Cruise maart 2011 Santos Venetie met de MSC Armonia

• stef

Hallo Cruisers

Graag meer informatie over de landexcursies in Brazilie, Rio, Salvador de Bahia, Recife,boeken bij MSC of zelf organiseren, kosten etc..iedere tip is welkom

Bij voorbaat hartelijke dank Stef

Vaarschema:

Datum: Dagnr: Omschrijving: Haven: Land: Aankomst: Vertrek:

12-03-2011 1 inscheping Santos Brazilië 18.00

13-03-2011 2 Rio de Janeiro Brazilië 10.00 19.00

14-03-2011 3 Cruisedag op zee

15-03-2011 4 Salvador de Bahia Brazilië 11.00 16.00

16-03-2011 5 Recife Brazilië 14.00 19.00

17-03-2011 6 Cruisedag op zee

18-03-2011 7 Cruisedag op zee

19-03-2011 8 Cruisedag op zee

20-03-2011 9 Cruisedag op zee

21-03-2011 10 Cruisedag op zee

22-03-2011 11 Cruisedag op zee

23-03-2011 12 Las Palmas, Gran Canaria CanarischeEilanden 08.00 16.00

24-03-2011 13 Funchal, Madeira Portugal 09.00 17.00

25-03-2011 14 Cruisedag op zee

26-03-2011 15 Málaga Spanje 08.00 14.00

27-03-2011 16 Ibiza Spanje 13.00 23.00

28-03-2011 17 Cruisedag op zee

29-03-2011 18 La Valletta Malta 13.00 19.00

30-03-2011 19 Cruisedag op zee

31-03-2011 20 Ancona Italië 09.00 20.00

01-04-2011 21 ontscheping Venetie Italië 07.30

• Carlos

Hallo Stef,

Goeie keuze, veel te zien in Brazilie, vele taxi's en excursies mogelijkheden bij de pier.

Er is een maar, het verkeer in deze steden is zeer intensief en kunnen zomaar gigantisch vastlopen.

Ik ken deze steden, ben zelf in Rio opgegroeid en kom er nog regelmatig.

Ik ben ook bezig om een keuze te maken, maar ik zal zelf geen verre tochten ondernemen.

In Rio is er een metrostation op +- 500 meter ik van de cruise terminal.

Deze gaat tot aan Copacabana max. 10min. van het strand.

In Salvador is er in de bovenstad het oude stads centrum, en dat is een wandelgebied en daar is veel te zien van de historie van de stad en land.

In Recife heb je ook een oude stadsdeel maar wat ook leuk is, is OLINDA een oude stad dat tegen Recife aan ligt.

Daar zijn de Nederlanders aan wal gekomen in de tijd dat de Oranje's op jacht gingen naar nieuwe gebieden.

Zij hebben daar veel goeds gedaan. Als je in Recfe verteld dat je Holander bent dan gaat er een wereld voor je open.

Las Palma ken ik niet maar Funchal zijn wij net geweest.

Wil je makkelijk naar het centrum komen dan is dat met de bus die je aan boord zal kunnen boeken ( wij waren er 10 dagen geleden mer Royal Car. en moesten 12 euro retour betalen)

Er is tegenwoordig een Hop of Hop on Bus in Funchal. Er is een Kabelbaan in Funchal centrum, bij de bus station.

Malaga ook hop of en hop on bus. Ook bus nodig naar de ingang van de Haven, maar dat kost 4 euro retour, dat koopje bij de bus, is niet van de Cruise mij.

Je loopt dan zo het centrum in. Picasso museum 10 min.

Ibiza ken ik niet.

Malta, loop je niet maar klim je naar het centrum via een lange trap. Ook vele taxi's voor excursie's bij het schip.

Succes,

Carlos

• Bernadette*

-Salvador de Bahia

Schip ligt aan kade in de stad .Steek over en ga met een soort lift-trammetje naar de oude boven-stad.

