Cruise 4 juni Rome vervoer Ciampino Roma Termini Civitavecchia

• Bunzing

Hallo allemaal,

Wij gaan 4 juni onze eerste cruise maken!

Vanuit Rome vertrekken we met de Mariner of the seas 13 dagen richting Griekenland en Turkije.

We vliegen vrijdag 3 juni met Ryan Air naar de luchthaven Ciampino waar we om 19.00 uur aankomen. We hebben het plan om dan de Terravision bus te pakken naar Roma Termini. Daar op loopafstand een nachtje in een hotel te verblijven en de volgende ochtend met de trein naar Civitavecchia te reizen.

Mijn vraag is of dit goed te doen is. Ik heb hier gelezen dat Roma Termini een beetje chaotisch is en er soms geen treinen rijden. Praktisch gezien willen we niet teveel sjouwen met de bagage maar ook geen € 120,- voor een taxi betalen. Om 's avonds nog naar Citavecchia te reizen lijkt mij te vermoeiend.

Wat zijn jullie ervaringen? De boot vertrekt om 17.00 uur. Die willen we natuurlijk niet misssen.

Vriendelijke groet van Carola

• T.kooren@chello.nl

Hallo

Je kan voor tips kijken op de site nedcruise.info

Daar staat een verslag van de MSC Poesia en daar kan je vinden hoe wij het gedaan hebben vanuit de haven naar Rome ( het omgekeerde)

Dit was een heel andere vaarroute maar als je kijkt bij mijn andere verslagen (MSC schepen) dan kan je nog meer vinden over de vaarroute wat wij gedaan hebben

Volgens mij rijden gewoon de treinen zoals aangegeven staan

Succes

• Bunzing

Dank je voor je reactie Thera,

De site van Ned.cruise heeft veel nuttige informatie! Ik heb je verslagen gelezen. Jij hebt al veel mooie cruises gemaakt! Ga je meestal met MSC? Die route vanuit Venetië lijkt mij ook erg mooi…

Wij hebben gekozen voor de reis vanuit Rome met RCCL omdat we enthousiaste verhalen hadden gehoord van familie. Daarbij kwam de datum en de iets langere tijdsduur van 13 dagen waarbij je 3 cruisedagen op zee hebt, ons beter uit. Kan je meer relaxen. We hebben ook lekker veel tijd in de havens. Meestal komen we 's ochtends vroeg aan en vertrekken we aan het begin van de avond. In Istanbul hebben we 2 dagen de tijd. In eerste instantie willen we zelf op pad gaan omdat die excursies wel heel erg duur zijn en het vaak goed te doen is om zelf erop uit te gaan. Dat lees ik ook in jouw verhalen.

We hebben een garantiebuitenhut met balkon geboekt. We wilden graag een balkon maar de hutten waren erg duur. Daarom maar een garantiehut geboekt. Dan is het wel wachten of je niet boven of onder een openbare ruimte zit. Op de site van de rederij stond bij onze reservering het nummer van de hut al aangegeven. We zitten op dek 8 ongeveer in het midden, niet ver van de liften, maar gelukkig niet pal ernaast. B)

Ik ga nog even verder neuzen, groetjes Carola

• marij

hoi carola

wij zijn vanaf deze haven ook vertrokken en hebben dus een taxi gepakt voor idd ongeveer 120 euro met 3 man..( vooraf gereserveerd) .niet chaotisch want ze stonden ons in de terminal op te wachten met een bordje met onze naam…wij waren wel gewoon de dag van vertrek smorgens met de klm vertrokken..en niet een dag van te voren…je kan ook met de trein gaan vanuit rome dat staat hier op het prikbord ook beschreven..( zoekfunctie) maar dan is het idd sjouwen met je koffers maar dan reis je ook voor nog geen 10 euro de man…tis net wat je zoekt….de transfer van de cruisemaatschappij is nog duurder als een taxi ( als je met meerdere gaat)

het is toch een dik uur rijden naar citavecchia dus vind ik 120 euro best wel meevallen…pak hier maar eens een taxi van eindhoven naar amsterdam ( 1 uur rijden) zal je rond hetzelfde bedrag zitten..

