santorini en Mykonos en corfu toegankelijk?

• marcel

kan iemand ons informeren of het mogelijk is voor een passagier in een rolstoel om de volgende plaatsen te bezoeken

santorini en Mykonos en corfu

is het bijv een idee om op mykonos een auto te huren zodat we toch wat kunnen zien

ik las iets over santorini en een kabelbaan, maar zijn er ook nog andere mogelijkheden

is het een idee om van boord te gaan en op een van deze eilanden een paar uur lekker naar het strand te gaan/

zijn de haven plaatsen enig sinds te doen met een rolstoel?

ik lees het graag

• Carlos

Hallo Marcel,

Wij zijn 6 jaar geleden met een cruise ook op deze eilanden geweest met de HAL.

Santorini en Mykonos ga je met een tender aan land, afhankelijk van van het weer en golfslag is het voor ons zonder beperking geen probleem om aan boord te stappen van een tenderboot die je naar de haven brengt.

Maar als je een beperking hebt dat moet je denk ik platselijk met de bemanning bespreken. Je kan niet in de rolstoel aan boord van de tender. Als je een elek. stoel of iets dergelijks hebt dan wordt dat denk ik een probleem.

De bemanning moet de rolstoel aan boord van de tender kunnen tillen en er ook weer uit en dat 2x.

Als je in Mikanos aan land bent dan kan je makkelijk het stadje door, er zijn wel een paar straten die wat omhoog lopen.

In Corfu is het geen probleem, het schip ligt aan de kade enige minuten van in het centrum, je loopt zo Corfustad in.

Santorini is wat anders.

De haven is een smale landstrook waar je aan land gaat met div. winkels en horeca gelegenheden. Je kan daar ook excursies boeken om het eiland rond te varen

Je kan op twee mogelijkheden naar het “witte dorp” boven de berg.

Inderdaad met de lift of de ouderwetse manier op een ezel. Inderdaad ze bestaan nog, op de rug van een ezel kan je naar boven en naar beneden via een kronkelige bergweggetje.

Of je met een rolstoel in de lift kan zou ik niet weten, volgens mij kan je googelen op Santorini om dat uit te zoeken.

Of je beneden aan de haven via een weg met een taxi naar boven kan en verder het eiland bekijken weet ik niet, googelen zou ik zo zeggen.

Als je boven bent in Santorini dan heb je wel een overwinning behaald, maar je moet er op rekenen dat het absoluut niet vlak of rolstoel vriendelijk is, smal, hoge drempels en ga zo maar door.

Het is wel de moeite waard om van de uitzicht te kunnen genieten. Je kan in Santorini en Mykanos overal een auto huren.

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd en succes.

Carlos

• Bernadette*

Marcel , neem eens kontakt op met de Griekse Nationale Organisatie voor toerisme in Amsterdam 020-6254212.

Het probleem is ,dat wanneer je nooit met een rolstoeler daar geweest bent, je gewoonweg niet weet wat wel en niet haalbaar is. Je hebt het n.l nooit bewust met andere ogen bekeken. Iets waarvan ik zou denken: makkie is misschien wel onmogelijk voor een rolstoeler.

Wat misschien haalbaar is (volgens mijn herinnering) is op corfu een taxi nemen naar het paleis /villa van Sissi keizerin van Oostenrijk. In mijn herinnering zijn er geen trappen of andere opstakels. Alles vrij vlak hooguit een paar drempels. Mooie tuin heel mooi uitzicht over eiland en zee vandaar dat Sissi daar wilde wonen.

Stuur de taxi niet weg maar laat hem wachten. Je hebt geen andere mogelijkheid om weer terug tegaan. Er is geen taxi standplaats.

• Bernadette*

-Marcel (en Wendy) kennen jullie deze :www.rolstoelvriendelijk.startpagina.nl/prikbord ? Het prikbord is nog klein , maar je weet maar nooit .

-En tik ook eens in bij google: rolstoel cruise .

- Je kan ook proberen via het Griekse prikbord in contact te komen met een Nederlander ter plekke woont. Misschien dat je dan prima infornatie krijgt uit de eerste hand eventueel met foto's zodat je zelf beoordelen kan of het voor jullie geschikt is.

Mijn ervaring is , dat bijna altijd mensen reageren.

• marcel

bedankt voor de tips

voor diegene die dit ook interessant vinden

wij hebben de laatste 48 uur veel info gehaald van

http://cruiseforums.cruisecritic.com/forumdisplay.php?f=190 een forum over disabled cruise travel

• Emonds Marie

Goede morgen

Wij zijn in Corfu op hotel geweest met de rolstoel.

Het openbaar vervoer neemt geen rolstoel patiënten mee.

We hebben gebruik gemaakt van de taxi. Wel op voorhand prijs afspreken.

Wij hebben er bijna alles kunnen bezoeken.

Corfu stad is zeer goed toegankelijk en mooi.

Wij overwegen nu om naar Santorini op vakantie te gaan. Met het vliegtuig.

Zijn er veel trappen in Santorini , is het te doen met een rolstoel? Kan men er veel bezichtigen?

Wij houden van cultuur.

Groetjes M.