Maar dat kan toch niet???

  • Hendrik de vierde

    Nou dat kan dus wel, maar er valt op de kwaliteit van Costa steeds meer aan te merken.

    B.v. de reis Amsterdam-Savona , verloopt sneller dan het aan boord gaan!

    Komplete chaos in de terminal zoals alleen Italianen dat kunnen orkestreren:D

    Na bijna 5 uur(!) wachten kon men aan boord.

    Verder valt op te merken dat op de kwaliteit van voedsel steeds meer wordt bezuinigd.

    Ronduit smerig gebakken spek bij het ontbijt,pruimen zo hard als een golfballetje, rotte druiven,etc. etc.

    In het restaurant doet men zijn best, het schip is schoon en redelijk nieuw, maar voor de rest….

    Denk niet dat ik de gold-pearl status nog zal bereiken.

    Hendrik

    p.s. het excursie bureau was ook ver beneden de maat. Gewoon zelf regelen!

  • Albert

    Ha die Hendrik,

    Ik dacht al waar blijft zijn commentaar.

    Ik wil d'r nog wel een schepje boven op doen.

    Wij zaten aan een tafel van acht, regelmatig was het eten koud en werd er geserveerd zo als het NIET moet.

    Er liepen twee stewards op een aantal tafels, en deze twee hadden onderling voortdurend ruzie.

    De een zei dat de wijn niet meer voorradig was, terwijl de ander zei dat we hem moesten vragen dan was hij er wel.

    Iedereen begrijpt dat dit niet goed kan gaan twee ruziënde stewards voor zowel het eten als de drank.

    Wat jou commentaar betreft dat onderschrijf ik, en berust op feiten.

    Zo waren er s'morgens in het selfservice restaurant (lido) Tulipano Nero slechts twee counters waar eieren werden gebakken.

    Dit gebeurde door op elke counter één kok met twee pannetjes, resultaat lange rijen wachtenden.

    Ook waren er slechts twee enkevoudige broodroosters, waar je het brood vijf keer doorheen moest jagen om het enigzins geroosterd te krijgen.

    Wij beiden zijn niet groot, maar in de restaurants moest je je tussen de stoelen doorwurmen zo weinig ruimte was er tussen het meubilair.

    Het is een schip voor 3780 passagiers, in de haven werd slechts van een trappenhal gebruik gemaakt, resultaat drommen mensen die het schip willen verlaten door allemaal het zelfde trappengat met een wachttijd voordat je aan de beurt was van een uur of meer.

    Maar daar komt weer de organisatie om de hoek kijken, waarom geen twee trappenhallen b.v. voor en midden en twee gangways er op.

    In Santos lagen we al vroeg voor de kant, maar konden pas om 11.30 uur van boord.

    Oke, je betaald niet de hoofdprijs, maar dat wil niet zeggen dat als je pretendeerd een 4 sterren schip te zijn, hier aan ook moet voldoen.

    En dan wat de veiligheid betreft:

    Het schip is rijkelijk voorzien van marmer/graniet vloertegels, deze zijn zeker als ze nat zijn levensgevaarlijk.

    Er zijn diverse mensen onderuit gegaan, zo ook mijn vrouw.

    Stel je voor dat je in echt slecht weer komt dan zijn het aantal botbreuken niet te overzien.

    Sloepenrol werd gehouden terwijl nog niet iedereen in zijn hut was.

    De sloepen zijn ingedeeld in secties A-B-C-D enz. meerdere sloepen bevinden zich in een sectie.

    Op het zwemvest staat de sectie vermeld zodat bij een calamiteit iedereen in de een en dezelfde sloep wil. Het resultaat is te raden.

    De sloepenrol duurde meer als een half uur omdat het hele verhaal in vijf talen werd herhaalt.

    Ik heb tijdens de sloepenrol slechts één bemanningslid gezien die er alleen maar op lette dat je het zwemvest volgens de regels omhield.

    Mijn vrouw kreeg bijna een flauwte, ze wilde de tussen sluiting los maken, maar het zwemvest moest gesloten blijven tot einde oefening.

