Cruise HAL augustus - tips?

• Miranda

Hallo allemaal,

Op 17 augustus 2013 ga ik mijn allereerste cruise maken. Ik reis met de Holland America Line, MS Rotterdam.

Ik heb al veel tips gelezen op dit forum (waarvoor dank!), maar wil zo goed mogelijk voorbereid op reis gaan. Ik doe de volgende steden aan:

- Zeebrugge

- Dublin

- Belfast

- Greenock (Glasgow)

- Kirkwall

- Bergen

- Stavanger

- Kristiansand

- Oslo

- Kopenhagen

Ik heb gelezen dat het schip in de Noorse steden vrijwel direct bij het centrum aanmeert (of met een tender). Weet iemand of dit ook bij de overige steden het geval is? En is iemand bekend met een van deze steden en heeft tips voor mij (niet te missen bezienswaardigheden etc). Overige tips over de rederij zijn ook van harte welkom :)

Ik hoor het heel erg graag!

• Jacqueline

Hoi Miranda,

Ik kan je maar voor 3 plaatsen raad geven.

Zeebrugge: niet moeilijk doen en zorgen dat je in Brugge komt. Er zal wellicht een shuttlebus worden ingezet, anders openbaar vervoer gebruiken? Brugge is gewoon een fantastisch leuke stad om rond te wandelen. Als je eens googled vind je vast wel een wandelroute om uit te printen waarmee je langs alle belangrijke bezienswaardigheden komt. Als je de gelegenheid hebt zeker ook een stadsrondvaart doen!

Bergen: ook hier gewoon gaan wandelen, vooral het oude middeleeuwse stadsdeel Bryggen is de moeite waard. Bergen ligt tussen 7 bergen en je kunt met een kabeltrein naar de top van 1 van die bergen, de Floibaan. Zorg zeker voor een regenjas of plu, want in Bergen regent het 360 dagen per jaar.

Stavanger: ik verval in herhaling, wandelen, wandelen, wandelen :) Met een beetje mazzel meert het schip aan direct naast de oude stad, Gamle Stavanger. Leuk om doorheen te wandelen. Let ook op de vele, vele beelden in Stavanger. Je kunt vanuit Stavanger naar het Lysefjord waar je de beroemde preekstoel kan zien, maar ik zou zeggen hou het simpel en ga gezellig wandelen :D

Alvast veel plezier. Je vertrekt op mijn verjaardag dus dat moet goed komen (tu)

• Santje04

Wij zijn vorig jaar naar Noorwegen geweest met de MS Rotterdam, en dat is ons prima bevallen.

Bergen kun je zo de stad in lopen, ga daar zeker met het treintje naar boven. Mooi uitzicht, bosrijk daar, dat je helemaal niet het idee hebt dat je in een stad zit. Bryggen, de oude houten huizen is erg leuk, daar loop je zo langs als je richting centrum loopt.

Stavanger en Kristiansand hebben we ook rond gelopen. In Stavanger was een international foodfestival bezig, dat was erg gezellig.

Kristiansand vond ik persoonlijk de minste plaats, niet heel veel te zien, we zijn daar wel rond geweest met het toeristentreintje.

In Oslo hebben we de tram genomen naar het Vigelandpark, dat vonden wij erg mooi. We hebben het stadshuis bezocht, en rondgewandeld.

In Kopenhagen zijn wij wel geweest, maar niet met een cruise. We hebben daar een hop on hop off bus genomen, zodat we overal kwamen. Kopenhagen vind ik persoonlijk 1 van de leukere steden die ik gezien heb. Wisselen van de wacht bij het paleis, toch even naar de Kleine Zeemeermin ;) , Park Tivoli.

Mocht je meer willen weten, pb maar. Ik heb eventueel ook nog een site waar een verslag op staat van onze cruise naar Noorwegen.

• Miranda

Hoi Jacqueline,

Sorry voor mijn late reactie. Wegens omstandigheden kon ik helaas niet eerder reageren.

Heel erg bedankt voor je reactie!

Ik had inderdaad gehoord van de Floibanen in Bergen. Dat is iets wat wij zeker gaan doen. Zal een pluutje meenemen, bedankt voor je tip.

Weet jij ook of er in Bergen of Stavanger vismarktjes zijn? Het zou mij erg leuk lijken om verse garnalen of zalm te eten in Noorwegen.

Groetjes!

• Jacqueline

Zowel in Bergen en in Stavanger stonden kraampjes waar verse vis werd verkocht. In Stavanger wel helemaal aan de andere kant van de haven, dus daar waren ze al aan het opruimen :D

• Miranda

Hmmm, lekker hoor! We gaan zeker een bezoekje brengen aan zo'n kraampje!

• Miranda

Heel erg bedankt voor je uitgebreide post!

Ik heb je een pb gestuurd, ben benieuwd om je reisverslag te mogen lezen :)

• Hendrik de vierde

Je kunt er zelfs walvisworst kopen .

Die Noren hebben door het verstandig omgaan met hun bodemschatten overal s$#^& aan:D

• Miranda

Bah, dat hoef ik niet! Geef mij maar ‘gewoon’ een paar garnalen en wat zalm. Ben ik een heel tevreden mens (:P)