Paspoort

• Henk van der Linden

Onze zoon met familie is op dit moment aan het cruisen in de Caribbean,op zich niets bijzonders maar wat gebeurt er.

Zondag j.l lagen ze in San, Juan, Puerto Rico waar Hurricane “Irene” met flinke snelheid naderde.

De Captain van het schip de “Serenade of the Seas” van RCCL werd om 13.00 door de havenautoriteiten verzocht om

zo snel mogelijk de haven te verlaten, of anders 48 te blijven liggen in de haven.

Maar hoe doe je dat, als er 2000 passagiers aan de wal zijn, en met een Hurricane in een haven liggen is ook geen pretje,

alle tours die geboekt waren via de RCCL werden gebeld om zo spoedig mogenlijk terug te komen naar het schip.

Om 15.00 kwamen weer de havenautoriteiten aan boord, dat het schip nu echt weg moest, ze zouden daar volgens

schema tot 20.30 verblijven, de tours waren alle om 15.00 terug maar de overige passagiers niet.

De Captain heeft het vertrek kunnen rekken tot 17.30, met als gevolg dat er 170 passagiers niet aan boord waren.

Gemaakte kosten om het schip achterna te reizen worden natuurlijk vergoed door RCCL, maar ik probeer hiermee de

nieuwe cruisers onder ons te waarschuwen, neem altijd je paspoort en medicijnen mee als je van boord gaat.

Dit is echt zo'n geval waar je als passagier niets aan kan doen, maar je staat wel op een lege kade met alle gevolgen van dien.

• elisabethweb@msn.com

Dankjewel Henk voor je tip (tu) dat van je paspoort had ik al eens gelezen en

was dat zeker van plan dat te gaan doen, die van de medicijnen (en eventueel een medicijnenlijst)

had ik nooit aan gedacht ! Ik zal ook deze tip ter harte nemen (tu)

groetjes Elizabeth

• marij

ik ben niet van de medicijnen maar mijn man wel…ik heb altijd standaard ( in nederland ook) 2 kleine doosjes in mijn tas met een pillen asorti voor 1 dag dus hij zou 2 dagen pillen kunnen slikken.

ik had ook eerlijk gezegt niet aan medicijnen gedacht….

goed van jou om dit te vertellen henk…..(tu)

• Nienke

Vrij nutteloos om los te melden dat je je paspoort mee moet nemen. In het buitenland ben je ALTIJD verplicht om je paspoort bij je te dragen.

Een paar jaar geleden moest je nog je paspoort inleveren aan het begin van de cruise, maar dat is ook al jaren niet meer zo.

Dus gewoon altijd mee in je tas.

• Henk van der Linden

Misschien ben jij zo slim Nienke, top natuurlijk, maar heel veel cruise passagiers niet, er staat aan boord

vermeld een “photo ID” mee nemen aan de wal, veel mensen nemen een rijbewijs of ID kaart

mee van het schip (paspoort veilig in de kluis) buiten Europa kom je daar niet ver mee.

In July j.l. en nu in Dec. j.l. weer, koppels het schip gemist in Cobh en Sint Maarten, hun hut

wordt leeg gehaald en de koffers aan de scheepsagent afgegeven, en in beide gevallen lagen

de paspoorten in hun kluisjes.

• T.1964

Hallo

Als je de cruise in Dubai maakt moet je je paspoort inleveren en krijg je die de laatste dag ook pas terug

Dus geen paspoort in bezit en dan vraag ik me toch af hoe je dan verder moet als er iets gebeurt want in zo'n land zijn ze juist heel streng

Denk niet dat ze hier genoegen nemen met een kopie

m.v.g. Thera