Een andere Dubai cruise.

• nedcruise

Een andere Dubai Cruise!

Het was een dag in maart 2011. Een moeder en dochter behorende tot de groep “Nieuwe Nederlanders” zouden voor het eerst een week op vakantie gaan. Ze waren al weer enige tijd voorzien van een definitieve verblijfsvergunning en volledig ingeburgerd in de samenleving. Na jarenlange procedures en wonen in asielzoekers centra wilden ze eindelijk eens van een week ongestoorde vakantie genieten, om daarmee definitief de achterliggende periode te kunnen vergeten. Na enige tijd gespaard te hebben kregen ze het idee een cruise te maken. Ingegeven door de wervende advertenties van de cruisebranche een cruise is ‘je reinste verwennerij’. Om in maart (we spreken over 2011) een cruise te maken met mooi en warm weer is een beperkte keus. Uit drie mogelijkheden kozen ze voor Dubai. Ze zijn in het bezit van een door de Nederlandse staat afgegeven officieel reisdocument. Hierin vermeld ‘geldig tot toegang voor alle landen’ tenzij er een stempel in zou staan van de Staat Israel, of dat door een land een uitzondering zou zijn gemaakt, wat niet het geval was. Op de Costa site, want daarvoor hadden ze gekozen, stond in maart 2011, dat indien een visa benodigd zou zijn, dit ter plekke kon worden aangeschaft.

De reis geboekt bij een reisburo in Hoensbroek, die de boeking bleek te hebben ondergebracht bij een grote cruise touroperator in Putten. Volgens eigen zeggen van het reisburo is er langdurig contact geweest tussen beide partijen over de verstrekte reisdocumenten. Uiteindelijke conclusie, dat het geen beletsel zou zijn. Anders hadden ze de reis natuurlijk niet geboekt en laten betalen, lijkt mij zo! Ook bij het inchecken op Schiphol, geen enkel commentaar, dat de toegang tot Dubai problematisch zou kunnen zijn. Resultaat, bij aankomst in Dubai, in de vroege ochtend van 14 maart 2011, “rücksichtslos” de toegang geweigerd, Ondanks in het bezit van een retourticket en cruisebevestiging/transfer heen en terug naar het schip. Costa noch eventuele agenten van de betreffende reisorganisaties hebben enig daadwerkelijke hulp geboden gedurende het onvoorziene verblijf op de luchthaven. Dezelfde avond/nacht zijn ze op het vliegtuig gezet en retour Amsterdam. Een illusie armer en gespaarde centjes weg!

Natuurlijk is daarna het “Zwarte Pieten” spel begonnen. Achteraf weet iedereen precies, wat en waar, het fout is gegaan! De gedupeerden zijn echter wel hun “zuur” gespaarde centjes kwijt, want niemand voelt zich geroepen daar iets aan te doen!

Je kunt je na lezen van het bovenstaande afvragen, of Dubai wel zo'n geweldige cruise bestemming is met een “rigide en onvriendelijk” douanesysteem. Zeker ook vanwege het beperkt vaargebied, de regelmatig onlusten in het gebied en nu weer de dreiging van Iran om de Straat van Hormoes te blokkeren.

De Dutch Cruise Council stelde in haar persbijeenkomst op 10 januari jl. dat ze hoge prioriteit blijft geven aan een goede opleiding van medewerkers in de cruisebranch. Gezien dit voorval lijkt het geen overbodige luxe! Je kunt je wel verschuilen achter de kleine lettertjes, ‘dat iedere passagier over de juiste papieren dient te beschikken’, maar daadwerkelijke kennis en advies zou hier op zijn plaats zijn geweest.

Haco - www.nedcruise.info

• T.1964

Hallo

Er zal dan wel veel overleg gepleegt zijn maar snap niet als ze niet zeker zijn dat deze mensen de cruise konden maken dat ze de boeking toch hebben door laten gaan

En dat er dan niemand opdraait voor de vergoeding is helemaal triest

Gebeurt er op het schip iets dan wordt er meteen een nieuwe cruise aangeboden tja reclame voor de buitenkant

Ook al geven ze deze mensen een cruise vanuit Nederland dan hadden ze nog iets terug gekregen en wat kost dit nu de rederij er zijn vaak genoeg hutten over die ze niet eens bezet krijgen

Ik heb de cruise met de Costa gemaakt in Dubai en daar sprak ik Nederlanders die de koffers kwijt waren geraakt

Ze kregen geen medewerking van Costa om de koffers op het schip te krijgen terwijl die al enkele dagen op de luchthaven van Dubai lagen triest

Deze mensen hebben het kunnen verhalen bij hun verzekering gelukkig maar waar blijft ook hier dan de service van Costa

Het is niet alleen boeken en betalen maar bij dit soort reizen hoord zeker service bij

Het is ook eens goed dat deze dingen op het forum hier komen en hoop dat hier ook wat mee gedaan wordt

Groetjes Thera

• T.K

Hallo gedupeerde

Als ik dit lees begin ik toch te denken als ik hier zo alles lees op dit forum dat Cruise Travel dit zo gedaan heeft

Want dat reisbureau brengt het onder bij Cruise Travel als ik het goed heb Haco???

