besmettingsgevaar op cruiseschip?

• Frie

Tijdens onze eerste (Nijl)- cruise, zijn mijn man en ik behoorlijk ziek geweest; het zogenaamde “toerista, of ”“ de vloek van de Nijl”“. Geen pretje die buikloop!!! Nu weet ik dat je een Nijlcruise niet moet vergelijken met een Middellands zeecruise, al had ons schip ”de Regent, van Magic Life“”ook 5 sterren! Wij hadden het vermoeden dat sla en/ of ijs de oorzaak was van onze ziekte. In mei gaan we 1 weekje cruisen met de Norwegian Gem, en uiteraard hopen we om gezond te blijven! Is het beter om van rauwkost, ijs en ijswater af te blijven of is dit niet nodig? Dat zogenaamde ijswater zou dat mineraal water zijn , of gefilterd en gezuiverd water van het schip zelf? Dan misschien toch beter om flessen water te kopen, ook voor het tandenpoetsen?Of is dat voor dat laatste niet nodig?Vermits we met NCL cruisen, freestyle dus, kan je gaan eten op het moment dat je zelf verkiest. Wordt het voedsel dan voortdurend opgewarmd ( in de vrije restaurants); want dat zou een bron van besmetting kunnen betekenen, of hoef ik me niet ongerust te maken? Ik wil wel een weekje genieten en niet weer dagen in de kajuit moeten doorbrengen… Alvast bedankt voor jullie reacties, mvg. Frie

• HenkLo

In principe hoeft je voor dit soort besmettingen niet zo bang te zijn.

Er moet vooral goed op gelet worden dat een ieder de ‘handen-schoonmaak’- bij de restaurants gebruikt en andere hygienische maatregelen neemt.

Toch gaat het ondanks dat vaak mis… tot 100-den zieken aan boord, zowel passagiers als bemanning. Vaak is de oorzaak dat een reeds ziek/besmet persoon aan boord komt.

Zie de website van ‘cruise-junkie’ maar eens, die houdt alles bij, van ziektes aan boord tot ongelukken en zinken van schepen.

De website is : http://www.cruisejunkie.com/

Groet,

HenkLo.

• nedcruise

Frie,

Het Norovirus komt helaas regelmatig voor op cruiseschepen. Je kunt hierover lezen op www.nedcruise.info de pag. Voor - en Nadelen. Hier kun je ook een link maken naar een Amerikaanse overheidssite welke de cruise schepen regelmatig controleert op punten van hygiene. Overigens is de kans op besmetting bij een Nijl cruise statistisch groter dan op een zeecruise.

Gr.

Haco

• Bernadette *

Frie ;de kans dat je ziek wordt is minimaal. Ik denk dat je nog eerder van een verkeerde garnaal dan van het water ziek wordt.

Bij alle restaurants staan /hangen containers met vloeistof om je handen te ontsmetten en over het algemeen wordt daar goed opgelet en doen de mensen dat . Het water is enigszins gechloreerd. Even wennen ; maar het smaakt best redelijk. Je kan gewoon je tanden ermee poetsen .Gebruik eventueel flessenwater maar nodig is dit niet.

Het eten wordt continu aangevuld vanuit de gigantische keuken,De omzetsnelheid is erg groot.Dus maak je daar geen zorgen om. Er zijn bij NCL ook aparte counters waar je terplekke je maaltijd kan bestellen en dan maken ze het voor je klaar waar je bij staat. Heerlijk chinees/indisch!Nergens zo lekker gegeten.

Ijs gewoon van genieten en ijswater wordt bij iedere maaltijd standaard geserveerd.

De keuken(s) zijn brandschoon en er wordt heel veel en goed controlles uitgevoerd op de hygiene door verschillende organisaties.

Een rederij kan bijna niets ergers overkomen dan een virusuitbraak Dus je begrijpt dat ze alles doen om dit te voorkomen. En zeker wanneer het Amerikanen betreft die ziek worden. Zij staan met hun claimcultuur vooraan en dat wil niemand!

• ottoline

Hallo Frie,

Een Norow-virus kan de kop op steken, als er bijvoorbeeld iemand al niet lekker is voor ze gaan cruisen.

Wat je zelf kunt doen is ALLE hygienische handelingen doen die nodig zijn

Na het toilet bezoek grondig je handen wassen en voor de maaltijd je handen reinigen met de daarvoor bestaande middelen, meestal bevinden zich die bij de ingang van elke eetgelegenheid.

Verder over de hygiene aan boord: de maatschappij is er erg bij gebaat als dit virus niet de kop op steekt, dus zij zullen er echt alles aan doen om de hygienische omstandigheden optimaal te laten zijn.

.

Groet Ottoline

• Frie

Hopen dan maar dat het allemaal naar wens verloopt, de hygiënische voorschriften lijken me inderdaad vrij streng, het zal dan wel loslopen zeker?! Bedankt allemaal voor de reacties! Groetjes van Frie