Cruiseschepen mogen toch toeteren

• Henk van der Linden

Cruiseschepen mogen toch toeteren

Het toeterverbod voor cruiseschepen gaat toch niet door. De schepen van de Holland Amerika Lijn mogen met mate gewoon hun scheepshoorn gebruiken.

Volgens het Havenbedrijf Rotterdam waren er veel mensen boos nadat de MS Rotterdam onlangs wat te enthousiast toeterde toen het cruiseschip

terugkwam uit New York.

Daarna werd nagedacht over een toeterverbod, maar ook dat riep tegenstand op.

Veel mensen vinden dat het geluid bij de haven horen. Vandaar dat het Havenbedrijf Rotterdam nu een compromis voor de cruiseschepen heeft bedacht.

Toeteren mag dus wel, zij het met mate. Woensdagmiddag vertrok de MS Rotterdam luid toeterend richting Scandinavië. Source : Rijnmond

• Ada

Ik zou inderdaad zeggen dat het bij een haven hoort, het zou te gek zijn als dat verboden wordt.

Zelf vind ik het schitterend als een schip vertrekt, zoals gebruikelijk 3 x toetert en als reactie de andere schepen hetzelfde doen.

Iets wat in buitenlandse havens nog al eens gebeurd.

Toen de Eurodam destijds de 1e reis naar Kopenhagen maakte werd er bijna de hele weg door de nieuwe waterweg getoeterd, volgens mij vond iedereen dat geweldig. Ook vorig jaar tijdens de afvaart uit Amsterdam van de Eurodam werd de toeter regelmatig gebruikt.

• AlbertJ

De scheepshoorn is een navigatie hulpmiddel en bedoelt om signalen te geven bij en tijdens het manouvreren en bij bijna aanvaringen om het andere schip te laten weten of men naar stuurboord of bakboord uitwijkt, dus een hulpmiddel voor een veilige navigatie. Ook bij dichte mist is het een attentie sein om de overige schepen te laten weten wat de positie is.

Voor vertrek is het gebruikelijk om 10 minuten en vijf minuten voor dat de trossen los gaan om aanwezige bezoekers aan boord te laten weten dat het schip vertrekt.

Op open zee bij ontmoeting van een rederij schip wordt ook als groet geblazen.

In een haven echter dient het “getoeter” tot het minimum beperkt te blijven om de overige scheepvaart niet te hinderen in hun communicatie d.m.v. geluidssignalen om zo hun veiligheid niet in het gevaar te brengen.

Toeteren doet mijn kleinkind wel als ik dat graag wil.

• Peter Miedema

Op Terschelling is er ook een discussie omtrent het toeteren. Daar gaat het over de vroege veerboot. Lees dit maar even.