    Mijn conclusie: Als de Costa Concordia op zee was gezonken dan waren er vele honderden zo niet in de duizend mensen verdronken is mijn schatting.

    De bemanning bestaat uit een groot aantal nationaliteiten die het engels niet of voldoende machtig zijn.

    Ook deze mensen raken in stress bij een noodsituatie en denken en spreken dan hun moederstaal, de gevolgen zijn desastreus.

    ( Te lezen in het officieel verslag ramp Concordia roerganger )

    Hetzelfde geldt mijn inziens voor de Fascinoza.

    De overige schepen kan ik niet over oordelen, maar het doet zich raden.

    Misschien op een volgende Costa cruise!!!! of toch niet?

    Albert.

  • Henk_Lo

    Ik vind/denk dat dit soort zaken niet alleen “des Costa's” is.

    Deze verhalen gaan de ronde met name ook over NCL, MSC, Louise Cruises, Pullmantur en anderen.

    Lees maar eens op de fora uit Duitsland, Engeland en V.S.

    Het niet volledig bemensen van de buffetten is uit bezuiniging, want vele passagiers lopen dan door en gaan niet naar het egg-station en dergelijke.

    Zo wordt er (veel) minder geconsumeerd.

    Voeg daarbij dat steeds vaker ook voor room-service betaald moet worden, terwijl de wachttijd na een bestelling wel 1,5 tot 2 uur bedraagt ( weet ik uit eigen ervaring).

    Misschien moet er binnenkort ook voor tenderen betaald worden.

    Voeg daarbij dat de hutten nog slecht één keer per dag schoongemaakt worden, zo wordt de kwaliteit wel steeds minder, terwijl de verplichte fooien maar doorgaan.

    Ja,.. het cruisen neemt in kwaliteit/service zeer snel af!

    Henk_Lo.

  • Hendrik de vierde

    Dag Albert,

    heb idd een afkoelingsperiode ingelast, maar nu ik jouw ervaringen lees komt e.e.a. weer boven.

    Apart was ook de mevrouw van Stip reizen. (ver over de houdbaarheidsdatum)

    2 klanten van Stip voor mij in de rij die met gerechtvaardige klachten op haar spreekuur kwamen werden afgebekt met , dan had u maar bij Zeetours moeten boeken! >:D<

    Ik ben het gesprek met die muts niet eens meer aangegaan. Heb jij nog aan de bel getrokken bij de rederij….

    Binnenkort maar eens op pad met een andere rederij!

    Hendrik

  • Hendrik de vierde

    Dag Henk, heb je wat linkjes naar die Duitse en Engelse fora,

    mijn dank.

    MSC in de Zwarte Zee 2013 viel best wel mee:D

    Hendrik

  • Albert

    Inderdaad heb ik er een mailtje gestuurd naar Costa. fr.it.(benelux )

    Hierbij aangegeven dat de service (koud eten etc.) ver beneden peil was.

    Ook aangegeven dat ik om die reden de servicecharge wenste te halveren.

    Kreeg een mailtje terug in de strekking van bedankt voor uw feedback etc bla,bla,bla

    Echter geen woord over de servicecharge.

    Uiteraard hierop gevraagd naar mijn opmerking over de servicecharge en het verzoek om het door te sturen naar Italië

    Tot op heden niets meer gehoord, ga van de week nog een poging wagen, maar weet eigenlijk de uitkomst al.

    Als ik in een restaurant slecht bedient word en het eten is koud geef ik ook geen service geld.

    Bij Costa halen ze het gewoon elke dag van je rekening, zodat het moeilijk terug te halen is als de service beneden peil is.

    Wat betreft de hostess van Stip inderdaad enig commentaar werd direct afgekapt en weggewuift met moet je maar ergens anders boeken.

    Een bazig man/vrouw type, hoe noem je dat ook al weer? Die dacht met kuddebeesten te doen te hebben.

    Het imago van Stip bevordert ze in iedergeval niet.

  • Henk_Lo

    De Engelse site is o.a. cruise.co.uk ( lekker uitgebreid )

    De Duitse site is Kreuzfahrten.de

    Groet,

    Henk_Lo.