celebrity vc Costa vc HAL

• welo

beste ervaren cruisers

kunnen jullie ons op weg helpen door de verschillen tussen de celebrity vc Costa vc HAL

te benoemen, ik kan maar geen keuze maken en de verschillen worden mij niet erg duidelijk

het gaat om de zelfde route, maar wil graag het verschil tussen de rederijen weten

ik ben benieuwd

• Bernadette*

-Celebrity . Ik zou deze rederij 4-5* geven.Alles heeft net dat beetje meer klasse. Meestal wat beter oudere publiek. Kleine luxe speciale dingetjes zoals op warme dagen uitreiken van koude handdoekjes, kleine ijsjes , etc Rustig en chique sfeer.

-H.A.L. Ik zou ook 4-5* geven. Maar niet voor alle schepen. Er zijn er ook waar ik 4* voor geef. Komt heel dicht in de buurt van Celebrity. Zelfde publiek. Om 23.00 is het vaak uitgestorven overal. Ga dus niet met deze rederij mee wanneer je van het nachtleven houdt! Wel doen ze veel aan social things zgn ‘recepties’. Je krijgt een uitnodiging voor alles en nog wat. Drankje drinken, praatje maken en wegwezen. Toegankelijke bemanning.Rustig en gezellig.

-Costa. Tja ; zonder vervelend te zijn 3* . Italiaanse rederij. Heel lawaaierig; een animatie team dat zichzelf onmisbaar vindt en alles in 4 onverstaanbare talen uitlegt( ik word er gek van), schreeuwig publiek ;vaak hele Italiaanse families , bloeiend nachtleven met leuke bands;er wordt veel gedanst, hooghartige bemanning . Vaak een beetje chaotische toestand , maar alles komt uiteindelijk op z'n pootjes terecht. Gewoon Italiaans…

Dit is mijn persoonlijke mening. Uiteraard zullen er cruisers zijn die dit heel anders zien.

• peterenchrista

Ik sluit me aan bij Bernadette en als ik zou moeten kiezen zou ik zelf voor Celebrity of HAL kiezen en zeker niet voor Costa.

Peter

• marij

ook ik sluit me bij vorige spreeksters aan..

wel een aanvulling ..celebrity en de hal zijn erg amerikaans en costa is itlaliaans georienteerd..

mijn voorkeur zou naar de hal gaan van deze 3…ik vind celebrity voor ons iets te stijf…maar dat is ieder zijn eigen smaak..

ook valt het met dat om 2300 bij de hal uigestorven wel mee.:)-D..ligt er ook aan op welke route je vaart en in welke periode…

wij waren in het hoogseizoen met de rotterdam van hal in de oostzee……er zaten heel veel jongeren op en om 2 uur snachts zaten wij nog heeeeel vaak gezellig in de sportbar met een hele bubs nederlanders…omdat de cruise terug kwam in rotterdam…best veel nederlanders aan boord…

dus ligt er ook een beetje aan in welke periode je gaat en welke route je vaart…

marij

• Caroline

je moet dat zelf ervaren de een wil dit en de ander wil dat. Ben het met de voorgangers niet helemaal mee eens vind zelf de Costa niet verkeerd als je prijs kwaliteit tegen over elkaar zet. De Costa is italiaans georienteerd maar wel in amerikaanse handen net zo als de HAL. Het is ook gelegen aan de periode en route die je vaart welke mensen en hoeveel kinderen er aan boord zijn.

Gewoon uitproberen zou ik zeggen doen wij ook en tot nu toe nog geen enkele cruise tegengevallen.

• Bernadette*

Costa is zeker niet verkeerd wanneer je prijs en kwaliteit meeweegt. Maar dat was de vraag niet!

