Sloepenrol is verplicht, dit is altijd al zo geweest.
Of je nu de eerste reis maakt of de 500ste niemand is uitgesloten.
Zelf heb ik bij de HAL meegemaakt dat we zelfs de sloepen tot het inschepingsdek lieten vieren, als voorbeeld.
Dit heeft meerdere voordelen
De bemanning leert blindelings hoe om te gaan met het vieren van de sloep tot op inschepings niveau.
Het materiaal, katrollen,schijven en bedrading blijft gangbaar en roest niet vast.
De passagiers raken vertrouwd met het beeld.
De regels waren wat vervaagt echter na het ongeluk met de Costa Concordia zijn de regels weer aangescherpt zoals ze horen te zijn.
Indien men niet deelneemt aan de verplichte sloepenrol is de sanctie mogelijkheid (voor eigen veiligheid)om iemand van boord te zetten.
We zijn net terug van een reisje met de Costa Fascinosa, daar hebben ze de sloepen in secties A-B-C enz. ingedeeld.Elke sectie zijn meerdere sloepen'
Dit zal bij calamiteiten verwarrend werken.
De sloepenrol duurde meer dan en half uur omdat het standaard verhaal in vijf talen werd omgeroepen.
De enige controlerende persoon die voor die sectie stond aangewezen was alleen maar bezig om op te letten dat je het zwemvest omhield tot er werd afgeblazen.
Mijn inziens zal dit bij calimiteiten eerder leiden tot een chaotische toestand zeker op een Italiaans schip omdat ze nu eenmaal niet zo sterk zijn in organiseren.
Resultaat zal zijn dat iedereen tegelijk in de zelfde sloep wil, met alle gevolgen van dien.
Albert