fooien HAL

• Willemijn

Wij gaan binnenkort een cruise maken met de H.A.L .

Kan iemand ons vertellen of de fooien automatisch op je account komen te staan ? En welk bedrag is het per persoon wat de HAL rekent? Is het mogelijk om zelf de fooien aan het personeel te geven?

• Cruiser

De fooien worden automatisch op je account gezet, en wel $10 p.p.per dag.

Het is mogelijk om daar bezwaar tegen aan te tekenen, tegen het eind van de reis aan de frontdesk.

Officieel moet personeel dat een fooi krijgt dit melden en storten in de gemeenschappelijke “pot”.

Personeel, zoals kamerjongen, ober en assistentober wordt ingelicht als je de

$10 pppd terugdraait.

Ik persoonlijk blijf het (verplichte) fooien-systeem een vreemde zaak vinden, maar Amerikanen kijken daar totaal anders tegenaan.

• Henk

Misverstand “BAR” personeel krijgt niets van de $10,00 fooi p.p. per dag,

zij hebben hun 15% fooi op ieder drankje.

De $10,00 per dag is voor de dinning room en cabin stewards, USA mensen

vinden dit vaak te weinig en verhogen ook dit bedrag, maar zij betalen wel tussen

de 25 en 40% minder voor hun cruise al dat je in Nederland boekt.

En ik kan u verzekeren dat de $10,00 per dag niet in zijn geheel bij de crew terecht

komt, dus de eer is geheel aan u, of u het wilt betalen ja of nee.

Groeten Henk

• Ine

Ook het personeel bijv. aan het buffet, de hulpjes van de kamersteward d.e.d delen allemaal mee uit die $ 10.- per persoon per dag.

Dus niet bezuinigen, ze werken hard genoeg om een vakantie tot succes te maken.

Het barpersoneel deelt niet mee omdat die het grootste deel van die 15% krijgen.

Echt het is gewoon genant om daarop te bezuinigen!

Gun het ze, niet zeuren daarover, op het totale cruise budget maakt het echt niet veel uit.

• Henk

Niemand heeft het over bezuinigen of zeuren, er blijft van die $10,00 gewoon te veel aan de HAL strijkstok hangen.

Vraag aan boord de “Paymaster” waar die 1500 x $10,00 = $15.000,00 blijft, nog nooit geen antwoord gehad, dan gaat er bij mij al een lichtje branden.

Als dit bedrag eerlijk zou worden verdeeld onder de 200 crew members die daar voor in aanmerking komen is $2.325,00 p.p. per maand plus hun salaris, nou ieder weldenkend mens weet dat dit niet klopt.

Geef op b.v. een veertien daagse cruise gewoon je $140,00 p.p. aan wie u wilt, b.v.

cabin, dinning room, of wijn steward, of aan wie u wilt, weet je zeker dat het in hun zak zit.

Ik weet dat aan deze mensen na de cruise gevraagd wordt of ze fooi gehad hebben,

nou die jongens zijn wel zo slim om te zeggen “NEE”

Maar wij hebben een goed gevoel dat we iets gegeven hebben aan wie het toekomt.

De vakbond voor zeevarende heeft onderzoek gedaan naar “waar blijft $10,00”

uitslag schrikt u van, de uitslag heb ik op papier als het die wil zien zet u mail open

krijgt u deze brief.

Resumé geef gewoon u $10,00 per dag aan de mensen die wat voor u doen, of gedaan hebben, en niet op een HAL account.

Henk

• Ine

Indien U de fooien rechtstreeks aan het personeel geeft, zijn ze VERPLICHT dit in de fooienpot te stoppen, zelfs met dreiging hierdoor een lagere baan of zelfs ontslag/geen verlenging van het contract te krijgen.

(ja ook hier kijkt big-brother af en toe over een schouder mee..)

Een uitvoerige discussie heeft hierover heeft geruime tijd geleden op de amerikaanse site “cruise-critics” plaats gevonden.

Het personeel is dus hierdoor echt niet altijd gelukkig met de rechtstreekse fooien. Het is wat anders als U een fooi geeft voor een extra verleende of buitengewone dienst.

Vergeet niet dat ook andere personeelsleden, die niet direkt met het publiek in aanraking komen, maar achter de schermen diensten verlenen, in die pot meedelen.

Natuurlijk houdt de HAL geld in voor onderdak, eten, kleding e.d., ik geef toe misschien zelfs wat meer dan nodig.

Maar beter je deel via deze officiele weg, dan problemen met collega's of chefs.

• Cruiser

Met ober bedoel ik de engelse term diningroom-steward, en geen barpersoneel!

• Willemijn

Henk ; dit hadden wij ook al bedacht. Wij zijn ook erg bang voor de bekende ‘strijkstok’.

Ik zet mijn mail open , want ik wil wel eens lezen wat de vakbond ervan zegt.

Maar voor alles is wat te zegen. Voor de duidelijkheid: het gaat ons niet om het bedrag , maar waar het uiteindelijk terecht komt!

• Ine

Het zijn zo'n 13 pagina's, een van de vele discussies die hierover gingen.

http://boards.cruisecritic.com/showthread.php?t=420966&highlight=tips+divided+HAL

• Willemijn

sorry ;verkeerde draad