HAL cruise Oostelijk Middellands Zeegebied

• RienHal

Beste cruisevaarders,

Begin augustus is het zover; samen met mijn echtgenote gaan we onze eerste cruise maken. Met de HAL naar het Oostelijk gedeelte van de Middellandse zee. Natuurlijk zijn we op zoek naar zoveel mogelijk informatie en hebben dan ook alle berichten op dit forum met aandacht gelezen. Het viel ons daarbij op dat veel van jullie met passie en enthousiasme over de HAL ervaringen hebben bericht.We hopen dat jullie daarmee nog een tijdje door wilt gaan want we willen graag de zoveel mogelijk informatie blijven opnemen. Dus graag jullie bijdrage aan deze krabbel. Waar wij met name benieuwd naar zijn is jullie ervaringen van de ondernomen excursies aan land. Dubrovnik, Corfu, Olympia, Santorini, Kusadasi en Piraeus. Op welke manier hebben jullie deze ondernomen en hoe zijn ze bevallen. Natuurlijk is alles vantevoren bij HAL te organiseren maar als jonge vijftigers willen we graag, indien de mogelijkheden daar zijn, ook zelf erop uit. Graag jullie ervaringen. Daarnaast zijn we natuurlijk benieuwd naar de laatste informatie van jullie ervaringen met de HAL en/of Noordam.Graag de Do's en de Don'ts aan boord van de HAL en alle suggestie die daarbij te geven zijn. Dus schroom niet om een krabbel aan dit forum toe te voegen; wij kijken er zeker naar uit.

met hartelijke groeten,

Rien

• Henk van der Linden

Hallo Rien,

je kan in jullie aanloop havens alles zelf regelen, neem een taxi maak een deal en zoek de plekken uit waar je heen wil.

MAAR: excursies aan boord zijn duur, dat komt om dat de HAL een enorme premie moet betalen aan “verzekeringen”

Je weet dat USA people een risico groep is, vandaar de toren hoge premie's die de HAL moet betalen.

Ga je op je zelf dingen doen, neem een goed uitziende taxi, zodat je op tijd weer aan boord bent, de taxi in jou havens

zijn niet van optimale kwaliteit dus wees voorzichtig.

Als je iets wil weten mail me maar henk@abclimo.demon.nl we hebben over de 700 HAL zeedagen dus ik kan je wel

ergens mee helpen als je dat wil, fijne cruise in ieder geval.

• Nienke2010

Beste Rien,

Wat een mooie cruise gaan jullie maken.

Tips voor de plaatsen. De meeste zijn heel goed zelf te doen.

Dubrovnik, hier kom je niet helemaal in het centrum aan, maar er rijden bussen heen en weer. Deze stad is erg goed zelf te doen, mooi oud centrum en een mooie stadswandeling over de oude muur is leuk om te doen.

Corfu, hier hebben wij toen een auto gehuurd, dus zelf rondriijden op het eiland.

Olympia, hier hebben we net als op Corfu een auto gehuurd, het is vanaf de haven ongeveer een half uur rijden naar Olympia zelf. En een auto huren en daar dan zelf toegang betalen is vele malen goedkoper dan via HAL.

De andere plaatsen ben ik niet met een cruise geweest. Wel heb ik zelf een keer vakantie gehouden in Kusedasi, dat vond ik niet echt een leuke plaats om de hele dag door te brengen. Misschien is het daar wel handig om voor die dag een excursie te boeken naar Efese. Mooie oude opgraving.

Mocht je meer info willen over HAL kan je me mailen (nienke2010@live.nl).

Ik heb de Middellandse Zee met HAL Oosterdam gedaan, en over 2 weken ga ik in Alaska met HAL Zuiderdam varen. Dus ervaring met HAL heb ik. Beide schepen zijn zusterschepen van HAL.

Wat leuk is om te doen op het schip zelf is een rondleiding langs alle kunst. Deze is te downloaden op de site van HAL en op een mp3 speler te zetten. Zo word je langs kunstvoorwerpen gelootst op het schip.

Groet Nienke

• RienHal

Dag Nienke,

We zijn net terug van een ontzettend mooie reis met de HAL in het Middellandse Zee gebied. Natuurlijk hebben we je informatie gebruikt om de plaatsen te bezoeken. Bedankt daarvoor want het heeft ons een goed eind op weg geholpen.

Met uitzondering van Santorini (HAL excursie) hebben we alle plaatsen op eigen gelegenheid bezocht.

De Noordam is een fijn schip en de bemanning legt je echt in de watten. Het was onze eerste cruise maar vermoedelijk niet de laatste. Waarschijnlijk is ook Alaska de volgende bestemming. Hopelijk zet je je ervaringen van die reis op deze site. We kijken er zeker naar uit.

groeten en nogmaals bedankt voor je reactie.

Rien

• Kees van Toer

Hallo Nienke

Mijn vrouw en ik willen in juni 2012 naar Alaska.

Dat wordt de eerste keer naar de USA.

Een gecombineerde reis land & zee 14dagen.

Als het juist is dan heb jij inmiddels zo'n cruiise gemaakt.

Ik heb wat vraagjes voor je.

Eerst het land deel om daarna de cruise te doen is dat een juiste keuze?

Met wie heb jij gevlogen?

Is het niet erg krap in tijd om op dezelfde dag van aankomst direct met de landcruise te moeten aanvangen?

Heb jij in Nederland geboekt of in de USA?

Wat kan je mij adviseren?

Ik stel jou hulp zeer op prijs en verblijf in afwachting van jou gewaardeerde reactie,

Met vriendelijke groet

Kees