annuleren

  • kim w.

    wij hebben de Dolce Vita cruise geboekt met Costa in oktober 2009.In de (afwijkende) voorwaarden staat dat je 25% moet betalen als je nu(4 maanden van tevoren) wil annuleren.Heeft iemand ervaring hiermee? Is dit een maatregel van Costa of van het reisbureau waar we hebben geboekt, en zij ze hiertoe gerechtigd?

    Als je een gewoon hotel boekt kun je vaak op de dag zelf nog kosteloos annuleren,heeft iemand idee waarom dit hier zo anders is?

    We hebben een doorlopende annuleringsverzekering, kan ik die 25% dan daar verhalen?

    Ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen.

    met vr gr. Kim

  • Bernadette*

    Geen idee of het reisbureau in zijn/haar recht staat. Stel je vraag op het Juridische prikbord of het Rechtsbijstandprikbord. Zoek daar even waar je het beste je vraag kwijt kan en post het antwoord dan hier, want we zijn nieuwsgierig.

    Wanneer je gebruik maakt van de annulerings verzekering moet je wel een zeer gegronde reden hebben. Medisch of niet medisch.

    Maar……….uit ervaring dit: een medische reden.

    De verzekering zal altijd dreigen met informatie te halen bij bv je huisarts. Maar deze zal nooit hieraan meewerken ,omdat een huisarts een beroepsgeheim heeft; hij mag dit niet eens!!!!. Daarbij zal de huisarts , die alleen mag communiceren met een andere arts, de verzekeringsmaatschappij (indien hij toch antwoord) een fikse rekening sturen en dat weten de verzekeringsmaatschappijen. Dit komt bijna niet voor. Je zou zelfs een huisarts kunnen aanklagen wanneer hij informatie over jouw ziektebeeld aan derde zou geven.

    Ik ken geen huisarts die ooit meegewerkt heeft aan vragen van een verzekeringsmaatschappij.

    Moraal van dit verhaal: wanneer je om medische redenen annuleert, krijg je ,na een formulier ingevuld te hebben van je verzekeringsmaatschappij, volgens mij ALTIJD geld terug.

    Ik ga uit van eenvoudige bedragen. Ga je bv voor 100.000 euro iets annuleren dan liggen de zaken waarschijnlijk anders.

    Annuleer je om een andere reden ( zou ik dus niet doen;verzin iets medisch ;meldt dit voor de zekerheid telefonisch bij je huisarts ;alles ligt dan vast ;is verplicht ) dan moet de reden heel grondig zijn. En dat bepaald de verzekeringsmaatschappij…………………………………………dus vaak geen geld terug.

  • marij

    uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat om medische redenen geen makkie is om te annuleren.

    je kan niet zomaar zeggen ik annuleer om medische redenen. maar je moet een schrijven erbij voegen van je huisarts of je specialist.

    mijn man had 5 dagen voor dat we naar amerika vertrokken een dichtgeklapte ader in zijn lies. met ambulance naar het ziekenhuis gelijk geopereerd en 3 weken ziekenhuis.

    het heeft heel wat in voeten en aarde gehad om ons geld terug te krijgen via de reisverzekering.

    uiteindelijk hebben we dat wel gehad. 3 maanden later

    ik wil alleen maar zeggen dat zoiets echt niet met een formuliertje invullen kan.

    vorig jaar ging mijn man door zijn rug 1 week voor onze vakantie en toen opperde de huisarts of hij een brief zou schrijven om te kunnen annuleren. omdat we nog een week hadden hebben we het aangedurft om met een paardemiddel wat beter op de been te komen en toch te gaan … de juiste beslissing achteraf…

    mijn man is een vaatlijder al jaren ,wij moeten elk keer als wij op vakantie gaan toestemming hebben van de vaatarts om te mogen boeken. anders keert de reis verzekering niet uit bij annuleren om die reden.

    een brief overleggen van een arts of specialist is volgens mij een must.

    zou mooi zijn anders kon iedereen zomaar annuleren

    marij

  • Bernadette*

    Marij ; dat je van je verzekerings maatschappij een ‘brief’ van specialist of huisarts moet aanleveren is iets dat ZIJ willen.

    Dat is dus helemaal niet wettelijk nodig!!! Zo beperken zij het aantal annuleringen. Een arts is helemaal niet verplicht om hieraan mee te werken. Dat je huisarts een brief wil schrijven is meer om jou te pleasen. Hij mag dit alleen doen met jouw toestemming. Nogmaals :hij heeft een beroepsgeheim. Er zijn ook veel artsen die weigeren om brieven te schrijven op verzoek van de verzekering. Ze hebben het druk genoeg en wanneer ze van de verzekering opdracht krijgen ( en niet andersom van de patient!!)de patient te onderzoeken dan komt er een vette rekening!

    Iedereen denkt dat het zo moet en de verzekeringsmaatschappijen houden dit graag zo. Niemand wil een' slapende hond 'wakker maken.

    Het is inderdaad een formulier invullen en dan geld terugkrijgen. Je laat je aanpraten , bang maken dat het anders is, maar het is niet zo. De wet is niet aan de kant van de verzekeringsmaatschappijen Niet jij maar zij moeten bewijzen dat je niet in staat bent om te reizen..

