Nou die horror wordt wel een beetje overdreven.
Op mijn laatste reis heb ik nog met mijn diningroom stewart over de huisvesting gesproken.
Hij wist mij te vertellen dat hij met zijn collega een hut voor twee personen had.
Dit was voor de europeesche bemanning in de jaren 60 en zeventig er niet bij, die deelde hutten met 4 en 6 personen op de passagier schepen.
En die werkte ook het klokje rond en hadden de dining en cabin stewards ook goed tip geld.(ook die deden zielig tegen de passagiers!)
Op een andere cruise heb over het inkomen gesproken met een diningroommanager, die wist mij te vertellen dat ze ongeveer 2000 dollar per maand verdienen.
Dit is in indonesië een riant salaris en meer dan 10 keer dat van een normaal salaris.
Je moet eens opletten hoe ze aan wal gaan, de duurste horloges, laptops, samsonite koffers etc. ze doen voor niemand aan boord onder.
Natuurlijk doen ze zielig tegen de passagiers, dat levert alleen meer tip op
De Phillipijnse drank stewards en barkeepers die krijgen niets van het vaste tip tarief, maar hebben daar tegen over 15% van alle verkochte drank.
Als voorbeeld de MS Rotterdam op mijn laatste cruise.
Aantal bemanningsleden : 618 minus officieren en onder officieren, Casino en winkel personeel, Intertainment, en Philipijnse Bar en drank stewards.
Ruw geschat blijft over 500 Crew die delen in de fooien pot
Aan boord 1364 gasten die 11 dollar per dag betalen aan fooien geld is 15004 dollar gedeeld door 500 man bemanning.
Buiten het extra tipgeld wat er door de meeste Cabin en Diningroom stewards wordt gevangen.
Dit is dertig dollar per dag per persoon met gemiddeld een contract voor 300 dagen of wel 9000 dollar in 10 maanden aan fooien inkomsten.
Als mijn informatie juist is wordt hiervan de kosten van heen en terug vlucht betaald, maar dat is minder als 1000 dollar omdat ze onder de reisbranche vallen en een speciaal minimum tarief betalen.
Natuurlijk gun ik deze mensen wat ze verdienen, ze werken er voor en zijn ook van huis, maar je moet het wel in de juiste verhoudingen blijven zien.
Laat de discussie maar los barsten!