Costa Magica een slechte ervaring

• Kees van Toer

Cruisevrienden

Op 18 januari vertrokken wij vanuit Amsterdam richting Savonna voor een 12 daagse cruise met de Costa Magica.

Onze hut, een balkon hut, was schoon maar daarmee is alles gezegd.

De airco deed het niet goed, dus dan was het te koud, maar veelal was het veel te warm.

Wat een geluk dat we een balkon hut hadden want kon de deur tenminste nog open.

Die heeft van 12 dagen s'nachts zeker 9 keer opengestaan.

De televisie is er nog een met een beeldbuis.

Niet om aan te zien.

De afstandsbediening was zo aangepast dat vanuit bed de TV niet uit gezet kon worden dus dat je altijd op het toestel zelf de TV uit moest zetten.

De televisies zijn zo oud dat men het risico op brand wilde voorkomen door de afstandsbediening onklaar te maken.

Dat is mij mededeelt door een monteur die tot twee maal toe voor een herstel reparatie moest langs komen.

Men wilde de televisies NIET op stand-by hebben.

Lekker veilig, maar niet heus.

Vorig jaar hebben wij gevaren met de Costa Serena en ook toen een all inclusief drankenpakket genomen.

Nu op de Costa Magica blijkt dat men flink heeft gesneden in het pakket.

Een fles water kan niet meer, je kan een glas water krijgen, maar voor een fles moet gewoon betaald worden.

Drinkwater in de hut kan alleen maar in een fles, dus betaal je daarvoor € 2,95

De sfeer aan boord is om te snijden.

Er smeult een arbeidsconflict over de munteenheid waarmee het personeel betaald werd en nu wordt.

Door een wijziging in munteenheid (EURO&USD 1:1 ) heeft de bemanning minder te besteden.

Dat hebben we gemerkt ook, het barpersoneel liet dat in gesprekken goed blijken.

Er is ook minder personeel.

Vorig jaar leek het soms dat men wel elke minuut naast je kwam staan met de vraag of we nog iets wilde drinken?

Nu kon je het beter zelf halen.

Er kon geen lachje vanaf.

Ook de keuken was bar slecht.

Ik heb mensen gesproken die het afgelopen jaar vanuit Amsterdam met de Costa gevaren hebben, maar die konden niet geloven dat dit van dezelfde maatschappij was.

Zo slecht.

Uiteraard hebben wij ons zelf wel vermaakt, maar ook hier weer smetjes.

We hadden voor Izmir een excursies geboekt ( Engelstalig) die de avond daarvoor werd geannuleerd en omgezet in Duitstalig. Er was geen keus.

Dat was nog te accepteren, maar wat mij in het geheel niet aanstond is dat het programma van die dag anders was dan aangeboden in de reisbescheiden.

Na een relatief kort, mijns inziens te kort , bezoek aan het sterfhuis van Maria en een bezoek aan de St Pauls Baseliek werden we ineens in een leerfabriek gedumpt.

Er was geen keus je moest een modeshow aanschouwen en daarna werden wij de winkel in gedreven.

Meteen werd de groep door een groep agressieve Turkse verkopers besprongen.

Ik heb direct de winkel verlaten en mij gemeld bij de reisleider en bezwaar aangetekend.

Maar hij vond dat dit wel moest kunnen, Turkije is toch een lederland.

Namaak van een kwaliteit, dat een douanebeambte met 1 oog het nog op 10 meter zou herkennen als slechte namaak.

Ook bij de Costa vond ik maar weinig gehoor voor mijn klacht.

Volgens mij had de reisleider een soort dealtje (provisie) met de verkopers.

Dan de chaos bij de ontscheping.

Onze groep had een vlucht om 17:20 vanaf Milaan Linate.

In de papieren die wij aan boord ontvingen zouden wij om 08:45 het schip moeten verlaten.

De Nederlanders waren de eerste groep. Niet echt logisch.

Toen ik daarover mijn beklag deed was men kort af en gaf aan dat we later op de dag naar Malpenza gebracht konden worden, maar vandaar moest je het zelf uitzoeken.

Geen optie dus.

Vreemd gedrag van de receptie.

Want volgens de hut bediende zou het schip zelf pas om 09:00 aanleggen in Savonna, dan moet het nog vrijgegeven worden door de douane en dan zou men pas met het uitladen van de koffers kunnen beginnen.

Maar NEEN hoor, bij de receptie wist men het zeker, wij moesten om 08:45 van boord.

Het is dus 10:00 geworden en alle kleuren door elkaar nagenoeg tegelijkertijd.

Met als resultaat een chaos in de kofferhal op de kade.

Natuurlijk maak je er het beste van en we hebben ook best genoten van Rome, Athene en de andere aanlegplaatsen, maar dat was niet de verdienste van de Costa.

De relatief lage prijs voor deze cruise doet daar niets vanaf.

Neen, ik denk dat dit mijn laatste reis met de Costa was.

Doe je voordeel ermee.

Kees

• Albert

Helaas is het in de cruise business niet anders als in het gewone bedrijfsleven.

De kostenfactor moet zo laag mogelijk worden gehouden om winsten te kunnen blijven genereren.

Dit speelt niet alleen bij Costa maar ook bij de overige cruise maatschappijen.

Ook bij andere maatschappijen zie je dat er beknibbelt wordt.

De Aandeelhouders moeten tenslotte tevreden worden gesteld.

• Hendrik de vierde

Kees, met alle respect vind ik het allemaal nogal mee vallen.

Vooropgesteld: ik heb geen aandelen Costa!

Echter als je voor zo weinig geld gaat cruisen kun je niet de hoofdprijs verwachten.

En wat is er mis met het raam openzetten? Dat doe ik altijd al als dat mogelijk is.

Als je de eerste dag je cabin stewart 25 euro geeft, betaal je helemaal nx meer voor water, en krijg je 3 keer daags ijsblokjes, plus de juiste info>:D<

Had je langer in het sterfhuis van Maria willen blijven?

Dat gaat niet met een georganiseerde excursie. Moet je in het vervolg zelf regelen, kun je gaan en staan waar en waneer je wil!

(wel op tijd terug op de kade natuurlijk)

Veel plezier de volgende keer

Hendrik

• Albert

Klopt helemaal Hendrik

Zo ook de “neven inkomsten”van de tourgidsen.

Dit gebeurt overal o.a in St.Petersburg en Bali en alles wat er tussen ligt.

En voor alle duidelijkheid de ene cruisemaatschappij is de andere niet.

Ergens moet het prijsverschil in zitten. (winstmarge moet er zijn)

Albert.