zal de prijs wel meevallen, denk ik, maar wij zijn wel van plan om in elke haven een excursie te doen, weliswaar zelf te organiseren, maar als je de hop-on-hop-offs bussen en de treinen meetelt + het feit dat je ook op uitstap uiteraard moet lunchen, dan kan dat voor 7 dagen wel eens een grote kostenpost worden. Maar we hebben er zin in, en we wisten vooraf dat het niet goedkoop zou worden, maar als je dan prijzen ziet die 420€ lager liggen dan is het wel balen! Als je nog tips voor ons hebt, graag? Zo ook deze vraag: ik neem aan dat je een - op excursie gekochte- fles water ook niet mag meenemen aan boord? En is het water in de kamer drinkbaar, of liever flessen water kopen? Best om op voorhand een zogenoemde drankenkaart te kopen, hoe gaat dat eigenlijk met die dranken, want het is onze eerste cruise, we weten dus nog niet hoe het allemaal “werkt” . Alvast bedankt voor je reactie . Mvg Frie

  • Ine

    Inderdaad blijft het een gok of je vroeg of laat boekt. Wil je een bepaalde hut met een bepaalde ligging dat moet je vroeg zijn. Ben je tevreden met wat er eventueel over is dan boek je laat.

    maar het blijft heel irritant dat reisburo's en rederijen in Europa weinig tot niets als de prijs zakt.

    In de USA is het vrij gebruikelijk dat als je zoiets merkt (en erom vraagt) je een gratis - indien beschikbaar - upgrade krijgt naar een betere hut of een onboard credit van een bepaald bedrag om aan boord te besteden..

  • Frie

    Ja Ine, daar had ik ook op gehoopt, maar negatief antwoord teruggekregen; jammer .

  • Henk

    Hoi Ine,

    in de USA is dit ook niet meer gebruikelijk, die tijd is geweest.

    Ik boek al 10 jaar bij het zelfde reisburo in de USA, afgelopen kerst

    cruise op de “ZAANDAM” zakte de prijs $600,00 p.p. t.o.v. van wat

    wij betaald hadden, nou net wat Bernadette al aangaf, mooi niets dat

    is het risico van vroeg boeken was het antwoord.

    En je snapt dat we bij dat reisburo in tien jaar al wat dollartjes hebben

    achtergelaten, nou maakte geen enkele indruk.

    Op dit moment, mits je tijd hebt en geen voorkeur voor schip of bestemming

    kan je beter één week voor vetrek boeken, nadeel is dat de vluchten dan vaak

    duur zijn, maar wat Frie nu teveel betaald heeft kan je bijna met een privatejet

    naar je bestemming (grapje), groeten Henk

  • Frie

    Hoi Henk, wat erg! Maar ik jouw geval, als je al 10 jaar bij hetzelfde reisbureau gaat, mag je toch enige tegemoetkoming verwachten, vind ik. Nou we zijn dus zeker niet de enigen die dit voor hebben: gedeelde smart is toch halve smart?! Mvg, Frie PS Is er iemand die al met NCL gevaren heeft en die me het “drankensysteem” kan uitleggen, en of je met een fles water de boot op mag?

  • Bernadette *

    Ha Frie .Misschien zijn er enige onderhandelingen mogelijk wanneer je een ‘repeater ’bent,Dus wanneer je voor de derde ,vierde keer een cruise maakt met NCL. Dan zou je bij aankomst op het schip de ónderhandelingen bij de balie kunnen openen. Niet geschoten altijd mis. Maar ik geef je weinig kans, omdat er altijd rijen mensen staan die allemaal een upgrading willen met allemaal verschillende redenen . Volgens mij lukt het niet vaak.

    Dat cruisen erg duur is bestrijdt ik. Ga je met een auto naar een 4* hotel in bv Frankrijk 7-14 dagen dan ben je zeker zoveel geld kwijt. Benzine -tol-hotel-ontbijt-lunch-diner ,high tea etcetc.Je betaalt op een cruise eigenlijk alleen de alcoholische versnaperingen extra. Die zou je in een 4* hotel ook betalen! En niemand verplicht je om bv een fles wijn aan te @!#$ aan tafel. Drink gewoon ijswater ;vindt niemand gek,

    In Franrijk zou je ook uitstapjes gaan maken en entrees betalen! Ik lees dat jullie alles op eigen houtje willen doen en dan is dat is echt niet duur. Openbaar vervoer kost in zuid Europa heel weinig. Evenals musea. Doe je excursies geregeld door de rederij; dat kost heel veel geld. Niet doen dus.