Dus de reis geboekt en ook nog eens de winst in de zakken gestoken

Dit noem ik diefstal heb er geen andere woorden voor

Hoop dat we hier weer eens een positief bericht kunnen schrijven dat de reisorganisatie hier iets mee gedaan heeft

Er valt best wat te regelen waar een wil is is een weg

m.v.g. T.K.

• nedcruise

Hallo TK,

Halo TK,

Er is bewust voor gekozen geen namen van de betrokken reisorganisaties te vermelden. Zelf weten ze precies waar het over gaat! Waarom geen namen genoemd? Om ze in alle rust de gelegenheid te geven nog eens naar het tragische geval te kijken en hopelijk tot de conclusie komen, dat ze ondanks de kleine lettertjes, als experts ook een zekere verantwoording hebben.

TK je zult van mij ook niet horen, of je gelijk of ongelijk hebt.

Wat mij overigens opvalt, dat de “prikkers”, op een enkele uitzondering na, hier geen mening over schijnen te hebben.

Haco

• Henk van der Linden

Hallo Haco,

een diep en diep triest verhaal, ik beschrijf het ook al in een van onze cruise verhalen,

je wordt soms behandeld als “vracht” i.p.v. passagier.

Wordt het niet eens tijd om “Tros Radar” hier op te zeten, dit verdient beslist geen warme douche,

en ze daar in Putten eens op hun verplichtingen te wijzen, in ieder geval een humaan standpunt in te nemen.

Ik denk dat de cruise industrie zijn hoogtepunt gehad heeft, zodat ze wat tijd krijgen bij de reisbureaus hun

personeel is wat bij te scholen, zodat ze weten waar over ze praten bij de verkoop van een cruise.

We hadden op onze laatste cruise ook weer een Nederlands koppel, geboekt bij de nummer 2 in Nederland

gevestigd in Rotterdam, ze hadden transfers en hotel geboekt en betaald bij nummer 2, bij aankomst in Miami

geen transfer bij aankomst in het hotel geen hotel gereserveerd, leuk als je om 2.00 s'nachts aankomt.

• Henk_Lo

Triest verhaal.

Toch haal ik uit het verhaal niet wat nou precies het probleem is.

Paspoort toch ongeldig ?? Israel bezocht en nog stempel in paspoort ?

Er moet toch een geldige reden zijn tot weigering.

Zoals de reisburo's wijzen op de kleine lettertjes……welke kleine lettertjes, en wat staat daar precies waaraan niet voldaan is?

Vrienden van ons uit Tsjechie ( Czech Republic ) kregen een 5-tal jaren geleden hun paspoort niet terug na een Transatlantische Oversteek met MSC.

Door de zeer rigide, zwaar intimiderende bewakingsdienst aan boord werden ze als vijandige, gevaarlijke personages uit het Oostblok gezien, terwijl ook Tsjechie gewoon lid van de EU is.

De (oudere) Italiaanse bewakingsdienst leefde blijkbaar zelf nog in de koude oorlog.

Gelukkig is alles (na lange tijd) toch goed gekomen door de hulp van de reisbegeleiding van CT en konden zij het schip in Genua verlaten.

En ook hier was alles volgens voorschrift, m.b.t. paspoorten, visa, etc. Dus “gewoon” geweigerd, omdat hun gezicht ze niet aanstond ??

Wellicht en hopelijk komt er nog een goede uitkomst voor deze mensen.

Henk_Lo.

• nedcruise

Beste Henk - Lo

Toch haal ik uit het verhaal niet wat nou precies het probleem is.

Paspoort toch ongeldig ?? Israel bezocht en nog stempel in paspoort ?

Er moet toch een geldige reden zijn tot weigering.

Zoals de reisburo's wijzen op de kleine lettertjes……welke kleine lettertjes, en wat staat daar precies waaraan niet voldaan is?

Alles wat je vraagt staat naar mijn mening in het verhaal neemt niet weg, dat ik het graag nogeens uitleg.

Toegelaten Nieuwe Nederlanders krijgen pas na enkele tijd, ik geloof na ca. 2 jaar, een paspoort. Tot die tijd zijn ze in het bezit van een door de Nederlandse staat afgegeven officieel reispaspoort. Daarin staat vermeld 'geeft toegang tot alle landen van de wereld“ Tenzij er een stempel van Israel in staat. Stond er niet in! Voor vertrek bij de instantie van uitgifte nagevraagd geldt dat ook voor Dubai. Ja,. maar het kan zijn, dat ze nog een visum moeten hebben. Op de Costa site ”already booked" stond duidelijk aangegeven een eventuele visa kan ter plaatse worden verkregen.

