ms rotterdam Oostzee

• jeannettesuzanna

Wij gaan 16 juni voor het eerst cruisen met de Ms Rotterdam. We hebben er ontzettend veel zin in en kunnen niet wachten om aan boord te gaan.

Er zijn voor ons nog wel wat onduidelijkheden, hoop dat iemand een antwoordt weet.

Is het verstandig om dollars mee te nemen of volstaat creditcard en pinnen in de steden die we bezoeken?

Wij hebben gekozen voor een dinerzitting in de stijlvolle dinerzaal, betekent dit dat wij niet mogen uitwijken naar het Lidorestaurant? Zoja, moeten wij dit van te voren melden?

Wij hebben een inchecktijd gekregen van 13:00 uur. Is dit dan ook de tijd om aanwezig te zijn of mag dit ook eerder?

Er wordt gesproken over voorzichtigheid met kledinghoezen, ik neem aan dat je die kledinghoezen apart meeneemt, dus ik begrijp niet goed wat ze daar mee bedoelen. Is er uberhaupt een limiet aan de bagage die je mee mag nemen?

Hoop dat iemand mij iets kan vertellen hierover. Alvast bedankt!

Verdere tips altijd welkom!

• Henk van der Linden

Hallo Jeannette,

dollars bij je hebben is altijd handig (€ ook) , maar de plaatsen waar jij komt kan je overal pinnen,

in St.Petersburg weet ik niet of je kan pinnen, dollars of credit card kan altijd.

Je kan aan boord vanaf 12.00, maar je maakt zelf uit hoelaat je komt wel voor 16.00

Kledingzakken of hoezen zou ik meenemen als handbagage aan boord, buiten voor

de terminal geef je de bagage (koffers) af, heb je je hut nummer aan de koffers gedaan ?

Je mag net zoveel bagage meenemen als je wilt, dat is ook het voordeel van niet vliegen.

Je kan gaan eten waar je wil, als je op een formal avond geen zin hebt je op te tutten dan

ga je naar het Lido Buffet vanaf 18.00 het eten is precies het zelfde als in de dining room

heb je in de dining room een aangebroken fles wijn staan (met jou cabin nummer erop)

en je eet in het Lido zeg dat tegen een van de obers en ze halen je fles uit de dining room.

heb je al een tafel nummer ? eet je om 18.00 of 20.00 ?

Wij geven het wel altijd door aan de ober in de dining room als we de avond erop niet komen,

dan kunnen ze jou tafel weggeven aan iemand die de open zitting heeft.

Alle aanleg plaatsen kan je zelf alles ondernemen, behalve St.Petersburg, zonder visum mag

je alleen georganiseerd (excursie) van boord af.

Als je nog wat wil weten schroom je niet “Let me know”

• jeannettesuzanna

Hallo Henk,

Fijn dat je zo snel en uitgebreid reageert!

Wij hebben zelf een visum en Nederlandse gids in St. Petersburg geregeld!

De labels heb ik inderdaad al uitgeprint, We hebben de zitting van 18:00 uur genomen want mijn moeder die ook meegaat wilde niet zo laat eten. Voor de excursies misschien niet zo handig omdat je dan weer vroeg terug aan boord moet zijn. (mag je overigens ook een keer laat gaan eten als dat zo uitkomt?)

Een tafelnummer heb ik nog niet of kan ik dat ergens opzoeken?

Waar laat ik de kledinghoezen als ik aan boord kom en nog niet in mijn hut kan?

Het gaat nu echt opschieten, ben zo benieuwd naar alles!

Groetjes,

Jeannette

• Henk van der Linden

Hallo Jeannete

dat St.Petersburg heb je fantastich gedaan, wij hadden daar ook een visum en gids.

Voor de Hermitage stond een rij van een paar honderd meter (5 schepen) onze gids

ging naar binnen gaf een paar € fooi kwam met kaartjes terug en we waren binnen.

Jullie liggen in St.Petersburg met vijf schepen en de tweede dag zelfs zes schepen.

Als de Rotterdam op 16 Juni normaal binnenkomt om 6.00 dan kan jij na het inchecken

gelijk je hut in, is het schip vertraagt (mist) dan heb je kans dat de hutten nog niet schoon zijn,

in 13 jaar één keer meegemaakt.

Als jij om 18.00 aan tafel moet, dan kan je niet om 19.00 komen, als je een keer later bent

ga dan naar de “open zitting” een verdieping (deck4) lager, eten tot 21.00, no problem.

Als je mij even prive wil mailen, zal ik je in kontakt brengen met de Dining Room Manager

ik zal je dan ook een plattegrond mailen van de dining room, kan je zelf een nummer uitzoeken.

mail zo snel mogelijk de tafels voor twee zijn heel snel weg

mail adres Henk@ABCLimo.demon.nl

• Albert

Beste Jeannette / Suzanna,

Je kan overal d.m.v. ATM pinnen zoals b.v. in St. Petersburg op de cruise pier.

Let wel op zakkenrollers zeker als er veel mensen bij elkaar zijn

In het land geld opnemen waar je verblijft is altijd het goedkoopste wat betreft wisselkoers.

Meer dan een pinpas is verstandig omdat het kan voorkomen dat door een of andere oorzaak je pas wordt “ingeslikt”

Met dollars en euri kan je ook overal betalen, maar dan ben je geheid duurder uit.

• jeannettesuzanna

Hallo Albert,

Dank voor je berichtje!

We hebben allebei een pinpas en nog een creditcard achter de hand dus dat moet lukken. Hoorde wel dat St. Petersburg duurder is dan hier! Nog 8 nachtjes slapen!!! Spannend hoor zo'n eerste cruise!

Groeten,

Jeannette