Horror beneden deks

  • nedcruise

    De Belgische krant De Standaard had zaterdag een uitgebreid artikel over het leven van de bemanning op een cruiserschip.

    Misschien nuttig dit eens te lezen.

    Hier is de Link

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120727_00237475

    Groet,

    Haco

  • Hendrik de vierde

    Ach Nedcruise het is benedendeks nog veel erger!

    Ik beschouw een cruise altijd maar weer als ontwikkelingshulp (op zeer kleine schaal) en geef flinke bedragen aan de mensen die er toe doen. Zowel de gever als de ontvanger houden daar een goed gevoel aan over:D

    Hendrik

  • Albert

    Nou die horror wordt wel een beetje overdreven.

    Op mijn laatste reis heb ik nog met mijn diningroom stewart over de huisvesting gesproken.

    Hij wist mij te vertellen dat hij met zijn collega een hut voor twee personen had.

    Dit was voor de europeesche bemanning in de jaren 60 en zeventig er niet bij, die deelde hutten met 4 en 6 personen op de passagier schepen.

    En die werkte ook het klokje rond en hadden de dining en cabin stewards ook goed tip geld.(ook die deden zielig tegen de passagiers!)

    Op een andere cruise heb over het inkomen gesproken met een diningroommanager, die wist mij te vertellen dat ze ongeveer 2000 dollar per maand verdienen.

    Dit is in indonesië een riant salaris en meer dan 10 keer dat van een normaal salaris.

    Je moet eens opletten hoe ze aan wal gaan, de duurste horloges, laptops, samsonite koffers etc. ze doen voor niemand aan boord onder.

    Natuurlijk doen ze zielig tegen de passagiers, dat levert alleen meer tip op

    De Phillipijnse drank stewards en barkeepers die krijgen niets van het vaste tip tarief, maar hebben daar tegen over 15% van alle verkochte drank.

    Als voorbeeld de MS Rotterdam op mijn laatste cruise.

    Aantal bemanningsleden : 618 minus officieren en onder officieren, Casino en winkel personeel, Intertainment, en Philipijnse Bar en drank stewards.

    Ruw geschat blijft over 500 Crew die delen in de fooien pot

    Aan boord 1364 gasten die 11 dollar per dag betalen aan fooien geld is 15004 dollar gedeeld door 500 man bemanning.

    Buiten het extra tipgeld wat er door de meeste Cabin en Diningroom stewards wordt gevangen.

    Dit is dertig dollar per dag per persoon met gemiddeld een contract voor 300 dagen of wel 9000 dollar in 10 maanden aan fooien inkomsten.

    Als mijn informatie juist is wordt hiervan de kosten van heen en terug vlucht betaald, maar dat is minder als 1000 dollar omdat ze onder de reisbranche vallen en een speciaal minimum tarief betalen.

    Natuurlijk gun ik deze mensen wat ze verdienen, ze werken er voor en zijn ook van huis, maar je moet het wel in de juiste verhoudingen blijven zien.

    Laat de discussie maar los barsten!

  • old timer ad sea

    Albert

    Je hebt een leuke kijk voor werk op zee.

    De meeste asian crew aan boord van cruise schepen werken voor goed $ 600 per maand . Zo $ 20 per dag voor minimaal 10 per dag.De tips zijn te verwaarlozen . Ze moeten ook nog geld betalen aan de hiring agency . Utilties werken het eerste contract zeker 4 a 5 maanden om het geld terug verdienen wat ze betaald hebben aan de agency.Als ze geluk hebben werken zich omhoog tot waiter . Dan begint het , voor een goede wijk waar ze tips krijgen moeten ze een percetage afdragen aan de supervisors in de diningroom.Als ze niet betalen krijgen ze duty in de Lido vergeet dan de tips . Sowieso in europa worden er haast geen tips gegeven en de amerikanen doen het hetzelfde nu.De cabin stewards betalen andere crew om hun te helpen met cabines op embarkation day .De wijk wat ze moeten doen is lang en veel. De laatste jaren hebben veel rederijen senior posities geschrapt om geld te besparen. Als langer werkt dan je 10 a 11 uur per dag wordt er druk op je gezet om uit checken op je time card maar je moet wel je werk af maken.zo komen wel 14 tot 15 uur per dag. In amerikaanse havens stand by staan voor de amerikaanse public health.Als je in Alaska bent heb je 5 amerikaanse haven te doen tel op je uren , vroeg op om 5 uur check out van de keuken en stores en dan wachten tot 3 uur in de middag . Dinner prep begint een uur later en dan tot 12 uur in de avond.Als je pech hebt moet dit doen voor paar maanden tot je aan beurt bent met de CDC/VSP. Alle cruise schepen zijn sweat shops , op de bbc 4 was goed undercover progamma over de Celebrity Eclipse .Een 5 ster cruise , tot je de back of the house ziet. ps ik spreek uit ervaring ,ik ben de laatste jaren op zee. Great job maar er moet veel veranderen dat dit nog steeds wordt toegestaan in de nationale wateren van europese unie ,Verengingde Staten of Canada. Ze hebben de mond vol van goedkope loon landen zoals China of India. Ze moeten hun eigen straatje / zee maar eens schoonmaken.

  • Hendrik de vierde

    Dag Old timer,

    en wat dacht je van de N.L. leerlingen van de hotelschool?

    Worden ook tot op het bot uitgebuit, maar ja zij moeten een stageplek vinden om aan het diploma te geraken…