Hallo Marcel,
Wij zijn 6 jaar geleden met een cruise ook op deze eilanden geweest met de HAL.
Santorini en Mykonos ga je met een tender aan land, afhankelijk van van het weer en golfslag is het voor ons zonder beperking geen probleem om aan boord te stappen van een tenderboot die je naar de haven brengt.
Maar als je een beperking hebt dat moet je denk ik platselijk met de bemanning bespreken. Je kan niet in de rolstoel aan boord van de tender. Als je een elek. stoel of iets dergelijks hebt dan wordt dat denk ik een probleem.
De bemanning moet de rolstoel aan boord van de tender kunnen tillen en er ook weer uit en dat 2x.
Als je in Mikanos aan land bent dan kan je makkelijk het stadje door, er zijn wel een paar straten die wat omhoog lopen.
In Corfu is het geen probleem, het schip ligt aan de kade enige minuten van in het centrum, je loopt zo Corfustad in.
Santorini is wat anders.
De haven is een smale landstrook waar je aan land gaat met div. winkels en horeca gelegenheden. Je kan daar ook excursies boeken om het eiland rond te varen
Je kan op twee mogelijkheden naar het “witte dorp” boven de berg.
Inderdaad met de lift of de ouderwetse manier op een ezel. Inderdaad ze bestaan nog, op de rug van een ezel kan je naar boven en naar beneden via een kronkelige bergweggetje.
Of je met een rolstoel in de lift kan zou ik niet weten, volgens mij kan je googelen op Santorini om dat uit te zoeken.
Of je beneden aan de haven via een weg met een taxi naar boven kan en verder het eiland bekijken weet ik niet, googelen zou ik zo zeggen.
Als je boven bent in Santorini dan heb je wel een overwinning behaald, maar je moet er op rekenen dat het absoluut niet vlak of rolstoel vriendelijk is, smal, hoge drempels en ga zo maar door.
Het is wel de moeite waard om van de uitzicht te kunnen genieten. Je kan in Santorini en Mykanos overal een auto huren.
Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd en succes.
Carlos