Daar heeft die “geweldige cruisehaven Dubai” kennelijk geen boodschap aan en stuurt de 2 personen ‘rucksichtslos’ terug. Ook de twee reisorganisaties betrokken bij deze boeking waren van mening, dat de overlegde bescheiden geen probleem zou geven. Anders verkoop je natuurlijk als een gedegen partij geen tickets. Wat staat er nu in de kleine lettertjes “ieder is verantwoordelijk dat hij de goede documenten bezit' natuurlijk in dit geval een dooddoener van het ergste soort. Discussie gesloten, want door deze lettertjes is alle verdere genoegdoening afgekapt. Je kunt dus ”fluiten" naar je betaalde centjes! Iedereen verschuilt zich daarna achter iedereen.Conclusie: De reisorganisaties zijn in dit soort speciale zaken niet terzake kundig. Costa is niet thuis, want het gaat niet zo geweldig. De informatie in het door de Ned staat afgegeven reispaspoort is tenminste ‘misleidend’. Vanuit Dubai krijg je niet eens fatsoenlijk antwoord, want de immigratie dienst daar, denkt, dat ze personen op deze manier kunnen behandelen. Nog een tip voor toekomstige ‘prikborder’ die vanuit Dubai wil cruisen zorg wel dat je de papieren volgens hun richtlijnen in orde hebt!

Henk dank voor je belangstelling in deze meer dan droevige zaak!

Haco - www.nedcruise.info

• Henk_Lo

Hallo Haco,

dank voor je antwoord.

Nu snap ik het beter.

Toen je schreef:

“Ze zijn in het bezit van een door de Nederlandse staat afgegeven officieel reisdocument.”( in het eerste berichtje), dacht ik dat hiermee een (gewoon) paspoort bedoeld werd.

Blijft uiteraard een trieste zaak en ‘fingers crossed’ dat er nog een goed uitkomst komt.

Henk_Lo.

• T.1964

Hallo

Wat is nou zo raar aan alles vind in dit verhaal….

Deze mensen die de reis wilde maken voldoen dus aan de eisen die gesteld worden en ook het reisbureau keurt het goed

Costa weigert hun dus??

Hoe kan het dan dat in de Costa Concordia mensen aan boord waren die niet geregistreed waren??

Als het dan volgens de regels moet gaan klopt dit dan toch ook niet???

Sorry maar dit zegt veel over de Costa

Leuk voor het programma Radar ………..

Maar hoop voor jou dat het niet zo ver hoeft te komen en de reisorganisatie tja die zal hier geen goede reclame aan overhouden

Hier op het prikbord zeuren ze al over honderd euro en dit gaat dan over een clomplete reis en het schijnt niemand iets te doen

Ik zou willen dat ik je een goed advies kon geven maar kan het niet dus hoop dat hier op het prikbord wel iemand een eventuele oplossing kan bieden

Groetjes

• T.1964

Hallo Henk

In Putten weten ze niets van transfers in Miami klopt verkeerd ingelicht bij mijn laaste cruise en nr2 is en oud aanhangsel van putten dus snap het

Wij hebben ook zoiets meegemaakt

De transfers rijden de hele dag af en aan om mensen op de luchthaven op te halen en de naam van het hotel staat duidelijk op de busjes service van het hotel

Wisten wij dus ook niet maar zelf uitgezocht

Verder in Miami het hotel op de terugweg overgeboekt

Reden volgens hotel verkeerde reisorganisatie dit gebeurde heel vaak

Deze reisorganisatie zit dus bij deze reisbureau in Putten aangesloten zal wel goedkoper zijn

Maar niet te min in Putten hebben ze het wel met een vergoeding opgelost dus het kan wel en zo hoord het ook

Op dat moment geeft het wel een domper op je afsluiting na de cruise omdat je dan maar moet wachten in een ander hotel of er nog een kamer vrij komt

De cruise die wij gemaakt hebben een paar jaar geleden in Dubai die heb ik willen boeken bij nr 2

Dubai was heel onbekend en niemand kon mij voldoende informatie geven het was nieuw voor hun maar goed waarvoor ben je een reisbureau??

Na 3 weken te mailen er vanaf gezien en onder gebracht niet bij n2 en niet in Putten

Alles feilloos verlopen top zoals het hoord en alle informatie die ik wilde kreeg ik

Zo kan het dus ook

Wat ik wil zeggen is het gaat niet alleen om die centen maar ook om de rest draai er niet omheen maar los de problemen op als ze er zijn

Zo houd je de klanten en lopen ze niet weg

groetjes T