marij

• Bunzing

Hoi Marij,

Dank je voor je reactie. Ik heb inderdaad al het een en ander opgezocht hier. Aangezien we met Ryan Air vliegen, gaan we een dagje eerder voor het geval de vlucht vertraagd is. Dan hebben we zaterdag genoeg tijd om de trein te pakken. Een hotelletje vlakbij het station en dan zal het wel gaan. Goed oppassen voor zakkenrollers en de juiste treininfo, dan zal het wel goed komen. Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Groetjes Carola

• Miriam Weeda

Hallo Carola,

Uit eigen ervaring (2x Rome bezoek vanuit Civitavecchia en terug) kan ik je vertellen dat wij erg tevreden waren over de Italiaanse spoorwegen Trenitalia (www.trenitalia.it en dan Engels aanklikken). Beide keren hebben we geen problemen gehad, de treinreis was bovendien helemaal niet duur. (ong. 4,50 pp) Inderdaad, let wel op dat je op tijd op het station bent, want de trein naar Civitavecchia gaat van spoor 18 of 19, oftwel helemaal in een uithoek van het station. Pas in heel Rome op voor zakkenrollers maar dat geldt net zo hard als in Amsterdam.

Voor het laatste stukje in Civitavecchia: is een kwartiertje lopen naar het begin van de haven vanwaar pendelbussen staan naar de schepen toe. Ik zou met koffers in ieder geval voor dat laatste deel toch een taxi nemen.

Heb je nog vragen, laat het me weten,

Alvast veel plezier,

Miriam

• T.kooren@chello.nl

Hallo Carola

Ja vanuit Venetie vertrekken is erg leuk

Als je dat gaat doen moet je gewoon een heel vroege vlucht boeken zodat je ook nog een dagje Venetie kan doen

Maar goed hoe dat werkt weer lees je ook in mijn verhalen

Mijn zonen gaan meestal mee en dan is MSC leuk dan moet je niet op een 5 sterren cruise gaan

Ook de schepen van MSC vind ik tot nu toe het mooiste en we hebben inmiddels de gpld card dus 10 % korting op de cruise

Fijn te horen dat je veel aan de site gehad hebt daar gaat het ook om

Hoop dat jullie ook weer een verslag willen schrijven

Groetjes Thera

• Bunzing

Hai Miriam,

Nog bedankt voor je reactie. Ik had nog niet gereageerd. Dank je voor de informatie. De datum komt snel dichterbij. Over een goede twee weken zijn we op weg naar Italie! Het zal alllemaal wel lukken met de trein.

groetjes Carola

• Bunzing

Hoi allemaal,

We hebben een geweldige cruise gehad. Dat gaan we vaker doen. Heerlijk eten, leuke mensen, een redelijk grote balkonhut en lekker relaxen maar!

Het vervoer vanaf vliegveld Ciampino was goed geregeld. We konden al kaartjes kopen voor de Terravisionbus op vliegveld Weeze à € 4,- maar je kan ze ook kopen in Ciampino zelf voor € 6,-. De bus vertrok links van de uitgang op perron1. Na een klein uurtje waren we in Rome. Op de terugweg ging het sneller omdat er minder verkeer was. We hebben ons 20 minuten voor vertrek gemeld op het kantoor van Terravision aan de Via Marsala, de noordkant van Rome Termini. Toen kregen we een boardingpass voor de bus. Zo kunnen ze precies het juiste aantal mensen selecteren en wie het eerst komt, die het eerst maalt. De bus zat ook helemaal vol.

Wat betreft het vervoer naar Civitavecchia, dat ging ook goed. Na een kaartje te hebben gekocht bij de bladenkiosk à € 4,50, moest je het kaartje stempelen in 1 van de automaten die staan aan het begin van het spoor. De trein naar C vertrekt van spoor 27,ergens aan de zuidkant van het station en dat is zeker wel 10 minuten langer lopen dan naar spoor 1-20. Dus daar moet je inderdaad rekening mee houden.

In C hebben we een taxi genomen à € 5,- per persoon die ons voor de boot afzette. Dat was wel erg fijn want het te warm om zelf met je koffers te sjouwen. Op de terugweg hebben we dat wel gedaan. Na de pendelbus van het schip naar de ingang van de haven, liepen we in ongeveer 15 minuten op ons gemak naar het station. Daar was het erg druk met alle ex-cruisers maar we konden allemaal de trein in.

Tot zover het vervoer. Groetjes Carola