Kost vrijwel niks. Denk erom Brazilie kan gevaarlijk zijn. Ga zonder sieraden en verstop je geld.Wees voorzichtig bij pinautomaten. Dit liftachtige gebeuren aan kabels gaat rakelings langs een sloppenwijk. Duurt enkele minuten. Ga gewoon lopen door de oude boven- stad. Er lopen veel verklede dames in van die mooie klederdracht jurken die zich willen laten fotograferen voor geld.

-Recife

Neem de shuttle bus langs het water ( 10 min) en loop via een brug de stad in. Aan je linkerhand is een busstation . Bij een wit huisje (wachtkamer oid )stopt bus 992 ;.Pau Amarelo staat op de halte .Bus 983 kan je ook nemen. Deze bussen gaan naar Olinda .Altijd voor de zekerheid even vragen! Ritje van 20 min. Er zijn 2 haltes in Olinda . Stap uit bij :oude Olinda . Wijst zich vanzelf. 2,50 Rias per persoon. Olinda is de moeite waard om te bezoeken . Hier woonden en feestvierden de rijke geestelijken. Entre kerken 2-3 Rias. Je kan er een uurtje of wat rondlopen. Erg groot is het niet maar wel van historisch belang. Google eens: Olinda.

Alle andere plaatsen behalve Ancona zijn te vinden bij de zoekfunktie boven in.

Recife zelf is ook aardig om zelf te ontdekken. Er zijn wat Nederlandse straatnamen! Joodse wijk.

Wees voorzichtig! Probeer er uit te zien of er niks bij je te halen valt. Denk niet dat je in een groep ( georganiseerde excursie) veiliger bent. Juist dan ben je een eventeel gewillig slachtoffer omdat je er minder op bedacht bent. Wij zijn een aantal malen in Brazilie geweest ( heerlijk warm vakantieland) en ons is nog nooit wat overkomen. Veel plezier!

• T.1964

Hallo

Een aanvulling

Als je op het buitendek staat (Malta) dan zie je gele postbusjes staan en ik dacht voor 1 euro brengen ze je de berg op

Mooi schip trouwens niet zo groot en dat maakt het wel gezelliger

De personeels fooien die ze van je rekening halen vind ik niet normaal ik dacht rond de 300 dollar

Ik heb het afgelopen mei niet betaald want de service -entertainment is wel een stuk minder op een lange cruise

Maar al de tijd om te ontspannen zou zo weer de oversteek willen maken

Groetjes Thera

• Bernadette*

Ook even een aanvulling wat betreft de fooien. Wij betaalden $12 p.p per dag voor een transatlantische cruise met NCL. Ik heb eens bij de reviews gekeken en zag dat van de zomer het bedrag $10 p.p was. Dus ze hebben de fee's verhoogd.Soms heb je het sytsteem dat je minder betaalt wanneer de cruise lang is,bv de eerste week het volle bedrag ;de tweede week en langer minder. Omdat we niet tevreden over deze cruise waren hebben we maar de helft betaald van wat zou moeten. De laatste dag na 12.00 kan je bij de balie zoiets regelen.

Het entertainement was heel wisselend. Een fantastisch showballet;een van de beste die we ooit gezien hebben. De rest van het entertainment was matig. Waar ik ook zeer ontevreden over was ,was de communicatie. Na 1 week werd de selfservice plotseling zonder opgaaf van redenen opgeheven. De publieke toiletbuitendeuren werden eruit gehaald ( raar) dit duurde 4 dagen. Het gerucht ging: NORO virus. Nooit is er iets over gezegd en net zo plotseling als de selfservice werd opgeheven werd het ook weer ingesteld.

We zijn in een gigantische storm terecht gekomen met golven tot de 13e etage….. Hoewel mensen via internet wisten ( dus iedereen) dat deze storm 24 u zou duren, bleef de kapitein praten over :enkele uren .Die opmerking verlengde hij regelmatig. In beide gevallen vonden wij ons behandeld als een klein onmondig kind….De enige grondige communicatie vond plaats over :GELD Wat er te koop was en hoe je het uit kon geven!

