Ik heb de Solstice even gegoogled en gekeken hoe lang het schip in de havens ligt.
De rederij biedt altijd excursies aan.Keus genoeg. Maar er hangt wel een prijskaartje aan. Reken op 60-120 usd p.p per dag, Wij zijn van nature ‘zelfdoeners’ en dat bevalt prima. Je bent eigen baas ;hebt de tijd aan jezelf en het kost een fractie van de aangeboden excursies. Misschien zie je wel meer op de georganiseerde excursies, omdat je met een bus overal heen gereden wordt; dat is een voordeel.
Bv Florence ;dat zou ik met een excursie doen omdat het erg ver weg is en het schip wacht hooguit 30 min. op je wanneer je vertraagd bent.En tussen 12 en 14.00 ‘werkt’ Z europa dus niet. Verloren tijd voor een toerist;het leven komt na 14.30 pas weer op gang en dan moet je al aan de terugweg denken. .
Tip: Neem altijd ,wanneer je zelf op pad gaat ,op een geheim plekje( beroven) zoveel euro's mee , dat je altijd een taxi kan nemen terug naar het schip.
-Livorno
Er is waarschijnlijk een busservice elke 20-30 min. 5 euro p.p ,die je vanuit de haven afzet in het centrum van Livorno:Piazza Grande . Vanaf die plek even oversteken en de doorsteken over de stoep onder gebouwen door naar de lokale bus.Wijst zich vanzelf en bedenk dat je nooit de enige bent. Er zijn altijd groepjes mensen met het zelfde idee. … Voor 1 euro pp brengt hij je naar het station.Dan kan je bv naar Pisa . Kosten 4-5 euro . Vanaf het station is het 30 min lopen naar de bekende toren.
Florence ;je kunt het proberen op eigen gelegenheid , maar ik vind het te ver. Misschien zijn er prikkers die het wel gedaan hebben en een goede evaring hebben .Het schip ligt van 7-19.00 uur in de haven. Ik hoor het graag hoe dat gegaan is!
-Ville Franche
Waarschijnlijk tenderen. Beeldig plaatsje. Ga gewoon lekker op een terrasje zitten genieten , wandel rond of neem de lokale bus naar Monaco of Nice voor 1-2 euro;hele mooie rit of de trein. Kan makkelijk wat tijd betreft.
-Barcelona
De havenbus brengt je voor 1,50 naar het begin van de haven ;standbeeld Columbus. De Ramblas ligt aan je voeten. Wij hebben laatst heerlijk gefietst en zo weer alle highlights gezien. Op 10 min. lopen vanaf het standbeeld aan de linkerkant van de Ramblas is een zijstraat. Loop er 200 m in en je vindt een Nederlands fietsen verhuurbedrijf. Gebruik zoekfuktie ;Barcelona
-Cartagena
Ben ik nooit geweest.
-Funchal.
Schip ligt midden in de stad.Loop naar links en ga de lokale markt bezoeken. Daar stopt ook de bus. Neem de lokale bus ‘naar boven’ .Een prachtige rit van een klein uurtje door slinger -de -slang weggetjes langs verrukkelijke tuintjes. Bij het eindpunt uitstappen en laat je voor 10 euro pp in een rieten sleemand op ijzers naar beneden glijden. Het is een ervaring om nooit te vergeten!
Waar de slee stopt staan altijd taxies. Voor ongeveer 15 euro brengen ze je weer tot aan het schip. De bus stopt daar n.l niet het is of lopen of een taxi.