Omdat Costa Italiaans is en dus voor Italianen goedkoop (geen vliegkosten) zijn er vaak families met kinderen aan boord.Dat ligt natuurlijk ook aan de vakantieperiodes. (google :schooolvakanties Italie)

En zoals wij allemaal weten gaan Italiaanse kinderen niet vroeg naar bed. Ook worden ze niet heel zachtjes tot de orde geroepen en wanneer Italianen elkaar iets vertellen dan geniet iedereen mee….. .

De routes zijn van Costa vaak leuk. Zelf ben ik bv in Januari met Costa naar oa, Komodo ( Indonesie)geweest ;daar kom je anders nooit! Maar…..er kwam 2 weken bruin water uit de kraan….. de ketels waren blijkbaar roestig. Dat wordt dus afgedaan met: goh ;u bent de enige er komt iemand naar kijken! Om een lang verhaal kort te maken: dat was dus in iedere hut zo en al 10 maanden lang. Werd dus niet opgelost. Zou op een HAL of Celebrity niet voorkomen!

Deel van plafonds kwamen naar beneden ,alles wat georganiseerd werd door het personeel ontaarde in chaos (organiseren is niet hun sterkste punt i.t.t. Amerikanen ;kunnen ze nog een hoop van leren!),en veel lawaai .Havens werden overgeslagen of veranderd . Het eten was de ene dag perfect en de andere dag gingen veel borden vol terug naar de keuken.. Er waren ook positieve dingen oa dat je op de aankomstdag heel vroeg aan boord mocht om te gaan slapen en op de vertrekdag tot 17.00 u aan boord mocht blijven ( alle vliegtuigen naar europa vertrokken s nachts) Je moet dus een groot gevoel voor humor hebben en niet al te gauw op je strepen willen staan.

Dit was niet mijn eerste Costa cruise ,de route en de prijs gaven de doorslag en ik weet waar ik aan begin.

Je kan wel zeggen :je moet het maar uitproberen, maar dat is natuurlijk geen optie. Iedere rederij heeft zijn voor en tegens en dat was m.i de vraag.

• Caroline

tjonge jonge zeg Bernadette wat zitten we weer op de kast zeg!! “Dat was niet de vraag” ?? Nou ik kan wel lezen hoor, men vraagt toch om de verschillen tussen de rederijen. Dan geef ik mijn mening over de Costa, maar het blijft persoonlijk. Zelf uit proberen is wel de beste optie

• Caroline

P.S.

Costa Allegra (neem aan dat het schip is in de omschrijving) is wel een schip gebouwd in 1969 en gerenoveerd in 1992 kortom een oud schip kun je niet vergelijken en daar zijn de “verschillen” te groot voor met b.v. een Liminosa of ander schip van de Costa.

Alle waar naar zijn geld moet je maar denken.

• Bernadette*

Op de kast? Nee hoor Caroline , maar ik vind het te gemakkelijk van je om te zeggen; probeer het maar uit.Je weet helemaal niet ofdat iemand daar wel gelegenheid voor heeft. En je geeft sumier je mening over HAL en je zegt niks over Celebrity .Of lees ik nou niet goed?. Er werd gevraagd de verschillen te benoemen ,toch?

Ja; het was de Allegra. Natuurlijk zijn andere Costa schepen anders en alle waar is naar zijn geld , maar…de mentaliteit is overal op de Costa schepen hetzelfde.Net als de ( voor mij vreselijke) animatieteams Ik denk dat ik na 6 verschillende cruises op Costa schepen dat wel mag vaststellen.

Het blijft een heel Italiaans gebeuren hoe je het ook draait of keert. Er gebeuren dingen die nooit bij een Amerikaanse redeij zullen voorkomen simpelweg omdat Amerikanen dit niet zullen accepteren. Amerikaanse rederijen zijn gewoon service gevoeliger (waarvan Celebrity wat mij betreft aan de top staat.) . Dat moet je toch met mij eens zijn.

• Caroline

Sorry Celebrity kan ik geen mening geven nog geen ervaring mee maar zal ongetwijfeld top zijn, moet ik nog een keer proberen.

prettige zondag