    Transferkosten zijn ook in de hand te houden wanneer je dat zelf organiseert. Kijk eens op de parkeerpagina dan zie je dat er mogelijkheden zijn om goedkoop in bv Aalsmeer te parkeren en je af te laten zetten en ophalen voor 5,50 euro per dag. Duurder dan in het buitenland dat wel…… Langer dan 22 dagen 5 euro.

    Zelf je vliegticket via internet regelen scheelt ook veel geld. Prima te doen !Neem eens een low cost airline. Best te doen voor 1-2 uurtjes!

    Wanneer je een dagje op stap gaat; koop gewoon een lekker ijsje, broodje , flesje fris. Je wordt op het schip overvoert met eten dus af en toe even matigen is helemaal niet erg! Frie ;niet zo zeuren!

    Last but not least: De fooien …… al heel vaak besproken. Je kan bij iedere rederij naar de balie stappen en zeggen: ik regel dit zelf. Dan komt er niets op je account te staan en geef je geld zoveel als je wilt aan wie je maar wilt. Dus;je kunt het net zo duur maken als je wilt. Bedenk wel, dat het personeel de tip nodig heeft.

    Volgens mij kan je gewoon flesjes water aan de wal kopen en het schip op nemen. Je kan ze ook op het schip met water vullen. Je hebt iedere dag ijsblokjes in je hut en een koelkast;gebruik dat smeltwater om je flesje te vullen. Het water aan boord is drinkbaar.

    Je kunt voor een x bedrag een soda(fris) kaart kopen. Waneer jullie dol cola e.d zijn moet je even uitrekenen ofdat je dat eruit haalt. Onbeperkt kan je dan fris drinken ,De kaart is persoonsgebonden , maar niemand die dat controleert. Je zou er 1 kunnen kopen en er samen mee doen. Zo is er ook een wijnkaart. het scheelt iets , maar niet zoveel. Ook even bekijken ofdat het de moeite is. Wij doen het nooit en houden ook niet van frisdranken.

    Echt Frie; cruisen kan je net zo duur maken als je wilt. Je moet een beetje creatief zijn , dan valt het reuze mee! En goed zoeken op internet naar aanbiedingen. Zelf vind ik lang van te voren boeken op dit moment risicovol . De reden is , dat ik verwacht dat er rederijen zullen gaan omvallen.

    Daarbij heb je ook risico van luchtmaatschappijen die het niet zullen redden. Dus wat ons betreft:zo kort mogelijk van te voren boeken.

  • Ine

    Als je bekend met het forum cruise-critics.com kan je regelmatig lezen dat het bij veel (niet alle) rederijen nog regelmatig gedaan wordt.

    In de USA betaal jeeen aanbetaling en hierna de laatste termijn 3 maanden voor vertrek. Voor die tijd wordt een verlaagde prijs nog wel aangepast, maar je moet er wel om vragen als je het ziet.

    Maar ook hier geldt inmiddels dat als er aanbiedingen zijn, die meestal alleen voor nieuwe boekingen gelden.

    Bekend is dat HAL soms na die termijn een upgrade geeft, maar geen prijsverlaging of on board credit geeft. Of ze proberen een upgrade verkopen tegen een flink gereduceerde prijs.

    Celebrity bijv. past ook nu nog de prijs binnen die 3 maanden aan.

    Het nadeel blijft dat je soms weinig tot geen keuze hebt in ligging e.d. van een hut als je op korte termijn boekt.

  • Ine

    Ik ben het in veel zaken met Bernadette eens, maar niet helemaal wat de fooien betreft.

    Bij oa HAL en ook Celebrity (geen idee of het bij andere rederijen ook zo is) moet het personeel dat niet automatisch de fooien krijgt, maar rechtstreeks van de passagier dit melden en storten in een algemeen fonds. Dit wordt dan alsnog verdeeld, met het gevolg dat van die fooi niet alles voor de persoon zelf is.

    Omdat de aantekening gemaakt is dat er geen automatische fooi betaald is, weet zijn superieur dit ook.

    Dus diegene die jij geen fooi gegeven hebt ( bijv. maitre d', assisent housekeeper e.d.) krijgen toch hun deel.

    En diegene die jij het geld gegeven hebt, mag niet het volle bedrag zelf houden.

    Heb je wel de automatische fooien toegepast en geef je bijv. de hutbediende daarboven nog iets extra;s, dan is het wel voor hem.

    Op het totale bedrag dat een cruise-vakantie kost is de fooienpot lijkt mij niet de grootste kostenpost. Die mensen werken soms echt 20 van de 24 uur voor een schijntje. De discussie bestaat al jaren of dat niet anders kan, maar dan zouden zeker de cruiseprijzen verder omhoog moeten.