shuttlebus

• bikkiebeer

Wij hebben pas een cruise gemaakt met de Adventure of the Seas en wat ons opviel was dat je tegenwoordig $ 12,50 p.p. moet betalen om je met de shuttlebus buiten de haven te brengen.

Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit meegemaakt heb.

er worden kortingen gegeven op de cruises maar op deze manier pakt de rederij het gewoon weer terug want wij zijn 12 dagen weggeweest en dan betaal je met zn tweetjes heel wat aan die shuttle.

Een taxi is dan vaak nog goedkoper maar dat lukt niet overal.

Een glaasje rode of witte wijn op de boot was $ 11,00 dus ook geen katte..s.

Simpele wijn hoor dus niet iets bijzonders..

De cruise was geweldig en de boot prachtig maar toch vind ik dat deze dingen wel even vermeld dienen te worden.

Want er waren toch aardig wat mensen aan boord die niet op deze extra's hadden gerekend en een glaasje wijn of iets dergelijks voor een normale prijs dachten te kopen.

Nou dat wilde ik even kwijt.

Verder is cruisen verslavend …..

Groeten

bikkiebeer

• Bernadette*

Waar ben je geweest? Ja; die bedragen lopen ook de spuigaten uit ieder jaar een hoger bedrag.

Wij waren dit voorjaar en het najaar ervoor met een cruise in Azie. Alle shuttle bussen waren kosteloos en sommige ritjes duurde wel 2 uur of langer! In Singapore, Vietnam en China. Steden die belangrijk zijn liggen vaak ver van zee. We hebben beide cruises geen cent aan shuttlebussen betaald ;dus daar kan het wel gratis.

Wat de wijn betreft ;ja belachelijk.Het zijn vaak hele goedkope supermarkt wijntjes waar ze minimaal $ 28 per fles ( 0,75 L !) voor vragen. Een glas voor $11 ;ongeveer 5 euro? Ruim 11 ouderwetse guldens?

De schepen worden steeds groter en moeten vol. Het cruisen moet net zo normaal als bv kamperen worden.Dus hele lage prijzen. De winst moet blijkbaar uit dit soort kleine dingetjes komen die grote irritaties kunnen geven.

Wat ik bij NCL wel prettig vond was dat je op de vertrekdag zelf je baggage mag meenemen van het schip. Geen gedoe om kleren en toiletspullen apart te houden en tussen honderden koffers op de kade de goede te vinden. Dit is natuurlijk ook een bezuinigingsmaatregel maar dit keer ben ik er tevreden over !

• bikkiebeer

Wij waren vanaf Malaga naar Funchal en Madeira en toen weer naar Malaga en zijn op de boot gebleven en hebben de 2e cruise gemaakt naar Toulon en eigenlijk Corsica.

Maar we hadden ineens windkracht 10 dus was Corsica niet veilig genoeg en weken we uit naar Palma de Majorca.

Een veel leukere bestemming.

Hoe was de Azie cruise want die willen wij ook nog heel graag.

• Bernadette*

Waar heb je die $12 moeten betalen? Wij waren 1 maand geleden in Malaga en de bus om het haventerrein af te komen was gratis. Buiten het havengebouw reed de stadsdienst ( speciaal voor cruiseschepen) en om in Malaga zelf te komen betaalden we 3,50 euro voor 2 buskaartjes. Ritje van 5-7 minuten.

Wij zijn met Princess ruim 2 weken in Azie geweest april 2009 . Heel veel gezien! Geweldige cruise. Van Bangkok naar Being.We waren in een hotel in Being op 30 april waar de aanslag op de Oranjes uitgebreid op TV was. Zal die cruise dus niet gauw vergeten. En in jan.2010 met Costa in Indonesie. Hebben deze cruise speciaal gemaakt om de varanen op Comodo te zien. Verder kwam dit kleine schip op plaatsen waar je normaal niet komt oa Commodo . Het schip was 3* en dat merk je natuurlijk wel. Maar het was een bewuste keuze, Omdat wij al zoveel gezien hebben kiezen we voor aparte bestemmingen en niet zozeer voor een bepaalde rederij. Princess heeft vaak aparte bestemmingen. Zo zijn we ook op Duivelseiland geweest;Papillon. Heel indrukwekkend.

De Norwegian Gem deed oa de Azoren aan en eindigde in New York. Helaas op zondag; alles gesloten op de Azoren en nauwelijks openbaar vervoer ;2 bussen op een zondag 8,30 en 17.00. Heb je dus niks aan. . . Liepen 2000 mensen ( Amerikanen) die hun laatste euro's kwijt wilden met hun ziel onder hun arm door lege winkelstraatjes….dit soort dingen snap ik dus niet….De Azoren zijn trouwens heel verzorgd ;zien er zeer welvarend uit. We gaan er eens een weekje heen .

• forrelletje@gmail.com

Ook de excursies zijn buiten proporties qua geld.

Wij gaan a.s woensdag eerst voor 5 dagen Dubai verkennen ,

en dan met de costa cruisen voor het bedrag van 249 euro.

Dan kan je weer merken dat de schepen vol moeten.

Kan hier nog niet eens voor gaan kamperen.

Dit wordt onze 2de cruise

gr Marijke

• Carlos

Er is verschil vind ik tussen het pendelen naar de haveningang of dat je naar het centrum van de stand wordt gebracht.

Malaga en Barcelona is een voorbeeld van, het kost +- 4 euro voor een retour.

Wij zijn net in Toulon geweest met de Adventure of the Seas en daar moest je inderdaad veel betalen maar dat was ook een rit van 25 minuten naar het centrum van Toulon.

Ze zeggen wel dat je naar Toulon gaat maar het schip ligt aan een kade in de baai van Toulon, hemelsbreed 600 meter van het centrum maar je heb wel de bus nodig om er te komen.

Zo zijn er nog wel andere havens waar je niet zo makkelijk in de bewoonde wereld komt. In Livorno mag je zelfs niet lopend het schip af, maar of je voor de shuttle moet betalen weet ik niet meer.

Daar is het ook zo'n 15 minuten naar het centrum van Livorno.

Palma de Mallorca kost je ook 7 of 8 euro maar dan ook naar het centrum van de stad.

Carlos

• Peter

Livorno was 2 jaar geleden gratis.

Wordt (werd) ook verzorgd door Livorno zelf

• Miriam

Ook in in Civitavecchia en Venetie waren er (net als eerder genoemd in Livorno) gratis shuttlebussen. Het lijkt er dus op dat het in Italie goed verzorgd is.

Miriam

(www.cruisereiziger.nl)