    Misschien ligt het aan je reisverzekering en verzekeringen zijn er natuurlijk altijd op uit om niet uit te keren. Maar het recht is echt aan jouw kant!

    Dat je man een kwaal heeft waarvoor hij toestemming moet vragen om te reizen is een heel ander hoofdstuk.

  • marij

    hoi bernadette

    de arts doet dat niet om ons te pleasen maar kwam er zelf mee.

    in het ziekenhuis waar mijn man toen lag kwamen ze ook zelf met de brief aan zonder dat wij erom hadden gevraagd..maar ze wisten wel dat we 5 dagen later zouden vertrekken.

    ook al zou het dan zijn zoals jij het omschrijft. wat best zou kunnen ga er niet over in discussie want ik weet dat niet 100% zeker.

    als ik een reis boek ben ik ook echt van plan die te gaan maken.

    de dingen die roet in het eten zouden kunnen gooien zijn allemaal verzekerd.

    werkeloosheid…ziekte…zwangerschap…ziekete in fam. en ga zo maar door.

    ik vind als je zomaar ineens wil annuleren zonder echte reden,dat je dan ook de gevolgen daarvan moet dragen.

    anders zou het een mooie boel worden.

    marij

  • kim w

    beste dames,

    Ik ben er inmiddels achter dat de cruisemaatschappijen een uitzondering vormen op het annuleringsbeleid. Via de ANWB site over annuleringsvoorwaarden ben ik daar achter ge komen.

    Dat je bv admin.kosten zou moeten betalen als je annuleert dat snap ik, maar 4 maanden voor vertrek 25% van de gehele reissom vind ik wat veel.

    Kan me niet voorstellen dat ze geen kans meer zien om een reis alsnog te verkopen. Dus Marij wat dat betreft ben ik het niet met je eens.Wat bedoel je met“zou een mooie boel worden”?Nogmaals, als je via internet bij een hotel boekt kan je annuleren tot op de dag van vertrek.Dat vind ik heel wat klantvriendelijker.Er kunnen zich altijd situaties voordoen die(gelukkig) niet levensbedreigend zijn,maar waardoor je liever niet gaat.

    kim

  • marij

    ten eerste vind ik niet dat je een hotel kan vergelijken met een cruisevakantie.

    dat het met ene hotel kan ( mits zelf geboekt) dat weet ik. maar heb je hem bij een reisburo geboekt kom je er ook niet zomaar af.

    wat ik met een mooie boel bedoel is.

    als iedereen zomaar kan boeken en als je dan toch geen zin hebt ( als je geen reden op hoeft te geven) kan annuleren.

    op een gegeven moment kies je voor een reis ik denk dat je daar weloverwogen over hebt nagedacht.

    en als je dan ineens geen zin er meer in zou hebben kan je hem zo annuleren.

    dan zou ook iedereen die zijn reis geboekt heeft hem af kunnen zeggen als er 2 maanden later ineens een beter tarief zou zijn.

    nou volgens mij werkt het zo dus niet.

    en met een vlucht werkt het zo dus ook niet.

    of kun jij ook een vlucht boeken voor over een half jaar en dan 3 maanden van te voren zeggen …nee ik ga toch maar niet….

    kan toch ook niet !!!!

    veel mensen boeken hun reis ruimschoots van te voren dan weet een maatschappij een beetje waar hij ana toe is. als iedereen dan zomaar tot 24 uur voor vertrek zonder reden kan annuleren dan zou het een mooie boel worden.

    en als je niet snapt wat ik dan bedoel met mooie boel.

    tja dan laten we dat maar zo.

    ik snap in ieder geval best dat zoiets niet kan.

    marij

  • Ada

    Het blijft een vreemde zaak dat wij in NL (en ook vaak andere europese landen) zoveel annuleringskosten moeten betalen.

    Als je in de USA boekt heb je tot 3 maanden voor vertrek geen kosten (soms $ 25.- administratiekosten). Je hebt dan wel uiteraard een aanbetaling gedaan, maar die krijg je dan dus terug.

    Bij 3 maanden voor vertrek betaal je het resterende bedrag en krijg je met annuleringskosten te maken.

    Maar in in nederlandse geval blijkbaar of aan de ANVR of hebben deze rederijen voor NL dus andere bepalingen gemaakt….

  • kim w

    dat is precies wat ik bedoel.Ik vind dat je best kritisch mag kijken naar zaken die al jaren zo zijn en daarom voor normaal worden aangenomen.

    Onlangs stond hierover een collum in het AD ,ik zal kijken of het kan terugvinden, leuk om te lezen .

    Kim

  • marij

    even voor de duidelijkheid van mij mogen ze dat ook afschaffen.

    maar in nederland is het nu eenmaal zo.

    en dan kan je er kritisch naar kijken maar veel verander je er niet mee.

    moet je eens kijken wat een probleem mensen hebben om die tax terug te krijgen die reeds betaald is voor tickets na 1 juli maar die wel al betaald zijn.

    stond ook een heel stuk over in de telegraaf een zaterdag.

    ik heb ook een paar mailtjes en telefoontjes er aan moeten besteden eer ik een nwe aindrekeing kreeg waar de tax in mindering werd gebracht.