Sloepenrol

  • Henk van der Linden

    Voor degene die eerdaags gaan cruisen Let op: Zondag 29/1/12 is er een passagier

    van de “Westerdam” van boord gezet, die niet op de “boatdrill” (sloepenrol) was verschenen.

    Cruiser kicked off ship for safety drill ‘non-compliance’

    Seattle-based cruise line Holland America kicked a passenger off a ship this week for “non-compliance”

    during a mandatory muster drill – an unusual incident that suggests a renewed focus on safety in the wake of the Costa Concordia disaster.

    In a short statement sent to USA TODAY, Holland America offered few details on the nature of the non-compliance, other than citing a “failure to participate.”

    The unnamed passenger was put off the line's 1,916-passenger Westerdam on Sunday in Ft. Lauderdale just before the ship set sail for the Caribbean.

    “The drill included alarm blasts and announcements throughout the ship, including instructions that failure to participate would result in disembarkation,” the line says in the statement.

    Cruise line policies on passenger safety drills have come under intense scrutiny since the Jan. 13 Costa Concordia accident, which resulted in at least 17 deaths.

    At the time of the accident, there were nearly 700 passengers on the ship who had not received a safety briefing. The passengers, who had joined the vessel in Civitavecchia, Italy

    just hours before it struck rocks and partly sank, had been scheduled to receive a safety briefing the next day.

  • Albert

    Natuurlijk is dit een stukje verkoop policy van de HAL.

    Op miin laatste cruise op de NA van de HAL in oktober 2011. was de sloepenrol maar zeer summier en zonder zwemvest.

    In mijn tijd werd er sloepenrol gehouden voor of kort na vertrek ( en nu nog steeds) bij de HAL

    Voor vertrek werd door de nautische dienst alle passagiers op naam ingedeeld in de desbetreffende reddingsboten

    Tijdens de sloepenrol werd dan de naam van de passagier ( met zwemvest ) afgeroepen en bij “present”af gevinkt.

    Ook werd gecontroleerd of de zwemvesten op de juiste wijze waren om gedaan en vastgemaakt.

    Dit wordt nu niet meer gedaan, ben toch benieuwd of deze procedure weer opnieuw wordt ingevoerd.

  • Max

    Wij cruisen al jaren, sinds de jaren '90 ongeveer.

    Met de HAL, Costa, Carnaval, Royal caribbean enz. dus

    diverse schepen.

    Wij hebben nog nooit,echt nog nooit meegemaakt dat het schip

    vertrok voordat de sloepenrol was gehouden.

    Ook al waren we na een lange vliegreis moe en slaperig, een sloepenrol

    was verplicht omdat, volgens de regels, het schip niet mocht vertrekken

    als deze niet was gehouden.

    Dus dit is niet iets van de laatste tijd-het ging altijd al zo!

  • nedcruise

    Hallo,

    Ik heb ook een aantal cruises gemaakt, maar het gebeurt wel degelijk, dat voor vertrek geen sloepenrol is gehouden! In mei nog meegemaakt! Wel moet ik zeggen, dat van de 5 HAL cruises er altijd voor vertrek een sloepenrol werd gehouden. Trouwens niet voor niets, dat na de Concordia tragedie, door Solas in een nieuwe bepaling is uitgegeven. Hierin staat, dat de vorige bepaling, om binnen 24 uur na vertrek een sloepenrol te houden, met onmiddellijke ingang is vervangen door voor vertrek!

    Haco - www.nedcruise.info

  • Albert

    Beste Max,

    Voor alle duidelijkheid: met “dit wordt niet meer gedaan” doelde ik op het OP NAAM afroepen en checken van de passagiers en het controleren van de zwemvesten van die personen, of deze op de juiste manier waren aan gedaan en vast gemaakt,die in de desbetreffende reddingsboot waren ingedeeld.

    Een foutief aangebonden zwemvest kan bij het overboord springen namelijk zwaar lichaamelijk letsel veroorzaken!

  • Kiraon

    Een vriendin heeft vorig jaar op de Costa Atlantica gevaren. Van haar weet ik dat de sloepenrol pas op woensdag was terwijl ze al op zondag waren vertrokken. Overigens vertelde zij mij dit al lang voordat de Costa Concordia omviel. Maar ik moest er toen wel weer aan denken. Vorig jaar op de Carnival hadden wij wel de musterd drill vlak voor of vlak nadat wij uit de haven vertrokken. Maar dit was ZONDER zwemvest, deze moesten gewoon in de cabin blijven. Ook werd er niet gecontroleerd of iedereen aanwezig was.

  • wendy

    afgelopen zomer gevaren op de MSC Magnifica, sloepen training om het zo maar te noemen was op zondag terwijl de cruise op zaterdag begon (dus al 24 uur onderweg).

    Ik ben rolstoel gebonden en mocht niet deelnemen aan deze training wat ik zwaar belachelijk vind, waarop mijn man ook niet gegaan is onder het motto van, bij een calamiteit laat ik je ook niet alleen achter. We zijn zelf 's avonds gaan kijken waar ons verzamel station was.

    we hoorde van andere gasten dat dat ook het enige was wat er tijdens de training gebeurde zodat men weet waar te moeten verzamelen, die stations staan op je kamer deur aangegeven, we hebben zelf de zwemvesten te past en de de locatie opgezocht dat was alles

  • nedcruise

    De bovenstaande bevindingen zijn allemaal tegen de regels. Ook tegen de “oude regels” .De laatste tijd was het idee in de cruisewereld ontstaan “ons kan niets gebeuren” en we moeten de passagiers niet teveel de indruk geven, dat het wel eens mis zou kunnen gaan! Bevordert nl. niet de interesse in een cruise. Waarom varen vele cruiseschepen onder goedkope vlaggen? Niet alleen vanwege de belastingen, maar ook vanwege “soepeler” regels mbt. veiligheid, schadeloos stellingen etc. etc.

    De nieuwe regels maken hier een einde aan. Voor het vertrek moet een sloepenrol worden gehouden met duidelijk uitleg over plaats, sloep no., positie, scheeps signalen en het behandelen van het zwemvest. Indien een rederij in gebreke blijft kunnen er sancties worden opgelegd.

    Haco-www.nedcruise.info

  • Kida

    Al 5 keer met Royal Caribbean gevaren en altijd de dril gekregen 1/2uur voor het vertrek met controle van je pasje, vind dat wel nodig