internationaal paspoort nodig voor cruise op de Middellandse zee?

• Frie

Hallo, ik ben Belg en heb alleen een identiteitskaart. Daarmee kom ik overal in Europa het (ei-)land binnen. Maar tot mijn grote schrik lees ik op vakantiereiswijzer bij de beoordelingen van de Norwegian Jewel ( wij gaan met de Gem) een verontrustende mededeling; ik moet er wel bij vertellen dat de beoordeling gedateerd is op 20-7-2006. Bij ene Marie,(ook Belgische) werd bij het inchecken de identiteitskaart geweigerd! Wie heeft meer informatie hierover? Een internationale reispas kost een hoop geld, te gek dus om deze te moeten aanschaffen om 1 weekje te cruisen in Europese wateren! Hopelijk zijn de regels tegenwoordig versoepeld tegen die van 2006, zodat ik wel met mijn identiteitskaart kan inchecken. Groetjes van Frie

• Bernadette *

Frie ik denk niet dat er ten opzichte van 2006 iets veranderd is. Google gewoon even!

Versoepeld zullen de regels echt niet zijn;integendeel ik denk zelfs strenger.

• Bernadette *

Frie ;ik heb even voor je gegoogled en volgens mij heb je voor deze cruise geen paspoort nodig . Het kan zijn dat Marie bv ook Egypte of Marokko heeft aangedaan en dan heb je wel een paspoort nodig.

Maar Barcelona, Malta ,Livorno, Napels;kan met identiteitkaart. Maar mail voor alle zekerheid NCL in Duitsland.

• nedcruise

Frie,

Het advies is om toch maar een paspoort aan te schaffen. Die bij terugkomst ook nog tenminste 6 maand geldig is. Maar bij een nieuw paspoort is dat geen probleem natuurlijk. Je kunt maar beter op safe spelen.

NCL is een Amerikaanse rederij en die zijn nogal strikt in dit soort zaken.

Groet,

Haco - www.nedcruise.info

• Frie

Hoi Bernadette en Haco, ik heb gegoogeld en eindelijk toch een pagina van een reisbureau tegen gekomen waarin stond dat Belgen voldoen met een identiteitskaart .Voor de zekerheid, toch maar contact gezocht per e-mail met dat reisbureau All Ways (uit België) en die hebben me net een mailtje gestuurd dat het voor Belgen volstaat met een identiteitskaart voor een Europese cruise. Zaak opgelost! Bedankt voor jullie reacties. Groetjes van Frie

• Els

Frie,

Wij gaan op 18 juli met de MS Oosterdam vd HAL cruisen op de middellandse zee. Het reisbureau raadt ons sowieso aan om een internationaal paspoort te nemen aangezien de meeste schepen varen onder amerikaanse vlag. Het paspoort heb je dus niet nodig voor de verschillende bestemmingen maar wel voor het verblijf aan boord. Zij hebben al meerdere malen problemen gehad met mensen die slechts een Belgisch paspoort bij zich hadden.

Grtjs,

• fattouh

ik heb een belg zee paseport . ho lang dort?