tipgeld / fooien

• Caroline

Vraag wat is redelijk om aan fooiengeld te geven voor b.v. de cabinwaiter, bediening/bar personeel. Weet wel dat er per dag of in euro's of dollars fooiengeld op de eindafrekening wordt ingehouden maar toch wil ik wat extra geven, maar wat is nou normaal voor een cruise van 8 dagen?

• ada

Bij veel rederijen kan je een bedrag (meestal $ 10.- p.p.) op de rekening laten zetten en op die manier krijgt ieder van het personeel wat hem toekomt.

Als je extra goede service krijgt kan je die bepaalde persoon eventueel wat extra's geven.

Op bestelde drankjes wordt meestal al 15% bediening berekend.

• marij

ik kan niet in jou geldbuidel kijken ;)

zoiets staat gewoon vrij..

mijn voorbeeld.

wat wij hebben gedaan voor een 13 daagse cruise buiten de normale fooi…

de hutsteward 50 euro gegegeven..

de wijnober 20 euro onze vaste ober 20 euro en de assistentober ook 20 euro…

dan hadden we onze fav ober in de sportsbar ook 20 euro gegeven.

en verders niets.

groetjes marij

• Caroline

Ja Marij lijkt mij ook redelijk vindt dat ze dat wel verdient hebben iets extra's

Bedankt voor je reactie

• ab

Een bedrag van tien euro of dollar per dag is normaal!

• marij

nou ab ik denk niet dat jij iedereen EXTRA 10 euro per dag geeft ??? dan ben je zo 40 euro per dag aan fooi kwijt…( maar het zou natuurlijk altijd kunnen) ik denk niet dat veel mensen dat zullen doen

dat is de verplichte fooi die jij bedoelt denk ik…

caroline vraag wat ze extra zou kunnen geven !!

marij

• Oehoeboeroe

Wij hebben eens aan het eind van de (8-daagse) cruise € 20,- gegeven aan het kamermeisje. Ze was verantwoordelijk voor 20 cabins. Als ze dat van iedereen heeft gekregen(?) dan had ze een leuke fooi EXTRA. Twintig euro lijkt me dus een redelijk bedrag bovenop wat ze al verdient…

• sunnysky

Af en toe laten wij ontbijt in de cabin brengen. De Waiter die dit brengt stoppen wij dan altijd 5 Euro toe.

Is toch ook wel gebruikelijk buiten de vouchers en extra fooi om af en toe wat cash geld te geven?

Annette

• marij

ons stacey (23( en evy (20) hebben elke dag roomservice laten komen..die hadden een eigen hut….soms wel 2 keer..:D..en die hebben geen eens erg erin gehad om ooit fooi te geven…tot ik zei geef je die mensen ook wel iets als ze het komen brengen…neeeejjj wast antwoord..dat vond ik ook wel een beetje not done.(td)..maar goed ze zullen wel van meer mensen geen fooi extra krijgen…en ieder staat het vrij om extra te geven , wat in zijn of haar portomonai past.

maar de dames weten nu ook dat ze voortaan een paar dollar horen te geven…aldoende leert men ;)

marij

• Ada

Bij roomservice geven wij inderdaad een kleine fooi (afhankelijk van wat er gebracht wordt) tussen de US$ 2.- tot 5.-

Soms aan de hutbediende aan het einde van de reis ca. US 50.- indien er bijv. dagelijks ijsklontjes of vers water in de hut stond.

Oehoeboeroe het meeste personeel (hutbediende, kelner e.d.) aan boord krijgt geen of zeer weinig salaris en moeten van de fooien leven.

Op de totale reissom maken die bedragen niet zo heel veel uit toch?