kapitein costa concordia

  • nedcruise

    Dat de kapitein na de stranding laf en onzorgvuldig heeft gehandeld staat vast.

    Nu er echter meer details bekend worden over de primaire oorzaak van het op de rots lopen, blijken er vraagtekens te zijn, of dit alleen maar een navigatiefout van de kapitein is geweest. Bij een analyse van Lloyd's List blijkt al bij eerdere cruises deze route te zijn aangehouden. Costa heeft dat inmiddels bevestigd. De bewering, dat de schepen opdracht hebben 500 m. uit de kust te blijven blijkt dus niet altijd te kloppen.

    Updates van het tragisch ongeluk zijn te vinden op

    pag. Nieuws en in de vlootlijst bij onder C- Costa Concordia.

    Haco - www.nedcruise.info

  • Albert

    De koers van het schip wordt voor vertrek in de zee kaarten (grote en kleine schaal )aan gebracht d.m.v. potlood en pleitschaal en gecontrloleerd.

    Ook worden de nautische bijzonderheden in de kaarten bijgewerkt (notice to mariners).

    Als je vaak de zelfde cruisjes maakt dan kan je deze koersen wel dromen en heb je je vaste peil objecten in het hoofd.

    Het is dan ook overduidelijk dat hier bewust van de koerslijn is afgeweken, met alle rampzalige gevolgen van dien.

    Of hierbij ook drank in het spel is geweest kan en mag ik niet beoordelen, maar mijn ervaring zegt mij dit niet uit te sluiten.

    En drank veroorzaakt roekeloos gedrag.