HAL cruise Indonesie 2013.

• Ada

Lang verwacht en nu toch bekend gemaakt.

De Rotterdam maakt in Januari een 90-daagse reis naar Indonesie, maar dat was voor ons veel te lang en te duur.

Al maanden was ik bezig met HAL om alleen het deel Indonesie (14 dagen) van en naar Singapore te willen boeken, maar dat wilde men niet verkopen.

Wel zijn er 3 van deze cruises in 2014.

Vrijdagochtend kreeg ik van VCK travel een e-mail (en ondertussen staat het ook op de HAL website) dat men nu wel ineens dit cruise deel aanbiedt.

Vertrek vanuit NL op 13 Februari naar Singapore, 1 overnachting en daarna dus 2 weken diverse havens in Indonesie aandoen.

Een uniek cruise, die misschien ook voor anderen interessant is.

• Bikkiebeer

Hallo Ada,

Ik zit ook te kijken naar die cruise.

Ken jij de Rotterdam?

Wij zijn nog nooit met de HAL geweest omdat we hoorden dat het altijd een beetje erg tuttig en bejaard is.

Hoewel we zelf ook 64 en bijna 70 zijn hoor.

Maar Royal Caribbean heeft altijd zoveel gezelligheid aan boord.

Hoewel dit is wel een hele mooie reis zag ik.

Maar er zijn, denk ik, we inentingen voor nodig…

Wil je wat laten horen als je er wat meer van weet.

Wij hebben dus wel met Royal, MSC, Prncess en Costa gecruist.

Bedankt

Bikkiebeer

• Ada

Ja wij hebben vaker met HAL (en ook Celebrity) gecruisd.

De Rotterdam is geen mega-schip, dus geen rotsklimmen, ijsbaan e.d.

Wel theater, zwembad(dat overdekt kan worden), e.d. alles wat je op een cruiseschip kan verwachten. Verwacht echter geen bruisend nachtleven, ofschoon er altijd 's avonds wel een bar met muziek e.d. open is.

Inderdaad zal op een langere cruise de leeftijd wat hoger dan gemiddeld liggen, ook omdat men langere deeltrajecten kan boeken.

Meestal zijn het de oudere die hiervoor de tijd en het geld hebben natuurlijk.

maar niet iedere ouder is tuttig..er zullen altijd wel aktieve leeftijdgenoten tussen zitten. Wij zitten min of meer in dezelfde leeftijdgroep als jullie.

Een aantal jaren geleden hebben we in die regio ook een cruise gemaakt (met minder havens) en hadden toen geen inentingen nodig.

Ook omdat je niet daar in hotels blijft en je meestal aan boord eet.

Ik zal mij daarin nog verder verdiepen. Ook hoe het gaat met een eventueel visum voor Indonesie.

Mijn man heeft een deel van zijn jeugd door doorgebracht, daarom zijn we mede in deze cruise geinteresseerd.

• Ada

PS hier staan de gegevensop de website van VCK.

Die hebben een arragenment inkl. vliegen met Singapore airlines, hotel transfer e.d.

http://www.vcktravel.nl/nl/cruises/rederijen-en-cruiseschepen/holland-america-line/het-beste-van-indonesie

• Ada

Dit is de goede link:

http://www.vcktravel.nl/nl/cruises/rederijen-en-cruiseschepen/holland-america-line/het-beste-van-indonesie

• Albert

De HAL staat er om bekend dat het over het algemeen passagiers heeft die boven de middelbare leeftijd zijn.

Zeker op langere cruises is dit het geval omdat de jongere natuurlijk hun brood moeten verdienen en met kinderen zitten.

Wat betreft inentingen kan je het beste de GGD raadplegen, maar als je niet de bushbush ingaat volstaat DTP en Hepatitis A deze zijn na inenting meestal 15 jaar van kracht.

Als je ooit geelzucht hebt gehad is Hepatitis A niet nodig om te vaccineren.

De vlucht zou je zelf kunnen boeken via Singapore Air voor 959 euro retour ( en is waarschijnlijk goedkoper als via het reisbureau )

vertrek op 13 of 14 februari aankomst Singapore s'morgens om 6 uur op 14 of 15 februari.

Vertrek Singapore op 01 maart 23.00 uur naar Amsterdam aankomst 02 maart.

Van het vliegveld met de taxi naar de ligplaats en omgekeerd is denk ik ongeveer 20 minuten.

Een stayover via Singapore Airlines is ook te boeken en zeer voordelig in hotel overnachting

Op vertoon van je Singapore ticket is de Hop on Hop off bus gratis in Singapore.

Wij hebben ook vanaf Singapore geboekt maar blijven aan boord tot Rotterdam.

Veel succes.

• Ada

Albert, we hebben inmiddels een optie genomen en zullen binnenkort beslissen wat we doen.

• Albert

Beste Ada,

Ik kan je die reis van harte aanbevelen, zelf heb ik in het verleden deze cruise in ongeveer de zelfde volgorde al drie keer gedaan.

Het is en blijft een mooi gebied om in te verblijven en te varen.

Wat betreft visa, zover als mij bekend kan je ter plaatse een visum krijgen voor Indonesië.

Maar ook dit is al een keer gewijzigd nadat er moeilijk werd gedaan toen er enkele jaren geleden een Indonesische minister naar Nederland wilde komen.

Er is toen door indonesië een visum plicht ingesteld voor Nederlanders die op de ambassade moest worden geregeld.

Maar dat is als ik het juist heb weer opgeheven.

Voor de reis van Singapore tot Rotterdam moet je alleen voor India een visum aanvragen op de ambassade.

De rest is ter plaatse verkrijgbaar

• Bikkiebeer

Heel hartelijk bedankt we zijn echt blij met jullie reacties.

Maar nog een vraagje…

Moet je altijd of bijna altijd een excursie nemen of kun je vanuit de havens ook zelf dingen regelen om te bekijken.

In Europa doen we dat altijd zelf en in de Caribbean ook af en toe.

Maar Indonesie …daar hebben we geen kaas van gegeten.

We zijn jaren geleden naar Bali geweest maar ja dat was in een hotel dus heel wat anders.

Graag van jullie nog even wat i fo hierover.

Vast bedankt.

• Hendrik de vierde

Oh my g*#, Ada, komen we elkaar dan toch nog eens tegen?

Je kunt mij herkennen aan de witte anjer in mijn smoking, en als persoon die niet op de foto wil met het kapiteintje:)-D

Lijkt me leuk om samen de Borobodur te beklimmen.

Hendrikus

p.s. Bikkiebeer, gewoon zelf een taxi nemen is altijd leuker, en in Indonesie helemaal!