overstappen

• karin

Hallo, stel je boekt een vlucht met overstap bij 1 maatschappij en je mist de overstap doordat de 1e vlucht vertraging heeft gehad. Moet je dan de vervolg vlucht zelf bijbetalen? Gr. Karin

• ada

nee als het door een vertraging ontstaat, dan zal de airline je op de volgende vlucht gratis overboeken.

maar dat geldt alleen als beide vluchten op hetzelfde ticket staan.

• Caroline

Wil de mensen niet bang maken maar vliegtuigmaatschappijen daar heb ik momenteel geen hoge pet van op. Zelf de negatieve ervaring door dat een vlucht tot twee keer toe gecanceld werd en uiteindelijk overgeboekt werd naar een andere bestemming waardoor ik een dag cruisen mis liep.

Vergoeding/ schadeuitkering nog niets door SAS geregeld.

• Carrie R

Wat ik heb meegemaakt is een heel ander verhaal.

April jl vloog ik met de US Airways naar Santo Domingo om 2 dagen daarna met de Royal Caribbean te gaan cruisen. Vanwege technische problemen moest er een noodlanding in Dublin plaatsvinden en het vliegtuig mocht niet verder vliegen. De volgende dag moesten wij een nieuwe reservering maken en mijn neefje en ik moesten tot twee keer toe overstappen, namelijk van Dublin naar Frankfurt met de Lufthansa, van Frankfurt naar Philadelphia met de US Air en ten slotte van Philadelphia naar Santo Domingo met de US Air. Wij zouden dan tenminste nog 1 nacht in het hotel in Santo Domingo kunnen vertoeven, waar wij andere familieleden zouden ontmoeten.

Wie schetst onze verbazing dat bij de laatste overstap van deze nieuwe reserving het gatenummer was gewijzigd, dus anders dan op de ticket stond vermeld. Wij hebben deze wijziging niet horen omroepen noch onze namen. Bij 2 x informeren werd het ons niet duidelijk dat het vliegtuig bij een andere gate stond, waardoor wij deze laatste overstap hebben gemist.

Wederom moest een nieuwe boeking worden gemaakt met een overstap en dit keer van Philadelphia via Boston naar Santo Domingo. De nacht hebben wij op het vliegveld doorgebracht. Wij waren natuurlijk in spanning of wij het schip op tijd konden halen. Gelukkig met rennen en vliegen van het vliegveld naar de haven is het kantje boord wel gelukt. Voor deze 7 x overstap-toestanden met de nodige zenuwen hoefden wij niet extra te betalen.

Bij terugkeer in Nederland hebben wij meteen een schadeclaim ingediend en ondanks de gemiste hotelreserveringen en andere kosten die wij alle netjes gespecificeerd hebben, wilde de luchtvaarmaatschappij ons slechts $ 600 dollars (let wel dollars) vergoeden. Na onze protestpogingen hebben zij het bedrag verhoogd naar $ 1200,– (dollars) per persoon.

Dit bedrag krijgen wij echter niet in kontanten uitgekeerd, maar moeten wij binnen 1 jaar ( dus vóór mei 2010 zien te gebruiken met uitsluitend een rechtstreekse vlucht en zonder een overstap. Dus overstappen onmogelijk als je naar een andere bestemming wilt. Bij US Airways zijn de vluchten naar enkele luchthavens in Amerika of Europa. Verder mogen de reserveringen uitsluitend plaatsvinden via een callcenter in Amsterdam.

Ondanks diverse pogingen tot het uitbetalen van het bedrag in contanten, werd niet meer gereageerd.

Op internet heb ik begrepen dat er een bedrijf is onder de naam EUClaim die bemiddelt tot 600 euro, met vermelding van enkele omschrijvingen waar je recht op hebt

Onze situatie staat niet vermeld bij deze omschrijvingen.

Misschien is er iemand hier op de site die een reactie kan geven of wij misschien toch een bureau hadden moeten inschakelen of dat wij toch maar genoegen moeten nemen met genoemde compensatie, een ticket zonder overstap, tot het bedrag van 1200 dollar.

Carrie

• caroline

Carrie

Ik zou de claim (kun je na 2 jaar nog doen) n.l. via EUclaim indienen de meeste maatschappijen proberen het met vouchers af te wikkelen maar daar moet je geen genoegen meenemen. Het is via een europeesche verordening vastgelegd vergoedingen c.q. schadeclaims heeft te maken met aantal uren vertraging vlucht die gecanceld is of overgeboekt.

Die mensen van EUclaim zijn er helemaal op ingesteld, op hun site hebben ze een zogenaamde calculator om het schadebedrag uit te rekenen.

• Carrie R

Beste caroline,

Heel erg bedankt voor de tip.

Aangezien ik toch er voor vreesde dat ik geen gebruik zou kunnen maken van de voucher, zal ik alsnog, morgen al, een claim bij de EU indienen.

Zo zie je maar, waarvoor een forum goed voor is voor zaken waar je niet van op de hoogte ben.

mvrgr

Carrie

• Caroline

Carrie graag gedaan en veel succses er mee, EUclaim doet het niet voor niets he ze keren dacht ik 76% van het bedrag uit aan de betrokkenen. Maar beter iets als niets zou ik maar denken.

Groetjes Caroline