Het is toch algemeen bekend dat een verzekeringsmaatschappij liever niet dan wel uitkeert. Het is een commercieel bedrijf en geen filantropische instelling.
Natuurlijk zou iedereen de kleine lettertjes moeten lezen ,maar men doet dit nu eenmaal zelden. Annuleren heeft vaak met bijzondere omstandigheden te maken die nou net niet verzekerd blijken te zijn.
Wanneer je werkt bij een verzekeringskantoor ,dan weet je heel goed dat artsen helemaal niet verplicht zijn briefjes te schrijven. Hun beroepsgeheim staat dit alleen toe wanneer ze hiervoor van de patient toestemming hebben gekregen. En hun beroepsgeheim weegt heel zwaar.
Al die ‘regeltjes’ zijn opgesteld door de verzekeringsmaatschappijen zelf en wij doen daar braaf uit onwetenheid aan mee.
Draai de zaak eens om: Ik wil b.v weten wat mijn buurman mankeert en bel zijn huisarts op met de vraag: u spreekt met mevr X. van verzekeringsmaatschappij huppeldepup. Ik wil graag informatie over meneer Z. Graag een briefje met verdere uitleg. Stuurt u maar!
Het zou toch belachelijk zijn wanneer dit zou kunnen? Daarom is de patient dus goed beschermt door de wet. En dat weten alle verzekeringsmaatschappijen. Zij houden ons dom en bang!
Er zijn veel redenen waarom je een reis zou willen annuleren. Dat heeft niks te maken met de reis wel of niet ‘leuk’ vinden of er beter over nadenken.
Wat denk je b.v van een ziek huisdier? Ik denk niet dat je daarom zou kunnen annuleren , maar wanneer je hond of kat opeens heel ziek is ga je niet met vakantie ;je kan er ook een ander niet mee opschepen. In dit soort gevallen zou ik mij kunnen voorstellen dat ik plotseling een spitaanval zou kunnen krijgen…Helaas dus.
En wat die controle betreft ;ook een bangmakertje. Ik heb nog nooit gehoord van een leger controleurs dat jaarlijks vooral zomers en 's winters door Nederland trekt om mensen te controleren die hun vakantie hebben geannuleerd. Wie wel? Ik hoor het graag!
Dat je actes van overlijden moet opsturen en altijd een formulier moet invullen is waar. Dat heeft te maken met administratie etc. Anders zou je iemand ieder jaar kunnen laten overlijden b.v. Dat zijn dingen die ‘vast’ moeten liggen .logisch.
Maar er komt echt niemand aan de deur om dit te controleren.
Komt er ooit iemand kijken wanneer je je bril bent verloren van 1000 euro? Nee , wel kom je op een zwarte lijst wanneer je ieder jaar je bril kwijt raakt . Verzekeringsmaatschappijen werken met statistieken en kansberekening.
Er zijn gegevens beschikbaar over hoeveel geld het landelijk gaat ( heb het gelezen maar ben het ‘kwijt’ ) wat de annnuleringen betreft.
Ik kan mij herinneren dat het procentueel bijna niks is in verhouding wat wij allemaal betalen aan premies. Winst -winst -winst!
Laten we het erop houden , dat we allebei ‘ervaringsdeskundige’ zijn en beiden onze eigen invalshoek hebben.