Ja ;het zijn hele bedragen; die waarschijnlijk niet helemaal ten goede komen van het personeel.

Reken maar eens uit wanneer dit wel zo zo zijn .

Stel er zijn 2.000 passagies x $12= $24.000 per dag.

Stel er zijn 600 personeelsleden die er voor in aanmerking komen.Dan krijgen zij $ 40 p.p per dag .

$40 x 30 dagen =$1200.per maand.

Tel dit bedrag op bij het bescheiden basisbedrag dat ze verdienen dan kom ik uit op ongeveer $2.000 per maand. Nou dat verdienen ze volgens mij niet. En moet er gedeeld worden door minder mensen dan is het bedrag hoger.

• T.1964

Ja Bernadette herken dit helemaal

Bij onze trans atlantische cruise waren de fooien ook meer maar heb ze mooi niet betaald

Bij deze cruise hebben we geen onrustige zee gehad (MSC Poesia)

En wat ik weet van één van de managers van het schip is dat ze dus wel degelijk heel erg bezuinigen op het entertainment

De nieuwe muzikanten kwamen na deze cruise aan boord

Maar goed verder is de cruise ook niet duur

Groetjes Thera

• margriet Gerritsen

Voor wat betreft de fooien en het stelsel dat je die kan aanpassen wat ook door veel mensen wordt gedaan( heb ik bij de HAL bemerkt)

krijgt het personeel de bediening door die aanpassingen toch wel minder en ik vind dat ze er heel hard voor werken. Ik pas het

nooit aan want het gaat toch om de service die je van het lagere personeel krijgt. De kapitein die niet de volledige info geeft verdient prima

en zal denk ik ook niet meedelen in de fooien. Als je gaat cruisen staat er toch duidelijk bij welk bedrag aan boord in rekening wordt gebracht.

Ik hoop maar dat diegene die de fooien aanpassen(minder geven) het bedienend personeel af en toe wat in de handen drukt wat dat verdienen

ze echt want het is geen vetpot, let wel ik bedoel op die schepen waar het personeel ook al die service geeft.

• Albert.

Hallo luitjes,

Wat betreft het salaris van het Indonesich of Philipijns personeel, dat is echt zo slecht nog niet.

In 1972 verdiende ze 90 dollar per maand, maar dat heeft maar heel kort geduurd want ze zijn toen in staking gegaan.

Hieruit is geresulteerd dat het salaris toen is verhoogd naar ik dacht 120 dollar.

Begin november 2010 heb ik nog met officieren aan boord gesproken over het salaris dat nu ligt, afhankelijk van de rang en funktie, tussen de 2000 en 3000 dollar per maand. Uiteraard maken ze wel veel uren, maar voor Indonesische of Philipijnse begrippen is het een vorstelijk salaris.

Albert.

• Bernadette*

Maar wat verdient een cabinsteward? Of een ober in het restaurant of selfservice? Het barpersoneel deelt niet mee in de fooien zij krijgen al 15% exta.

Techinci, al het hogere personeel ;de officieren krijgen gewoon een salaris. Dus de fooien worden verdeeld onder een klein groepje .

.Het is hier al vaker gepost: er blijft zeer waarschijnlijk een (groot) deel aan een bepaalde strijkstok hangen ….nl de rederij zelf…….

Volgens mij kan je het allerbeste zelf geld uitdelen.Discreet, anders moeten ze het inleveren.

• Albert

Bernadette,

Ik bedoelde dat ik met nederlandse officieren heb gesproken over het salaris van het gewone aziatisch personeel.

Het salaris van 2000 tot 3000 dollar daar zit dus al het personeel in, dus ook de huttenstewart en de dining stewart.

Maar inderdaad kun je het beste zelf je tipgeld uitgeven, wat ik voor het grootste gedeelte dan ook zelf doe.

Op het eind van de reis vraag je, tot op vijf of zes dollar per dag na, je fooien geld terug en doet het vervolgens aan die personen geven die je goed en vaak ten dienste zijn geweest.

Albert