Annulering Costa Concordia ... en nu??

• E van den Heuvel

Hallo,

Wij zouden op 18 febr, met z'n 6en, de cruise met de Costa Concordia gaan maken.

Ter vervanging was het mogelijk om een andere cruise met de Costa te boeken, waarbij Costa de meerprijs voor dezelfde categorie voor zijn rekening zou nemen.

De meerprijs van bv de vluchten zou voor eigen rekening zijn.

Het omboeken van de cruise naar een Costa cruise waarbij uiterlijk 30 juni 2012 de vertrekdatum moest zijn zou voor een beperkte groep mensen wellicht mogelijk zijn

maar als je volop in het arbeidsproces zit zoals 4 van de 6 reizigers en er nog 2 op school zitten dan kunnen zich wellicht voorstellen dat dit voor ons niet haalbaar is.

Het tweede voorstel was, nu kostenloos annuleren, en op een ander moment (voor eind 2012) weer een cruise met de Costa te boeken waarbij we dan een waardecheque zouden

kunnen inleveren ter hoogte van 30% van de waarde van de door ons geboekte hut.

Het annuleren is op dit moment de enige optie voor ons, echter het door de Costa aangeboden voorstel vinden wij verreweg onvoldoende en wellicht

kunnen wij helemaal geen gebruik maken van een Costa cruise in 2012.

Zitten we nu met de vraag of wij de opgenomen vrije vakantiedagen ergens vergoed kunnen krijgen, de opgenomen vrijedagen van de 4 volwassenen kunnen wij niet teruggeven aan onze bazen

en nu zitten we met de vakantie op “de bank”ipv op een cruise en kunnen deze dagen dus ook niet op een ander moment opnemen.

Het reisbureau geeft vooralsnog geen relaas over hoe hier mee om te gaan.

Vraag: wie heeft hier ervaring mee of kan ons een tip geven hoe dit aan te pakken.

Wellicht zijn er nog meer prikborders die met hetzelfde probleem zitten.

Let wel op: wij zijn niet op geldelijk gewin maar vinden wel dat we een betere compensatie kunnen verwachten dan die 30% (= +/- 150 euro PP) die we nu aangeboden krijgen

maar dan alleen als we weer een Costa cruise boeken.

• Albert S

Hallo E. van den Heuvel

Ook wij zijn de klos door het ongeval met de Costa Concordia, wij hebben dan wel op de Costa Magica geboekt voor mei 2012 vanaf Savona naar Amsterdam, (lekker 1 vlucht en thuis weer ontschepen), nu is dit schip omgezet naar een andere route ivm het uitvallen van de Costa Concordia en zijn wij omgeboekt naar de Costa Luminosa.

Het probleem wat er nu zit is niet de datum en lengte van de cruise of het schip, maar dat de eindbestemming nu Kopenhagen is ipv Amsterdam, dus extra kosten voor de terug vlucht van kopenhagen via Parijs naar Amsterdam (heel omslachtig) wat extra kosten met zich mee brengt.

Dit probleem voorgelegt aan ons reisburo in Putten, waar ze niet eens wisten van deze omboeking en hoe dit nu opgelost zou worden.

Volgens de Costa site moet er voor 7 februari geanuleerd worden om de alles terug te krijgen.

Inmiddels zijn we bijna een week verder en hebben nog van Costa, nog van ons reisburo wat mogen vernemen.

groetjes

Albert S

• marij

mensen mensen dit is toch overmacht..een klein beetje begrip kan toch wel opgebracht worden…ik vind het een mooi voorstel van costa…er worden wel meer reizen op het laatste moment omdat er te weinig deelnemers zijn of andere reden…ok dan krijg je geen shadevergoeding voor snipperdagen….een beetje medewerking van de klant zijn zijde lijkt mij wel op de plaats in dit geval..

geen geldelijk gewin dan is 150 euro per persoon toch netjes….een vlucht die overboekt is kan ook zomaar…dan krijg je ook een cheque met een tegoed

kijk als 30% 150 euro is praat je over een cruise die 500 euro kost.

sorry maar ik vind dit een nette oplossing.

marij

• Albert

Bij de boeking zit altijd de algemene voorwaarden.

Die zou ik eerst maar eens goed door lezen.

Ik heb ze niet gelezen maar je kan gevoegelijk aannemen dat ze alles dicht getimmerd hebben om niet te moeten betalen.

Een goede reis en annuleringsverzekering is dan ook een “MUST” om dergelijke voorvallen goed op te vangen.

Zo heb ik een annuleringsverzekering bij FBTO die vergoed tot bijna 15000 euro max 1x per jaar. (de enigste met zo'n hoog bedrag zover mij bekend)

De overige verzekeringen zitten rond of tot 2500 euro op jaarbasis, dit is als je cruisreizen maakt dus onvoldoende voor volledige dekking.

Maar ja de zuunige Hollander weer he, voor een dubbeltje op de eerste rang, en dan piepen als het fout gaat.

Ik wens jullie veel succes en hoop dat je er wat meer uithaalt, maar ik geef je weinig kans.

Juridisch advies is ook nog mogelijk maar kost waarschijnlijk meer als dat het opleverd.

• kida

Beste mensen wat wil je nu Costa is en lage kost rederij en dan moet je zeker de kleine letterke's lezen.

Ik zou nooit met deze rederij varen want die nemen het niet nauw met alles en nog wat en nu is bewezen met de veiligheid ook, dat kan toch niet, ik heb al veel klachten gehoord van deze rederij.

Wij hebben al 4keer gevaren met Royal Caribbean altijd tevreden niet zou goedkoop dan Costa maar je hebt waar voor je geld, vergelijk geen appels met peren.

Wij hebben nu weer geboekt met RC voor juni Noorse fjorden en met de zustermaatschappij Celebrity in september de middellandse zee en januari 2013 de zuidelijke Caraiben ja cruisen is verslavend maar kijk uit met wie.

Nog veel cruise genot voor iedereen.